pvdanoscar Startet 10.Mars.2010 Del på Facebook Startet 10.Mars.2010 Hei jeg har en trebåt 30 fot som er nedplukket og med det resultat at alle planker og sider har rettet seg ut. Jeg har ingen annen mulighet enn å bøye de på plass ute. Hvem har noen ideer om hvordan det gjøres uten at det sprekkerog revner -uansett om det er både tungvint og vanskelig - så ønsker jeg mange innlegg som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Om du lager deg en stemrenne og stemer borene blir de lete og bøye. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Jeg ville prøvd å dampe dem! Kan gjøres ganske enkelt ved å bruke ett spirorør! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Steamrenne er tingen det, og hvis det ikke er veldig krumme bord, så tvinger du de på plass uten å steame de. Er det en vanlig snekke eller plattgatter, så er ikke bordene tykkere enn maks en tomme Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
roeren Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Noen av de gamle la materialer i sjøen en del dager og fikk de bøyelig slik, Men jeg vet ikke hvordan de tok høyde for krympingen når de tørket; er ikke slik krymping også en utfordring når man damper? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Er vel det, men en gylden regel er en time pr. tomme tykkelse når en steamer. Sikkert pga at disse knusktørre bordene ikke skulle svelle for mye Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 De brukte jo også søkktømmer i gamle dager, for det sprakk ikke nevneverdig når det tørket, og det var datidens måte å impregnere tømmeret på Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hei jeg har en trebåt 30 fot som er nedplukket og med det resultat at alle planker og sider har rettet seg ut. Hei, Forstår jeg deg rett i at du har demontert båten? Skal du skifte trevirke (skrogbord/andre krumme flater) så bør du steame (hvis kurvatoren ikke har stoooor radie). Hvis du "bare" skal montere sammen igjen det som er "nedplukket", så tror jeg plankene vil føye seg uten for store protester.. Prøv Fibrene har en tendens til å stabilisere seg når de står over spenn en viss tid -noe de sikkert har gjort i båten når den var intakt. Bilder gjør det veldig mye lettere å kommentere, så kom gjerne med det til oss. Lykke til Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
pvdanoscar Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 okei Gutta , nå skjønner der at jeg er landkrabbe ! hva er et spirorør og hva er en steam renne? Skjønner at det ha med damp å gjøre , menhvordan er den laget? greit med å steame , men hvordan . skal det dekkes til med plast eller skal det puttes inne i noe , eller hva? Det som skal bøyes er sideveggene som ikke følge krummningen på dekksripa lenger, slik at jeg for ikke frontene tilå møte vindus rekka som går på tvers foran- mangler ca 10 cm på hver side.Tror jeg skjønte det med å stemme- er det å sett opp sperrer som man utvider sånn etter hvert?-for det har jeg faktisk vært inne på , men hav bruker man stålrør på tversi båten eller finnes andre lure ting? sorry for alle spørsmål.Forøvrig så har alt inne i båten fått seg et isras og var nesten fullstendig knust, men nå begynner det å ligne på "grisen" Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hei Hvis du vil, så kan du ta en titt på hjemmesiden vår å se hvordan vi steamet og fikk på plass en 5 cm tykk eikeplank http://www.123hjemmeside.dk/trebaat/10325795 (Klikk på bildene så blir de større og med litt tekst.) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Moas-ark Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) I februarnummeret til Woodenboat var det en artikkel med fine ilustrasjoner om ulike måter å steame og bøye på! Redigert 12.Mars.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.