jensemann2 Startet 11.Mars.2010 Del på Facebook Startet 11.Mars.2010 Jeg har et stort rom i byssebenken som kunne egnet seg for ombygging til kjølerom. Alternativet er å kjøpe isotherm kjøleskap, men da må dette monteres en annen plass, under kartbordet. Hvordan går jeg frem for å isolere dette rommet? Plaste inn med glassfiber? Rommet er nå kun bestående av skutesiden og finerplater. Er det noen som har gjort noe liknende? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 tenkte isåfall å kjøpe noe sånt som denne: http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdi...t.aspx?plid=214 Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hvilke båt har du? har du noen bilder fra interiør og exteriør? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
jensemann2 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 har ingen bilder nå, men det er en Oksø 32, plast seilbåt. Jeg fant et annet aggregat her: http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1512456 Kan noen fortelle meg hva som lønner seg mes med tanke på strømforbruk og effektiv kjøling?? De koster omtrent det samme, men det ene er thermoelektrisk og det andre har kompressor... Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Lagde en kjøleboks på 85L for mange år siden. Utgangspunket var en trekasse (finer) som så ble kledd med isolasjon innvendig. Brukte isolasjonmateriale med veldig høy isolasjonsmotstand (husker ikke navn, men altså ikke noe vanlig isoporgreier). Hadde god plass så jeg kunne isolere med 10cm i bunn og 5 på sider. Deretter fikk jeg en mekanikker til å klippe/knekke en rustfri plate som ble selve innmaten i boksen. Åpne hjørneflater ble tettet med sika. Lokket ble bygget på samme måte, men var todelt. Den ene delen var skrudd fast og oppunder dette ble fordamper plassert. Det andre var løst og selve "døra" til boksen. I utgangspunktet ble dette en veldig god og effektiv løsning. Dessverre valgte jeg å lage en avansert variant, hvor boksen skulle kunne skyves ut og inn i et skap. OG; kompressor etc. ble plassert i bunn av båten. Da ble det litt for mye spesial spesial. Slanger som tåler bevegelse (hengende fra skuteside og til bevegelig skuff) kostet! Ekstra strekk med rør ned i bunn av båt. Dermed var vi over på manuell fylling av kuldemedier. Og mye annet. Det ble veldig vanskelig å justere inn herligheten. Men, morsom var det (i ettertid). Å lage boks og ha en vanlig standard fast installason av kuldeutstyret bør være grei sak å lage. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sjøga Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 gå for isotherm sin, bruker lite strøm og er veldig efektiv. jeg laget selv en i min med 5 cm isolasjon( sånne rosa isoporplater) og fik sveiset en syrefast kasse som jeg tredde ned i boksen. ble meget bra. brus fryser på full guffe. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 men er det noen som vet hvor jeg får kjøpt sånne plater til å lage boksen av? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 de jeg brukte får du kjøpt på nermeste byggvarehus. ellers så har maritim de som er beregnet for dette( sikkert dyreere) lurer på om ikke jeg la 2 lag i bunn også. min holder veldig bra på kulda (80 liter) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hvis du kikker litt på MIN tråd fra i går kveld, vil du se at du kan få det agregatet det er linket til lengre opp (det fra Termomarin), vesentlig billigere på Maritim og Seatronic. Jeg har de siste dagene lest veldig masse om kjøleaggregater og det frarådes på det sterkeste å velge termoelektrisk. Kjøler på langt nær like godt og bruker mye mer strøm Aller helst burde man ha noe som heter ASU som virker som et kuldemagasin når man har lading og som derved bruker langt mindre strøm når man så "tærer" på dette magasinet etter at ladingen er frakoblet igjen. (lading fra motor, landstrøm eller solceller) Dette kan man få til uten ASU ved å følge Ingar's løsning. (Nyttig lesing) Grand Banks Jr. har også en tråd om å lage kjøleboks. Lykke til RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hos Termomarin eller seatronic, sikkert Maritim også får du kjøpt polyurethan skumplater til å bygge kjøleboks av. De har en plastplate på hver side som kan brukes som innervegg i kjøleboks. Brukte slike selv, men valgte å lage syrefast innerkasse. Polyurethan har bedre isolasjonsevne en isopor/rosa plater.Har du plass til yterligere isolering, så gjør det, spesielt i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja jeg så det var stor forskjell i pris på termomarin og seatronic ja.. Rimelig med 3700 da. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Sjekk med www.malfix.no Classic Compact 2006: Inntil 80 l. Aggregat med hurtigkoplinger. Snittbruk fra 0,6A. (Ord. 4547) kr 3250 Classic Compact 2001: Inntil 125 l. Aggregat med hurtig-koplinger. Lager isbiter! Snittbruk fra 0,6A. (Ord. 5312) kr 3480 Isolasjonsplater for selvlaget boks. Belagt med sanitær-plast for beste hygiene: 978mm x 478mm x 52mm 3 pk kr 1490 Pr. stk kr 595 Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hei Seilmagasinet 2004/5 hadde en artikkel om etterisolering av kjøleboks. Den er gannke informativ når det gjelder byggemetode, og matrialer Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Jeg laget kjøleboks, og er svært fornøyd med den. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=lage+kjøleboks Sitér dette innlegget Link to post
sy-kos Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Hvis dere kan kjøre til Orust i Sverige er det et firma som heter T-byggen/Orustvagnen (orustvagnen.se) hvor man kan kjøpe isolasjonsplater med hard hvit plast på begge sider. Jeg har selv kjøpt resteplater 8 cm tykkelse 2 ganger for 200-300 SEK. Nok plater til minst 1,5 boks. Firmaet lager kjølevogner. Arthur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.