Jump to content

Vasking av båt etter "besøk" i andre farvann


Tom J.

Recommended Posts

Hei  :smiley:!

 

Jeg har en 17 fot som til vanlig ligger i Mjøsa. I feriene (og noen lang helger) tar jeg med denne på hengeren og tar en tur til f.eks. Dalslandskanal eller til Nord Norge på hytta.

 

Før jeg sjøsetter båten blir den grundig vasket med såpe, og tørket etterpå. Dette for å hindre smitte mellom vassdragene. Dette gjør jeg uansett om den har gått i ferskvann eller saltvann.

 

Har akkurat kommet hjem fra Nord Norge. Her går båten i Saltvann. Når vi kom hjem ble båten og gummibåten vasket både invendig og utvendig. Spyler litt ekstra nede i kjøen, og tømmer denne helt. Dette er mye jobb, og jeg lurer på om det er like stor fare for smitte fra saltvann til ferskvann som det er mellom ferskvann.

 

Da vi var i Dalslandskanal forrige sommer, stod det flere skilt om smittefare, og at allt fiskeutstyr måtte vaskes og tørkes før bruk i annet vassdrag. Da burde det samme gjelde for båt også.

 

Hva pleier dere å gjøre når båten flyttes fra sjøen og til en kanaltur ?

 

Det er jo ingen slike rutiner hvis båten sluses fra sjøen og opp i Telemarks kanalen f. eks.

Link to post
Share on other sites

Kjenner til at hobbyfiskere anbefales at man ikke bruker samme fiskeutstyr i forskjellige vassdrag pga. smittefaren. Er beundrigsverdigt det du gjør med tanke på vasking, men dersom du vil sikre deg mot å være smittbærer må du nok desintifisere - klorin !! :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei  :cryin:!

 

Jeg har en 17 fot som til vanlig ligger i Mjøsa. I feriene (og noen lang helger) tar jeg med denne på hengeren og tar en tur til f.eks. Dalslandskanal eller til Nord Norge på hytta.

 

Før jeg sjøsetter båten blir den grundig vasket med såpe, og tørket etterpå. Dette for å hindre smitte mellom vassdragene. Dette gjør jeg uansett om den har gått i ferskvann eller saltvann.

 

Har akkurat kommet hjem fra Nord Norge. Her går båten i Saltvann. Når vi kom hjem ble båten og gummibåten vasket både invendig og utvendig. Spyler litt ekstra nede i kjøen, og tømmer denne helt. Dette er mye jobb, og jeg lurer på om det er like stor fare for smitte fra saltvann til ferskvann som det er mellom ferskvann.

 

 

Fisker litt laks/sjøørret selv og for oss er det en SELVFØLGE at vi vasker og TØRKER alt utstyr som er i kontakt med forskekjellige elver. :sailing: Ville vært forferdelig om en eller annen klarer og infirsere en av rogalands elvene som jeg fisker i med resultat at hele elva rotenon behandles.... :lol: Har ikke hørt at det er noe problem fra saltvann til ferskvann. Men om du er i nærheten av vassdrag som er infisert så bør en  jo vaske for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...