Jump to content

enkelt spørsmå: Import fra Danmark


eysteind

Recommended Posts

hei!

Eg spør her istenden for å lete rundt over hele internettet.

Har tenkt å kjøpe en del båtutstyr fra danmark, men lurer litt på hva sluttprisen blir.

 

Må man betale toll? Hvor mye? Må vel også betale norsk moms, ikke sant? Får man igjen den danske momsen? evt. hvor mye er den danske momsen?

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kan svare deg på er den ganske moms: 25%.

Danske forhandlere veit helt sikkert alt om reglerne, der bliver handlet ganske mye i Danmark, av tyskere.

Husk å gange prisen med ca. 1,16 pga. kronekursen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Når du kjøper nytt (ubrukt) utstyr hos dansk forhandler (næringsdrivende) bør du kreve refusjon av den danske momsen.  Vet ikke hvor mange prosent, men antakelig 16-20% fradrag i prisen.  Hvis ikke forhandleren fikser det, finn en annen.  F eks en av de som har solgt Bavaria båter (med tilleggsutstyr montert hos forhandleren) til Norge i stort omfang.

 

Toll er det neppe på noe med opprinnelsesland i Europa eller Amerika.  Kan være noe (5-10% ??) på noen varegrupper fra opprinnelsesland i Østen.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Når eg får igjen den danske momsen(25%) og legger til den norske (24%) går jo dette opp og eg slipper utgifter, ikke sant?

 

Men så må eg gange den danske prisen 1.16.

 

Men eg trodde også man måtte betale noen % toll også?

 

Har funnet ut at man kan spare en del på båtutyr i Danmark.

 

Plukket sammen div. varer som i danmark kostet litt under 14.000DK som i Norge koster over 20.000 NOK.

 

Tror nok eg vil tjene litt på denne handelen...

Link to post
Share on other sites

Det skulle forundre meg veldig dersom det var noe toll - EØS vet du? Til og med i 1999 da jeg kjøpte USA-produsert båt (fra Sverige) var det bare 4 eller 5% toll og det var allerede da bestemmt at den skulle gå ned ytterlige.

 

WTO, EØS osv har sine fordeler for oss også  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...