Jump to content

bøying av treverk

pvdanoscar

Recommended Posts

:headbang:

Hei jeg har en trebåt 30 fot som er nedplukket og med det resultat at alle planker og sider har rettet seg ut. Jeg har ingen annen mulighet enn å bøye de på plass ute. Hvem har noen ideer om hvordan det gjøres uten at det sprekkerog revner -uansett om det er både tungvint og vanskelig - så ønsker jeg mange innlegg som mulig.

:headbang:

Hei jeg har en trebåt 30 fot som er nedplukket og med det resultat at alle planker og sider har rettet seg ut.

Hei,

Forstår jeg deg rett i at du har demontert båten?

Skal du skifte trevirke (skrogbord/andre krumme flater) så bør du steame (hvis kurvatoren ikke har stoooor radie).

Hvis du "bare" skal montere sammen igjen det som er "nedplukket", så tror jeg plankene vil føye seg uten for store protester.. Prøv :yesnod:

Fibrene har en tendens til å stabilisere seg når de står over spenn en viss tid -noe de sikkert har gjort i båten når den var intakt.

Bilder gjør det veldig mye lettere å kommentere, så kom gjerne med det til oss.

Lykke til

:wink:

okei Gutta , nå skjønner der at jeg er landkrabbe ! :smash: hva er et spirorør og hva er en steam renne? Skjønner at det ha med damp å gjøre , menhvordan er den laget? greit med å steame , men hvordan . skal det dekkes til med plast eller skal det puttes inne i noe , eller hva? Det som skal bøyes er sideveggene som ikke følge krummningen på dekksripa lenger, slik at jeg for ikke frontene tilå møte vindus rekka som går på tvers foran- mangler ca 10 cm på hver side.Tror jeg skjønte det med å stemme- er det å sett opp sperrer som man utvider sånn etter hvert?-for det har jeg faktisk vært inne på , men hav bruker man stålrør på tversi båten eller finnes andre lure ting?

sorry for alle spørsmål.Forøvrig så har alt inne i båten fått seg et isras og var nesten fullstendig knust, men nå begynner det å ligne på "grisen" :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...