Steinsvigen Startet 12.Mars.2010 Del på Facebook Startet 12.Mars.2010 Har kansje ein propell for hand nå .. Det er ein 18*18 vil eg merke forskjell på dette med å gå opp fra 13" til 18 " på vridninga (skjeringa) noen som har greie på dette ? mvh Frode PS ! Gamlepropellen som eg bruker i dag er 18"*13" den eg har (lurer på ) er 18"*18" Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Mix Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Litt større ? 5 tommer mer på stigning er da vannvittig mye ! Hva er max turtall du oppnår idag, og hva er foreskrevet max turtall på motoren din ? En altfor tung propell kan bli døden for motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Har ein følelse av at motoren jobber alt for lett . Den fyker fra 1000 rpm til 3100 rpm på sekundet. Null belasting. Båten går max 7.5 knot.. Det eg veit om båten er at der stod ein VP 36 HK når den var ny og ut på 80 talet vart det sett inn ein 54 HK ford sabb . Det har vårte meg fortalt at propellen har forlite stigning når gear utvekslinga er 57:1 ?? Maxturtallet er ca 3600rpm men er justert ned til 3100rpm pga den gjekk for lett. det sa forge eiger. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Mix Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hvis 3600 rpm er korrekt topp turtall på denne motoren, og hvis du oppnår dette med den propellen du har idag så har du en nøyaktig korrekt propell. PS. Gearutveksling på 57:1 har du garantert ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) PS. Gearutveksling på 57:1 har du garantert ikke. hehe var det 5.7:1 da :-) det kan eg sjekke opp Men heilt korekt propell kan det da ikkje være !! eg klarer max 7.5 knot 54hk og ein kamerat klarer 9.5 med ein 36hk VP Redigert 12.Mars.2010 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hvis 3600 rpm er korrekt topp turtall på denne motoren, og hvis du oppnår dette med den propellen Eg må ha denne bedre forklart..... til og med uten propell ville han klart topp turtal....eller? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Double Weber Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Det er forskjell på topp turtall og wot. Topp turtall kan en vel forstå som da motoren treffer turtallssperra. Wot er der motoren har flest hester. Pleier å ligge noen hundre omdreininger under turtallssperra. Det er wot en er ute etter når en skal finne optimal propell. Redigert 12.Mars.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
index Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hvis du kan prøve 18x18 før du betaler den, så ville jeg faktisk vurdert denne! Siden du ikke har problemer med å oppnå 3100 med nedskrudd pumpe, kan det være mye å gå på her. Skift propell, juster opp og se om du klarer 3600 på max. Klarer du det, er alt OK og du får en helt annen marsjfart! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.