Jump to content

Hvorfor diesel fremfor bensin?

FM 8-12

Recommended Posts

Jeg har bestandig favorisert dieselmotor i båt av den enkle grunn at det følses mes tbetryggende med tanke på driftsikkerhet og forbruk.. mye lengre rekkevidde enn en bensinmotor.

Det som taler mot diesel er jo prisen, men mange er villige til å se bort fra det og synnes de positive egenskapene teller mere..

i Siste båtmagasinet testet de en aquador med bensin påhenger og en innenbors diesel.. ytelsesmessig ganske likt.. her er det positive utfall også for bensinmotor

men prisen var slående.. en kunne kjøpt to bensinmotorer for samme pris som det ekstra det kostet for dieselmotor og i tillegg hatt en til to sessonger i bensinutgifter..

Jeg mener denne testen blir lit feil, fordi de som velger å ha ne slik båt har den i hvertfall 3-5 år..

når den selges igjen har du jo en mye mindre verdigtap på den med diesel.. isolert sett handler det ikke bare om innkjøpspris og forbruk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin.

Interessant utvikling å følge.

Dieselen nærmer seg bensin og omvendt.

Idag kan vi jo se Dieselbiler på bane (STCC) og det er også godkjente Diesel flymotorer.

Dagen quiz:

enbilmotor.gif

Den røde linjen representerer toliteren i min bil.

Og hva er det for noe?

Viktig poeng.. det er mange som kikker blindt på dreiemoment.. men der er nok ikke hele sannheten for å få en bil til å gå fortt og være rask fra 0-100.. fordelen med dieselmotor i en bil er jo at den har krefter med en gang du gir på og nedgiring skjelden er noe poeng.. men en bensinmotor må du ofte gire ned med for å få turtall der dieselmotoren har slutta og dra.. derfor kan da en bensinmotor ofte dra fra en dieselmotor når man er kommet opp i hastighet og får lit snurr på sakene..

på min Honda har jeg en motor som har en karrakteristikk stikk motsatt av en dieselmotor.. lavt dreiemoment og kunn 1,6liter men ved 5500 omdr åpner ventilene høyere og går helt til 8450 der det er lagt inn elektronisk sperre

nja. ta en 2l sugediesel vs 2 l bensin fra hvilken årgang som helst. er det like svart hvitt da? og ta en nyere 1,8 audi turbo motor vs 1,9 tdi . vet ikke tallene , men føler det er like godt skyv i de nevnte bensinmotorene , som i dieselene.. ja , dieselen har \hadde høyere dreimoment nederst i turtallsområdet, men det tar bensinen glatt igjen oppover i turtallsområdet..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

1,8 audi turbo motor vs 1,9 tdi

Akkurat det jeg prøver å vise med grafen min.

Viser en toliters turbo flexfuel motor. 200 nM v/ 1500 omdreininger er nesten på linje med en Diesel.

Dette jevner seg ut. Bensineren får mer og mer dreiemoment på lavere turtall og Dieselen bredere og bredere turtallsområde og blir lettere og mindre hele tiden.

En båtbygger jeg kjenner kom med følgende hjertesukk: "Blir disse Dieselene mindre nå, så blir snart gearet større enn motoren dersom jeg skal bruke den til noe fornuftig".

En diesel er MYE sterke i forhold til antall hester enn i en bensinmotor.

En diesel stopper sjeldent i forhold til en bensinmotor.

En diesel (som nevnt tidligere) er mye mindre branfarlig enn en bensinmotor.

En diesel (også nevnt før) går mye billigere enn en bensinmotor.

En diesel har større dreimoment og er mye mer "robust" enn en bensinmotor.

En diesel har ikke lett for å stoppe selv om den er kald, pga dens høye kompresjon i forhold til en bensinmotor.

En diesel har herligere lyd, tross litt høyere, enn en stusselig bensinmotor.

En diesel er mer varig enn en bensinmotor.

FM 8-12: Jeg hadde også en FM en gang, fin motor, koselig lyd, gikk som den skulle.

Helt til en dag jeg lå i strømstad, og skulle kjøre hjem igjen, ville den i starte!

Brukte 4, 5 timer på å få start på den, av en eller annen grunn jeg aldri har skjønt.

