RSL Startet 10.Mars.2010 Del på Facebook Startet 10.Mars.2010 Hei. Jeg har behov for nytt kjøleaggregat i kjøeboksen. Jeg har to forskjellige fra før, men tror ikke det er noe vits å forsøke fikse på disse. Annlegg 1. er luftkjølt med en O-fordamper. Det er den jeg har brukt frem til den tok kvelden i midten av august. Først stoppet viften. Da fant jeg ut at lederen til viften ut fra kontrollenheten hadde vakkelkontakt i tillkoblingen. Skruen der var så rusten, at jeg mått trekke lederen inn i boksen og koble den på innsiden. Så stoppet den helt og kontrollenheten kortsluttet den interne sikringen (15A), selv om jeg forsøkte med en 25A. Annlegget fungerte ikke helt optimalt når elektronikken fungerte heller, så jeg misstenker at den manglet kjølemedium. (aner ikke om denne er så gammell at den bruker freon eller hva man nå bruker i stedet) Dette annlegget trakk 6-7Amp når det gikk. Annlegg 2 fungerer på et vis. Dette er vannkjølt og har en flat fordamper. Det trekker 7Amp og går hele tiden uten å klare å senke tempen lengre ned enn +8c. Fordamperen "suser" og vannpumpen høres langt fra frisk ut. Her er bilde av fordamperne. O-fordamperen er til det luftkjølte annlegget og den andre er til det vannkjølte. Her er bilde av de to systemene. Det til høyre på bildet er det luftkjølte og den boksen som ikke lengre er festet til veggen i bakkant, er elektronikken som har tatt kvelden. Det i midten og i underkant av bildet, er det vannkjølte annlegget. Elektronikken er helt til høyre. Som dere ser er det temmelig kaotisk her og det skal bli godt å få ryddet opp. Jeg kommer til å fjerne all kabling og erstatte med ny som skal legges opp vesentlig penere enn dette. Her er et bilde av det luftkjølte annlegget. Det trekker luft gjennom skilleveggen, så jeg ønsker primært en tilsvarende løsning på det nye annlegget jeg skal ha. Så til sakens kjærne. Jeg er så å si tom for båtpenger og selv om jeg har lest en rekke tråder om kjøleagregat i forumet her og forstått at det er ASU-aggregater som er å foretrekke, er dette utenfor det jeg klarer å kremte opp av penger. (jeg får heller forsøke meg på Ingars løsning med rele over ladelampen ved en senere anledning) Jeg har funnet ut at de annleggene jeg har sett på alle har 2m rør fra aggregat til fordamper, så valget faller på en liten O-fordamper som skal erstatte den som står der nå. Problemer nå er bare at jeg ikke helt klarer å orientere meg i jungelen der ute. Under finner dere 4 forskjellige leverandører av aggregater. Aller fire er med en Danfos BD35F kompressor og en liten O-fordamper. Er det andre ting som er forskjellig på disse fire annleggene? (elektronikk, støy e.l.) 1. Maritim - ISOTHERM CLASSIC COMPACT 100/125L O - 3.750,- 2. Termomarin - Isotherm 2001 Classic - 5.312,- 3. Seatronic - Isotherm Kjøleagregat Classic Compact - 3.880,- 4. Waeco.no Se bildet under som er fra PDF'n jeg fant på sidene deres. Waeco Coldmashine cu5507 - 5.195,- Huff... dette ble langt og man får komme seg i seng. Tenkte ta en tur på messa i helgen for å prøve få klarhet i dette, men jeg stoler mer på ekspertisen her inne enn en selger på båtmessa, så jeg vil ha mest mulig kjøtt på beina før jeg drar dit. Takk for opmerksomheten og god natt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mateco Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 ...... (aner ikke om denne er så gammell at den bruker freon eller hva man nå bruker i stedet) .... RSL R138A trur jeg er erstatning for R12 (freon 12) som var det mest brukte mediumet i gamle kjølesystemer av mindre størrelse! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bøljan Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Jeg har en Isoterm classic compact til min kjøleboks som er på ca 100 liter, meget godt fornøyd Lavt strømforbruk og beskjeden støy, hører såvidt 12V viften som som sitter på kompressoren når den kobler inn. Denne viften koblet jeg ut på min forrige båt som hadde samme type kjøleaggregat, men det forutsetter god plass og luft rundt kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Av de nevnte aggregatene, er de tre første identiske(samme aggregat), og Waeco sitt har samme komponenter, bare litt annen utforming. På Waeco sitt aggregat, sitter koblingene til rørene fast i en brakett, som kan være en fordel. Husk å følge manual for sammenkobling NØYE. Ellers er de viktig for aggregatet å ha god luftgjennomstrømning der det står for å få best effekt av det. Anlegget transporterer varme fra kjøleboks, og skal kvitte seg med det ved aggregatet. Bør kunne gå an å få en hyggelig pris på messa. