Jump to content

Kobling av Balmar dynamo på Yanmar motor


Timeouten

Recommended Posts

Hei!

Plundrer litt med kablingen på Balmar dynamo med en Balmar ARS-5 regulator. Det jeg har problemer med er at jeg har et par kabler som opprinnelig var koblet mot Hitachi 80 amper dynamo, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med og hvilken funksjon de har.

Jeg har laget et bilde og nummerert de enkelte kabler:

 

Nr. 1: Denne er sort og var montert på baksiden av Hitachi dynamoen. Står ingenting i Balmar manualen om hva denne eventuelt skal kobles mot?

 

Nr. 2: Denne er orange og sølvstripet. Antar at denne er en sensorkabel. Men mulig at denne nå ikke skal benyttes?

 

Nr. 4: Denne kontakten var koblet inn på baksiden av Hitachi dynamoen. Nå har jeg koblet den mot tilsvarende utvendig kontakt på Balmar dynamoen. Den har en rød og en blå stripete ledning. Begge gir positivt signal når jeg skrur på strømmen på motoren. Den røde går kobles mot en brun som går inn i Balmar dynamoen.

 

Nr. 3: Fra kontakt nr 4 sitter jeg igjen med en blå blind ledning. Denne gir positiv strøm når jeg skrur på strømmen på motor. Men er stadig vekk usikker på om den skal kobles noe sted?

 

Nr. 5: Skal kobles mot positiv strøm som slås på samtidig med strømmen på motor.

 

Ellers så har jeg koblet alle ledningene fra Balmar ARS-5 regulatoren i henhold til manualen. Noen som kunne tipse meg mht de andre ledningene?

 

hitachi_balmar.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...