Jump to content

Forsikre ny båt?

goat

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny båt(min første). En øien16 med 25hk suzuki, alt nytt. Har ikke forsikringer i fra før av, så vet ikke hvilket selskap jeg skal velge? Noe stor forskjell på de store, Gjensidige IF etc..? Skal iallefall ha tyveriforsikring og kantring,uhell og slikt. Noe viktig jeg bør tenke på når jeg skaffer meg forsikring? Noen feller jeg kan gå i?

Jeg hadde If tidligere og var veldig fornøyd med de. Dog hadde jeg ingen forssikringssaker, så vet ikke hvordan de er når uhellet først er ute.

Nå har jeg TrygVesta pga. gunstig avtale gjennom mine foreldre. Svært god pris, men når uhellet var ute måtte jeg virkelig mase og hisse meg opp for å få skaden dekket (båten skadet på tilhenger)

Generelle råd jeg vil gi deg er å sette deg godt inn i vilkårene, sjekk ting som

- dekning av løse gjenstander i båten

- tid for vinteropplag

- hva dekkes i forbindelse med transport, opplag osv.

- hva gir deg rabatter? De fleste selskap gir rabatter om du kan dokumentere litt båt-kompetanse, sikker havn, medlem i NSSR, småbåtreg. osv.

Ring rundt og hent inn tilbud, husk at forsikring absolutt er noe du kan prute på! Sjekk også spesialiserte forsikringsselskap for båter.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hei Bjartn!

Jada--nå er du skikkelig inne i bil-verden.

På sjøen er prinsippene helt annerledes.

Hovedregel er at hver tar ansvar for egen skade,

såfremt det ikke er utvist grov uaktsomhet.

Søk på forsikring her på forumet, så vil du finne mye om dette.

Tegn kaskoforsikring på båten din, og ha en fin sesong!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

.... Eller er jeg i bil-verden nå?

Ja, nå er du i bilverden, med alle fire hjulene :wink::wink:

Vil du være sikret dekning for skade på din egen båt, uansett årsak, så er det kun en god kasko som kan hjelpe deg. Motpartens ansvarsforsikring vil i de aller fleste tilfeller være fullstendig verdiløs når det kommer til skade på din båt. :sweat:

Vi hadde nylig en marathontråd på dette her på baatplassen.no og jeg kan ikke annet enn å oppfordre alle båteiere til å sette seg godt inn i den forsikringsordningen som gjelder alt unntatt motorkjøretøyer - det kan bli fryktelig kostbart å la være :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Forhøre deg i alle fall grundig rund, er til dels store forskjeller.

Er du medlem av en båtforening, så er de kansje igjen medlem av KNB eller liknende, og det kan gi rabatter.

Slikt som Securmark, medlem i NSSR, KNB gir også rabatter enkelte steder. Bevoktet, ikke bevoktet havn.

Forsikringsverden er "rar" - sjekk opp med der du har ev bil, inbo etc, kan hvere en del å hente der og - flere forsikringer i samme selskap gir som regel rabatter.

Har selv If, og er så langt fornøyd.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Min erfaring er at det er få forsikringer prisene spriker mer på enn båtforsikring.

Da jeg forsikret mine tidligere Askeladden båter var sprikene enorme.

Har selv hatt Askeladden forsikret i IF,betalte 6300,- full kasko.Tok en runde til forskjellige selskap,endte opp med SR bank kr. 2400,-Full kasko.Vil anbefale deg å forhøre deg rundt,det er veldig stor forskjell på pris. (Dette innbefattet da at jeg hadde alle mine forsikringer i samme selskap.)Sparte mange tusen totalt på å flytte. :yesnod:

Norwegian Brookers var billigast når eg sjekka. Dette er ikkje eit forsikringsselskap men eit meglarfirma som framforhandlar avtale mellom kunden og forsikringsselskapet i mitt tilfelle Lloyds. Synes det vert litt skummelt og feiga derfor ut sjølv om det var ein tusenlapp billigare enn Vesta som igjen var 3000 billigare enn IF.