Den fikk både bensin, luft og tenning, men ville ikke. Helt plutselig. Dagen før gikk den 5 timer.

Sånt skjer ikke en dieselmotor!

En diesel stopper ikke ved mindre det er noe alvorlig.

En FM stopper bare man blåser litt hard på den.

Nå kommer det vel litt ann på hvordan båt enn har, jeg pusser opp en daycruiser fra 1986. Denne båten vil jeg nok få maks 350000-370000 for når jeg er ferdig, samme om det er diesel eller bensin.

Enhver båt har jo et pristak....

Når jeg kjøpte motor til min båt tenkte jeg som følger -

-Har 100.000,- til innkjøp, må ha komplett pakke (Alt)

-Skal jeg kjøpe en gammel diesel motor som denne - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21077342 Volvo AQAD 41A fra attenpilogbue, eller en nyere bensin motor.

Har lett i et år etter en brukbar nyere diesel motor men finner bare gammelt drit, endte opp med en Mercruiser 350 MAG mpi fra 2003 med 109 timer på telleren. Bravo 3 drev, propeller og alt annet, fikk denne for 95000,-

Jeg regner med at jeg helt sikkert vil ha mindre problemer med denne enn Volvo'n, når mann ser på drivstoff utgifter så er jeg heller ikke sikker på om volvo'n er så mye billigere. Hadde dette vært en helårsbåt hadde jeg ikke vært i tvil om at det er bedre med en diesel installasjon men en daycruiser blir jo brukt maks fire mnd i året og bare to av dem mye.

Om jeg bruker 10000 i diesel eller 15000 i bensin på en sesong betyr jo ikke så mye....

Jeg vil også tro at det blir en mye gøyere båt å kjøre :giggle:

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Nedgård nevnte alt bortsett at diesel er mye dyrere i innkjøp dyrere deler og dyrere service. Den med mere brannfarlig svelger jeg ikke lenger det har noe med vedlikehold en sjekk nede i maskinrommet før oppstart det gjør jeg alltid.Når jeg hadde diesel ble det som regel forsømt.Og de siste båtbranner har hatt diesel.

mvh

Mewa 2

Diesel er veldig vanskelig å få slukket når den blir veldig varm, men dieselen vil aldri eksplodere på samme måte som bensin.

Har hatt brannøvelse med gass og diesel. Mer bekymret over den gassen... Men er har nok lite å stille opp med et lite pulverapparat om dieselbrannen først tar tak i båten. Men da har man gjerne noen sekunder til å gjøre grep fremfor om bensinen tar fyr/eksploderer

Snart 2 år gammel artikkel... hva skjer ? http://www.megoutboard.com/images/Diesel-Article.jpg

Klarte ikke utslippskravene så DET designet ble dumpet.......

MEN er er tilbake med en ny motor, litt tidelig i utviklingen men er en bedre variant på vei, som skal klare utslippskravene...

Here is a little bit of history........

The first diesel outboard that we developed was based on the 2.3L platform and ran very well. The only issue we had is that this engine would not meet the new emissions standards. This made is almost impossible to be able to sell in the US or Europe.

So during the last 18 months we have developed our 2nd prototype that is based off of a 3.0L (230 HP) 4 cyclinder platform that does meet the current emissions standards. This engine also has closed cooling for better corrosion resistance. This was a complete redesign that we are currently testing. We are still about 12 to 18 months away from being in production but I thought some people would like to see it. I have also attached a couple pics and videos to show our progress.

Arne Kjetil

"Interesant graf"

Sammenlignet med toliters Dieselen i Volvo V70 har bensinmotoren jeg viste mer seigdrag og et mye bredere turtallsregister.

Så du nevnte denne to-literen i en annen tråd også, når kom V-70 med denne motoren - nå i siste modeller?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

En diesel er MYE sterke i forhold til antall hester enn i en bensinmotor.

En diesel stopper sjeldent i forhold til en bensinmotor.

En diesel (som nevnt tidligere) er mye mindre branfarlig enn en bensinmotor.

En diesel (også nevnt før) går mye billigere enn en bensinmotor.

En diesel har større dreimoment og er mye mer "robust" enn en bensinmotor.

En diesel har ikke lett for å stoppe selv om den er kald, pga dens høye kompresjon i forhold til en bensinmotor.

