Jump to content

Håndholdt VHF. hva er bra?


Trinn II

Recommended Posts

Ser at Tolema har håndholdt VHF. på salg til ca. 600,-. Denne har en valgbar ut effekt på henholdsvis 1W og 2W. Er dette bra?

 

NX1000 er en håndholdt, enkel VHF som er perfekt som backup ombord. Det er en kompakt enhet, som du kan velge mellom 1 W eller 2 W uteffekt. Den har en stor og tydelig LCD-display, er vanntett og skal brukes med standard AA eller AAoppladbare batterier (ikke inkludert). Denne robuste enheten kan brukes i opp till 16 timer. Standard AA-batterier. Lang driftstid. Opp till 40 timers lyttetid, 16 timer med 90 % lytting, 5 % sending, 5 % mottagning) Enkelt...

 

Tenker jeg skal legge en VHF. i Grab Bagen, og da så den omtalte ut til å være ok.

Er dette noe tess?

Takk

 

P.S. har andre hadt problemer med disse sidene i dag?

Link to post
Share on other sites

Effekt på 1w og 2w er vel så vidt jeg har forstått veldig svakt, som dermed gir kort rekkevidde. Mener å ha sett håndholdte med effekt på opptil 5w. Da til rundt 1600,- og oppover. Skal ha en slik selv snart, men siden det blir min eneste vhf vil jeg ha så sterk effekt som mulig i en håndholt.

 

Skal du ha til grab-bag så får du vel vurdere behov av rekkevidde etter hvor langt til havs du har tenkt deg.

 

Har forøvrig også hatt litt problemer med sidene tidligere i dag, lastet ikke eller svært tregt...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ser at Tolema har håndholdt VHF. på salg til ca. 600,-. Denne har en valgbar ut effekt på henholdsvis 1W og 2W. Er dette bra?

Er dette noe tess?

 

Om den er tess aner jeg ikke. Men uansett ville jeg valgt en med 5W sendereffekt. Til tross for Grab-bag, velg en som IPx7/8 eller IP67/68. Dette betyr vanntett.

 

Når du trenger Grab-bagen er det en grunn til det :wink: . Velg det sikre

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

for å svare på spørsmålet ditt: Ingen håndholdte VHF'er er bra med mindre du skal bruke de til kort distanse kommunikasjon (noen hundre meter). som nødkommunikasjon har de ingen verdi.

 

Vi har en bærbar VHF i grab bagen vår. Den er tiltenkt kommunikasjon med helikopter eller RS innenfor synsvidde. I praksis brukes den av jr. når han freser rundt i jolla. Til nødkommunikasjon er det fastmontert som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Skyter inn ett "lurespørsmål" her :lol:

 

Har stasjonær vhf ombord med lisens som koster 475,- i året.

 

Vurderer nå også en håndholdt vhf med minst 5 watt sendestyrke for å ta med om en må gå i lettbåt.

 

Jeg formoder jeg da også må søke lisens for denne vhf nummer 2 ?, men må en også betale for 2 lisenser? Altså 475,- x 2 ?

Link to post
Share on other sites

Konsesjonen gir deg tillatelse til å opprette en "Radiostasjon" med kalle-/kjenningsignal og en identitet i form av et MMSI-nummer. Denne "Radiostasjonen" er knyttet til båten din.

Hvor mange apparater denne stasjonen skal være utstyrt med er helt opp til deg, så lenge du bruker EU-merkede apparater som er laget for den mobile, maritime tjenesten.

Og som Ask skriver: du trenger 1 konsesjon og betaler 1 avgift.

 

@Trinn II; du finner håndholdte apparater med 5W sendeeffekt hvis du legger på til ca. 1.000-lappen.

Link to post
Share on other sites

Den største begrensningen for rekkevidden til hådholt VHF vil ofte være antennens høyde over havet. Hvis du kommuniserer med en landbasert radio som f.eks Tjøme Radio, så kan du rekke ganske langt. Jeg har snakket med Tjøme Radio på kanal 7 i Halden med en ICom bærbar VHF når jeg lå syd for Horten, og det er noen nm. Ellers så vil en fastmontert VHF alltid rekke lengre, både pga. høyere og bedre antenne, og større effekt. Har du muligheten så er en fast og en bærbar absolutt å anbefale!

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde M71 var for det amerikanske markedet, og M72 for det europeiske? Eller var det bare i 2008 det var slik?

 

Har selv en M72 kjøpt i England, er meget fornøyd med denne. Blant annet er batterikapasiteten (ved lytting) helt enorm; denne holdt fint de 550Nm fra Tyskland - Stavanger uten lading, og uten at "batteristreken" minsket...

Link to post
Share on other sites

Skal ein ha handholdt VHF av god kvalitet som er vanntett bør ein kikke på Yaesu VX-170. Denne har so vidt eg huksar 5 watt effekt når stilt på "High".

 

Kjøpte nokre slike radioar for eit par år sidan og er meget godt fornøgd. Meget solide og bra kvalitet, og overgår det meste anna eg har vore borti når det kjem til sende og mottaksegenskapar.