...... Dette er ikkje eit forsikringsselskap men eit meglarfirma som framforhandlar avtale mellom kunden og forsikringsselskapet i mitt tilfelle Lloyds. ......

Dette er en veldig alminnelig ordning i vanlig skipsfart. Forsikringsagentene driver og "shopper" for å finne best mulig forsikringspakke for oppdragsgiverne. Dette er en av årsakene til at man også har internasjonale sjøforsikringsavtaler - som på sin side gjør det vanskeligere å lage noen sære regler om objektivt ansvar for norske fritidsbåter som enkelte drømmer om :saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Greit å vite om forsikringsselskap:

Grunnregel nr1: Alt baseres på statistikk å tilbud regnes som regel etter følgende:

# Din alder

# Hvor du bor

# Hva har du forsikret ( HUSK ALLTID Å UNDERSØK SOM TOTALKUNDE PÅ DIN FØRSTE FORSIKRING)

# Antall registrerte skader på produktet du ønsker å forsikre.

Så med andre ord: Et selskap kan være billigst en plass og dyr en annen plass, basert på hva de har av skader dær du bor. Alle forsikringsselska har forskjellige erfaringer med hvilken aldersgruppe du tilhører.

Grunnregel nr2: Du får bestandig et "tilbud", å alle tilbud kan diskuteres. Jeg reforhandler forsikringen min hvert år, og har litt lojalitet mot selskapet jeg benytter, men ikke mye. Jeg har spart ca 4000kr i år og 5000kr i 09 på å reforhandle ved forfall, det kan sikkert DU også gjøre.

Som regel når man skal ha forsikring, er man på leting etter en tjeneste man ikke skal bruke.

Er du usikker på hvordan ting fungerer, forsøk å be om tilbud på motorsykkel å si du bor i en by å er 20 år. Ring så samme selskap å si du skal forsikre samme sykkel, men er 40 år og bor på landet... :flag:

Redigert av lite (see edit history)
  • 1 måned senere...
Ja, nå er du i bilverden, med alle fire hjulene :wink::wink:

...................

Vi hadde nylig en marathontråd på dette her på baatplassen.no og jeg kan ikke annet enn å oppfordre alle båteiere til å sette seg godt inn i den forsikringsordningen som gjelder alt unntatt motorkjøretøyer - det kan bli fryktelig kostbart å la være :sweat::sweat:

Noen som husker overskriften på denne tråden? Trenger overbevise en kamerat om at han trenger Kaskoforsikring på båten og ikke bare ansvarsforsikring.

Bør vel være enkelt å overtale om det. Om båten er verdt mer enn hva han synes er greit å tape er jo kasko et must. Kjipt om båten skulle grunnstøte, synke, velte i opplag, falle av båthenger, brenne, bli utsatt for hærverk, bli stjålet eller noe annet uforutsett.

Om båten er verdt 20.000 og han er villig til å ta risikoen for det, så værsågod. Er den verdt 200.000 og han tør å potensielt tape det, så værsågod. Er den verdt 2.000.000 osv osv :cheers:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Nå er det dette med at båtforsikring ikke er det samme som bilforsikring som er den store bøygen

Hvordan da?

Har alltid hatt kasko på mine båter, selv på div. gummijoller og seiljoller til 10.000

Ingen aha-opplevelse der nei...

Har da studert nok jus hittil til å kunne tolke og sette meg inn i både de lover som gjelder, gjeldende rett, samt mine forsikringsavtaler.

Båtforsikring er annerledes enn bilforsikring, ja selvsagt. Men hvor mye overtalelse trenger denne kompisen din?

Kanskje det er jeg som overforsikrer meg :lol:

Uansett, du får vise han tråden Mouche tipset om så kommer han vel på bedre tanker :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...