En diesel har herligere lyd, tross litt høyere, enn en stusselig bensinmotor.

En diesel er mer varig enn en bensinmotor.

FM 8-12: Jeg hadde også en FM en gang, fin motor, koselig lyd, gikk som den skulle.

Helt til en dag jeg lå i strømstad, og skulle kjøre hjem igjen, ville den i starte!

Brukte 4, 5 timer på å få start på den, av en eller annen grunn jeg aldri har skjønt.

Den fikk både bensin, luft og tenning, men ville ikke. Helt plutselig. Dagen før gikk den 5 timer.

Sånt skjer ikke en dieselmotor!

En diesel stopper ikke ved mindre det er noe alvorlig.

En FM stopper bare man blåser litt hard på den.

Les hva du skriver...den fikk luft bensin å tenning?? hva skjer viss bensin blandes med luft å så får gnist??? PANG!! ergo hadde den alt skulle den i værstefall tent å gått for så å stoppe

Et stort argument som brukes hele tiden er brannfaren med bensin...Nåja.

I USA er det bensin motorer i nesten alle båter opp til 35-40 fot. Brenner disse ofte? Tviler litt på det. Mercruiser og Volvo hadde blitt saksøkt inn i evigheten om motorene hadde en hyppig tendens til eksplosjon.

Derimot brenner det endel her på berget i diesel installasjner ifm overopphetet turbo etc. Hva skjer dersom det skulle sprute en tynn stråle med diesel fra common rail systemet (2000 bar?)bort på varme deler? Er det mulighet for at det skjer?

Ingen tvil om at diesel er rimeligst i drift om båten går maaange timer pr. sesong. Men jeg har hatt dieselbåt. Og bare lukten er nok til at jeg heller foretrekker bensin. Vedlikeholdet består av oljeskift med filter, bensinfilter (ingen dieseldyr) og noen tennplugger med noen års mellomrom. Bare kos og billig.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Et stort argument som brukes hele tiden er brannfaren med bensin...Nåja.

I USA er det bensin motorer i nesten alle båter opp til 35-40 fot. Brenner disse ofte? Tviler litt på det. Mercruiser og Volvo hadde blitt saksøkt inn i evigheten om motorene hadde en hyppig tendens til eksplosjon.

Derimot brenner det endel her på berget i diesel installasjner ifm overopphetet turbo etc. Hva skjer dersom det skulle sprute en tynn stråle med diesel fra common rail systemet (2000 bar?)bort på varme deler? Er det mulighet for at det skjer?

Ingen tvil om at diesel er rimeligst i drift om båten går maaange timer pr. sesong. Men jeg har hatt dieselbåt. Og bare lukten er nok til at jeg heller foretrekker bensin. Vedlikeholdet består av oljeskift med filter, bensinfilter (ingen dieseldyr) og noen tennplugger med noen års mellomrom. Bare kos og billig.

der sier du noe slående.Nesten ingen i usa med dieselmotor...diesel lukter fysj å går stygt. men er en sannhet i det at når en diesel går stopper den sjeldent viss ikke det er: dieseldyr, fukt, luft i systemet. å nåde en diesel om kompresjon blir dårlig. Syns norske båteiere er litt innmatet med tull om at bensinmotorer er døden å tikkende eksplosons monstre

Redigert av FM 8-12 (see edit history)

hvis bensin hadde vært like billig i norge som i usa så hadde kanskje V8 vært standard motorisering her også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

driftsikker? trålet dette forumet opp å ned å ser mye prob med diesel å litt mindre med bensin...

Vel, i båter fra en 28-30 fot og derover, som det vel er flest av her på forumet, er det nok riktig at du finner få som rapporterer problemer med bensinmotoren. Hva kan årsaken være tro? Er bensinmotorer da mer driftsikre? Neppe. Årsaken er jo at intet vettugt menneske ville finne på å installerer bensinmotorer i slike båter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Diesel er Djevelens Drivstoff, og Dieselmotorer er selve Belzebub....... Det holder for meg :cool:

Dere må gjerne skramle rundt i snekker med dieselmotor, men min Marna på 500 omdr går nydelig mykt og fint som bare en bensinmotor kan gjøre.

Bensin er med andre ord mye tøff-tøffere enn diesel.

Da har jeg konkludert :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...