tkb Startet 10.Mars.2010 Del på Facebook Startet 10.Mars.2010 (redigert) Vurderer å ta en 2005 mod Yamarin 5940 med 115 Yamaha i innbytte. Ikke så mye utstyr,men den har wallas 800 med viftelokk,en liten pc plotter og henger. Den har kun 50 timer,og skal være pent behandlet. Noen som har erfaringer med denne? Den er vel lett å selge videre dersom jeg ikke trives? Grei plass til et kjemisk toalett? Redigert 10.Mars.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Var lykkelig eier av en slik båt 3 sesonger fra 2003 - kjøpte båten ny. Opplevde to problemer - bensinlekkasje fra drivstoffilter når båten var ny, samt lekkasje av vann i gjennom noen kalesjeknapper. Begge problemer løst av forhander uten problem. Egentlig var vi meget fornøyd med båten, men samtidig ble den litt for liten til "det meste", dvs. som overnattingsbåt fungerte den kun som "fjelltelt", bæsj and carry i ene benken - NEI, plass til å sitte å spise mer enn 2 personer NEI. Søegenskaper - meget bra - motor -suveren. Oppsumeringsvis - meeeeeget god og solid kvalietet, topp forhandlernett, men båten noe for "liten" til alt annet utenom ren transportbåt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Tanken var ikke å overnatte,men dagsturer for fiske og strandhugg.Fisker noe på tidlig og sen vinter og. Men kokeapparat til kaffe og mulighet for fruen til og late vannet er litt viktig. Er det mulig å spenne opp ett forheng i taket rundt portaen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Jeg har hatt flere av denne typen, først en 5800 2001 modell, så en 5940 fra 2002. I 2009 kjøpte jeg en overligger 59 Cabin med dobbel styreposisjon i fra 2008, denne er helt lik 5940. i disse båtene har jeg montert Wallas 1300 varmer. Båten er helt super til transport, fisking og korte turer, synes at båten er for liten til å overnatte i. Men i nøden er det jo mulig. Valgte og Wallas 1300 varmer fremfor den med kokeplate, ettersom det er lite aktuellt å koke noe ombord. Den utvendige styringen med motorkontroll er et kjempestort fortrinn fremfor de som ikke har dette. Jeg bruker den og, frem og tilbake til hytta i all slags vær (beskyttet farvann) suverene sjøegenskaper, går fint selv i lave hastigheter. Men båten har lav "leketøy" faktor hvis du og skal bruke den til vannsport osv. derfor har jeg hatt en 5220 og en 53 BR i årene i mellom kabinbåtene. Yamarin/Yamaha har en suveren kvalitet, med et forhandlernett du kan stole på, svært gode bruktpriser. Vil tro at du kan få 250 - 275 tusen for denne tidlig i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Kan jo nevne at jeg hadde kalesje + klappkrakker + bord montert bak i båten (alt originalt) - dette gir en båt med "dobbelt så stor plass" egentlig, ved at man nærmest får et ekstra både tørt og lunt rom bak. Men kalesjen var litt for lav slik at den faktisk ble et "problem" under f.eks. fiske - favorittplassen ved fisking ble derfor faktisk det framre dekket for rederen, men barna brukte akterdekket. Modifiserte forøvrig takluken, da den hadde en "halshuggetendens" før jeg laget flere "låseposisjoner". Forøvrig opplevde vi båten som suverent sikker for barn, forrdekkets layout fungerer kjempefint både som sitteplass og som ilandstigningsplattform. Scandekkene på båten er noe smale, men man kan gå langsmed overbygget hvis man er forsiktig. De 3 årene jeg hadde båten var vi i perioder "plaget" med noe ferskvann i bunnen (som enkelt kunne pumpes ut med 2 lensepumpepump). Det ble lagt ned en del arbeid med å finne årsaken - konklusjonen ble rett og slett kondens grunnet stor temp forskjell på luft inne og skroget som var kjølt ned av sjøvannet (ble vann i båten også etter 3 uker med tørt vær). Vi logget 600 brukstimer i løpet av 3 sesonger uten et jukseslag fra motoren. Solgte båten etter 3 år for 5000 lavere enn nypris. Når det gjelder "portaen" - å ha denne i den "tilpassede benken" bak førersetet er noe ræl - i den lille grad vi hadde med oss "portaen" i denne båten så ble den faktisk plassert under det ene klappsetet bak i båten - her er det både mer plass, mer luft og bedre "avskjerming" enn inne i båten. Jeg laget forøvrig en liten vask som jeg felte ned i det venstre "skråfeltet" bak døren. Så puttet vi en bensintak fra biltema (til å ha vann i....) ned i venstre benk inne i båten samt laget et enkelt anlegg med trykkpumpe og kran. Dette ble en vellykket løsning. Redigert 10.Mars.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Terron. Kan vannet stamme fra lekkasje fra boltene til motoren?, jeg har erfart dette på en av mine båter. (jeg ser at du skriver ferskvann) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Nix - samlet opp bl.a opp ca. 2 liter vann fra "bunnen" etter 3 uker med varmt og totalt regnfritt sommervær. Og etter dette konkluderte forhandler med at kondens var eneste mulige årsak. Jeg brukte båten i mye sjø, og hadde flere lengre turer med masse vann "over båten kontinuerlig". Men saltvann var det aldri noe lekkasje av (man trodde en stund at lekkasjen kunne være langs fenderlisten og/eller i forb. med "defrosterslanger" forran). Kom forøvrig på en ting som jeg byttet, nemlig den originale bensinslangen fra bensinfilteret og til motoren - den originale Yanmarslangen (m. pumpe) var ikke lukttett, og dette førte faktisk til bensinlukt inne i båten når den ble liggende i solsteken noen dager. Byttet denne derfor ut med standard bensinslange av den typen som brukes f.eks. i biler mellom tank og motor. Droppet hele pumpen, brukte denne aldri, motoren startet uansett med en gang. Redigert 10.Mars.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Takk for fine svar. Det var egentlig ikke denne båten jeg var ute etter,men den dekker endel behov. Blir vel rundt 260 båtpenger inkl.henger,og det syntes jeg var akseptabel innbyttepris. Er vel greie båter å omsette om prisen er riktig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.