Jump to content

Mariner 60hk 1989 - "drar sjø på ene sylinder"

Bjartn

Recommended Posts

Kom over en annonse for en Mariner 60hk fra 1989, men hvor det oppgis

"drar sjø på ene sylinderen. sansynlig vis gåen toppakning. "

Jeg har en tendens til å like alt som er gammelt og billig, og tror stort sett at

gråstein kan bli gull. Det er selvfølgelig sjelden tilfelle, men jeg blir likevel fristet til å prøve lykken.

Noen som har noen innspill jeg kan ta med meg før jeg ringer selger? Hva vil dette si egentlig?

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

Min prosjekttråd her på BP

Hvis det er nederste sylinderen (er vel en tresylindret motor, dette?) så kan det også være at simmerringen rundt nedre enden av veivakslingen er defekt. Dette kan gjøre at motoren slurper inn vann fra undervannshuset. Hvis det så har begynt å danne seg rust enten på veivaksllingen eller på stempel/sylinder i fm. dette, så skal det vel gjerne noen kroner til før denne blir til "gull"...

"ene sylinderen" , kan også høres ut til at det er en eldre 2-syl mariner. (Rart hvordan enkelte gamle påhengere blir etpar år nyere for hvergang de skifter eier...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ER det en 1989 60hk så er det snakk om en 3 sylindret motor ( halv rekke sekser ) ..

Vann i en sylinder ....

• Nedre sylinder ... simmringer eller lekkasje i indre deksel ( BAFFLE PLATE ) på eksos siden, KAN ha korrodert hull..
  • Midtre/øvre sylinder ... lekkasje i indre deksel ( BAFFLE PLATE ) på eksos siden, KAN ha korrodert hull.. ( selve plata er NLA ifra Mercury, men burde kunnes finnes relativt lett...

Disse motorene har IKKE noen topp pakning, blokk ( sylindere ) og topp er støpt som EN enhet .

Arne Kjetil

Var mye problemer med disse 3-syl motorene, som ble laget fra 50 til 70hk. Vanlige feil som lekasje i nedre simmerringer, lekasje i pakninger på kjøledeksel, defekt elektronikk (stator & switchbox) og forgasserne. Også har de samme stammen som på firesyl 45 & 50hk'en, som hadde en tendens til å sette seg fast pga salt & rust....

Men er ikke umulig å komme over eksemplar som er brukende, men genrelt er det lurt å styre unna akkurat den modellen... De nye modellene som kom i '93 derimot er noe helt annet, og noe av det bedre MM har laget :D

R

Husker og har ett eller annet sted test på denne modellen,der 50 hk kom dårlig ut og 60 hk ok.

Tror denne 3 syl modellen var en dårlig serie. Modellen etter var bedre,fram til 1995. Da økte cubbiken,og den 3 syl gangen ble dårlig. Verre enn 55 Suzuki til og med. Hadde en slik og ga opp til slutt. Fin under pådrag,ellers håpløs.Det ble tilogmed montert forvarming på forgasserne,men ingenting hjalp.. :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...