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hmm.. Litt snodig at det kan være så stor prisforskjell om de er mer eller mindre identiske. Jeg trodde kanskje det var forskjellige vifter, elektronikk e.l. som gjorde at det er såpass stor prisforskjell. Men om det ikke er det, går jeg selvfølgelig for den billigste jeg får tak i. Jeg tar noen utskrifter og tar de med på messa, så kanskje jeg kan få presset litt på prisen. Det er relativt god plass der dette skal plasseres, så det skal bli greit med lufting. Evt har jeg plass til å mekke til en slange med en liten stillegående vifte som kan trekke varmen ut av skottet det er plassert i. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hva med å få fylt kjølemiddel på det vannkjølte, og fikse vannpumpa? Et vannkjølt anlegg skal vel være mye mer effektivt enn et luftkjølt, så med en lett overhaling her burde du kunne ha kjøling i mange år ennå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hva med å få fylt kjølemiddel på det vannkjølte, og fikse vannpumpa? Jeg har vært inne på tanken og har ikke slått det helt fra meg enda. Det er bare det at jeg jo ikke vet hvor lenge dette vil holde, jeg vet ikke hva slags kjøremiddel som skal være på anlegget og hvem som evt kan fylle på. Jeg ser for meg at det å få en kjølemontør ned i båten for å fylle på feks freon + innkjøp av ny pumpe vil koste tilnærmet det samme som et nytt annlegg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Å få fylt kjølemiddel koster vel neppe over tusenlappen, det er jo fort gjort. Og pumpa er kun en sirkulasjonspumpe, og bør strengt tatt ikke koste mer den heller. Sett opp mot prisen på et nytt vannkjølt anlegg må vel dette kunne lønne seg? Jeg leste i en tidligere tråd her om en som fikk etterfylt kjøleskapet sitt i båten, og mener at det kun var snakk om hundrelapper i middel og arbeid. Prøv et lite søk, så dukker det kanskje opp et firmanavn! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Høres jo lovende ut, så jeg får ta en ringerunde etter et nettsøk og evt forhøre meg på messa. Takk for tips. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 De skal vel ha for både kjøring og fylling, så tusenlappen passerer nok fort vil jeg tro om ikke man har bekjente i bransjen. Er den tom, er det vel gode muligheter for at det er lekk et sted også. Ser ikke ut som noen av de er av nyere dato, så jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet. Koster ikke noe å spørre om pris sef. Ser ut som det er litt aggresivt miljø i benken din til inne å være. Kan kanskje ha noe med evt lekkasje å gjøre det også. Jeg valgte selv å spraye alle loddepunkter med klarlakk/plast da jeg innstalerte mitt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Ser ut som det er litt aggresivt miljø i benken din til inne å være. Kan kanskje ha noe med evt lekkasje å gjøre det også. Jeg valgte selv å spraye alle loddepunkter med klarlakk/plast da jeg innstalerte mitt. Det er litt der jeg er også. Jeg tror nok at det har vært lekkasje en eller annen gang der inne, for det meste som kan ruste har gjort det. Det er jo saltvannsslanger frem dit, så det kan godt ha vært lekkasje der en gang i tiden. Jeg har bare hatt båten en sesong, så jeg har kun brukt den vannkjølte på slutten av sesongen i fjor etter at det luftkjølte annlegget gikk føyka. Da var det ikke lekkasje av saltvann, men rust og dårlige kontakter er en medvirkende årsak til at den luftkjølte tok kvelden. Jeg har mest lyst til å rive ut alt som står der og sette inn noe nytt. Da får jeg trukket ny kabling og være sikker på at jeg kan stole på annlegget. Men jeg kan selvfølgelig høre på pris på etterfylling og ny sirkulasjonspumpe. Om det skiller mye, kan jeg jo vurdere den løsningen. Forskjellen i pris på å få etterfylt + ny pumpe, kontra et annlegg til 3700,- er kanskje ikke så stor. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Å bruke 2500,- på et gammelt anlegg og fortsatt ikke vite om det fungerer, ville ikke jeg gjort hvis et nytt koster 3700,-. Ville revet ut alt og vasket og tørket skikkelig, og lagt inn nytt. Da ville jeg heller brukt is til jeg evt hadde de resterende kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Jeg har mest lyst til å rive ut alt som står der og sette inn noe nytt. Da får jeg trukket ny kabling og være sikker på at jeg kan stole på annlegget. Det hadde jeg gjort. Alt nytt, med garanti og det hele. Noen ganger er det greit å overhale gamle ting, men ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Da ville jeg heller brukt is til jeg evt hadde de resterende kronene. Jeg har de 3.700,- så jeg slipper bruke is. Det er ASU-anlegg til ti-tolv lapper jeg ikke har til. Det er flere ting jeg trenger til båten også, men det får bare vente. b.l.a Kompassdelen til autopiloten + at 220v delen av varmtvannstanken er kortsluttet. Dette får vente til neste sesong når jeg forhåpentlig har klart legge til side noen båtpenger. Denne sesongen er det kjøleboksen som har høyest prioritet og er jeg forsiktig nok, har jeg penger til å ha noe oppi den også :-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.