 

Eg kjøpte mine frå dette firmaet i Hong Kong og betalte vel rundt 1100,-/stk. Veiledande pris i Norge var då ca 3000,-. Levert gratis på døra av DHL 4 dagar etter bestillinga vart lagt inn i nettbutikken.

http://www.409shop.com/shop.php

Link to post
Share on other sites

Skal ein ha handholdt VHF av god kvalitet som er vanntett bør ein kikke på Yaesu VX-170. Denne har so vidt eg huksar 5 watt effekt når stilt på "High". ......

 

Ja, Yaesu har veldig mye bra og jeg har selv utstyr derfra som er snart 40 år gammelt.

 

Men den VX-170 som du viser til er IKKE en maritim VHF. Den sender ikke engang på maritime kanaler og den har ikke noe på det maritime VHF-nettet å gjøre!

 

Den samme er forøvrig omtalt i en tidligere tråd her på baatplassen.no

 

VHF-apparatet kan være den siste redningsplanken i en gitt situasjon og jeg forstår bare ikke hvorfor man er så opptatt av å finne det absolutt billigste rasket som lar seg oppdrive - uten tanke for om det fortsatt virker den dagen man står med vann til knes, eller den dagen man ligger i sjøen ved siden av en utbrent båt :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Ja, Yaesu har veldig mye bra og jeg har selv utstyr derfra som er snart 40 år gammelt.

 

Men den VX-170 som du viser til er IKKE en maritim VHF. Den sender ikke engang på maritime kanaler og den har ikke noe på det maritime VHF-nettet å gjøre!

 

Den samme er forøvrig omtalt i en tidligere tråd her på baatplassen.no

 

VHF-apparatet kan være den siste redningsplanken i en gitt situasjon og jeg forstår bare ikke hvorfor man er så opptatt av å finne det absolutt billigste rasket som lar seg oppdrive - uten tanke for om det fortsatt virker den dagen man står med vann til knes, eller den dagen man ligger i sjøen ved siden av en utbrent båt :sweat::sweat:

 

Sikkert ikkje "godkjent" som maritim VHF, men den er vantett, solid, god kvalitet og sender på akkurat dei kanalane du vil, også maritime. Eg hadde følt meg mykje tryggare med denne radioen enn mykje av det som blir solgt av båtutstyrsforretningar som "maritime handholdte VHF".

 

Det er heilt sikkert ulovlig å benytte Yaesuen til sjøs, men eg har alltid min med på sjøen som backup. I alle fal betre enn ingenting, og den dagen eg sitter på ein liten holme skal eg heller klare å ta den straffa eg blir ilagd for å nytte ikkje godkjent radio.

 

(Og utan sertifikat :wflag: )

Link to post
Share on other sites

........ og sender på akkurat dei kanalane du vil, også maritime. .....

 

Ifølge fabrikkens hjemmesider sender denne på radioamatørenes 2-meterbånd, og det dekker IKKE det maritime VHF-båndet. Så hvis du i tillegg oppmuntrer til "fiksing og triksing" for å få den til å operere på maritime kanaler - da burde du kanskje bare sitte på den omtalte holmen din og vifte med det hvite flagget.

 

Sikkerhet på sjøen er en tosidig sak, minst . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ifølge fabrikkens hjemmesider sender denne på radioamatørenes 2-meterbånd, og det dekker IKKE det maritime VHF-båndet. Så hvis du i tillegg oppmuntrer til "fiksing og triksing" for å få den til å operere på maritime kanaler - da burde du kanskje bare sitte på den omtalte holmen din og vifte med det hvite flagget.

 

Sikkerhet på sjøen er en tosidig sak, minst . . . .

 

Kunnskapane mine om VHF er ikkje noko å skryte over, og eg må vere ærleg å sei at eg ikkje viste om dette du seier om maritimt VHF-band og andre band. Eg trudde ein frekvens var ein frekvens.. :saint:

 

Men hvis min Yaesu ikkje dekker det maritime VHF-båndet; korleis er det då mulig at eg både kan lytte og sende til andre apparat på maritime kanalar utan at radioen er utsett for noko som helst "fiksing og triksing"? Eg bere spør altså..

Redigert av magnumlars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis min Yaesu ikkje dekker det maritime VHF-båndet; korleis er det då mulig at eg både kan lytte og sende til andre apparat på maritime kanalar utan at radioen er utsett for noko som helst "fiksing og triksing"? Eg bere spør altså..

 

RX170 er en 2m radio 144-146 Mhz

 

Men den har mulighet (muligens også levert slik?)til å bli åpnet til 137-174 Mhz

Link to post
Share on other sites

Frekvensområdet for disse radioene er softwarestyrt. Elektronikken i disse utvikles for hele frekvensområdet og så tilpasses de til forskjellig bruksområdene og markedene med software. Via noen salgskanaler er disse "åpne" radioene tilgjengelig, jeg har en Icom jeg har brukt som jaktradio som ble kjøpt på Schipol for mange år siden som er slik. Disse radioene er ikke lovlig å bruke i Europa eller USA.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...