Jump to content

Gps signaler fra Furuno LS 6000/GP 31 til Pc

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Har drevet og søkt endel på forumet om emnetittel, men det ser ut for at det blir litt for avansert for meg...

Etter hva jeg kan se så er det en ekstra utgang på LS 6000, går det "hente`" Gps signaler ifra den til Pc`n (usb) inngang på pc, finnes det rett og slett en overgang fra den typen utgang på LS 6000 til usb ??

På forhånd takk..

Mvh:

Kaptein_Kaos

Dersom du mener at du vil ha ut GPS signaler fra en GP 31 til PC, går dette fint.... Det enkleste er å koble opp en vanlig com kontakt for deretter å koble en com til usb overgang i denne så i PC. Husker ikke helt hvilke ledninger som skulle hvor men enten kan du ringe Furuno i norge, eller jeg kan sjekke opp i det for deg.

Det enkleste er å koble opp en vanlig com kontakt for deretter å koble en com til usb overgang i denne så i PC. Husker ikke helt hvilke ledninger som skulle hvor men enten kan du ringe Furuno i norge, eller jeg kan sjekke opp i det for deg.

Hei !

Om du har en link til det jeg trenger, så burde det vel gå på et vis (muligens)...

Mvh:

Kaptein_Kaos

• 2 uker senere...

Etter å ha tenkt litt har jeg funnet ut at jeg ønsker og koble opp slik at jeg tar GPS signaler til en koblingsboks, for deretter å hente ut GPS signaler til GP 31, LS 6000, Raymarine VHF, og kartplotter på pc.

Videre så har jeg planer om å kjøpe meg en radar, hva trenger jeg da for å få signalene fra radaren inn på kartet (radar overlay)

Kan noen som har greie på dette komme med anbefalinger til komponenter jeg trenger...

Sleng gjerne med en link til produktene....

På førehand takk

Mvh:

Kaptein_Kaos

• 3 måneder senere...

Fra LS6000 får du ikkeno GPS data. Kun dybde, temperatur og fart.

Vær forsiktig med den utgangen. Den er RS422 og knekker hvis den kobles til RS232.

Noen som vet hvordan jeg kan koble Furuno LS6000 til en serieport for å hente ut nmea dybde signal til pc?

Etter manualen skal den originale kabelen (22s0021) kobles:

1-white => To nmema0183 input terminal txd-h of the navigation unit

2-black => To nmea0183 input terminal txd-c of the navigation unit

3-yellow => To nmea0183 output terminal rxd-h of the navigation unit

4-green => To the nmea0183 output terminal rxd-c of the navigation unit

Vet ikke hvilken pin nr de forskjellige ledningene har i pluggen eller kontakten på ekkoloddet.

Ser for meg å koble en ledning rett på ekkoloddet da jeg ikke har den originale ledningen med plugg.

Ser på posten jeg quoted at dette ikke er en serieport men en RS422.

Må dette signalet endres ved hjelp av hardware eller kan datasignalet kobles direkte til en rs232 serieport ?

Fant denne hos Farnell, men vet fremdeles ikke hvordan dette evt skal kobles...

Redigert av Teza (see edit history)

Hvis du bare skal ha data fra Furunoen til en PC så er det tre ting å bry seg om koblingsmessig.

Du skal koble den ene TXen fra furuno til RX på PCen (pin 2 eller 3 på PCen) Google rs232 9 pin, så finner du hvilken.

Den andre Txen kobler du til pin 5 (jord)

Er PCen din en Laptop så er dette greit.

Er det derimot en PC, så jorder du den ene TXen ved å gjøre dette. Høres ikke bra ut, men virker - og eneste måten å koble NMEA direkte tl en RS 232 serie port.

Den riktige måten er å kjøpe en RS 422 - RS232 oversetter dings som du kobler mellom dem.

Så hvis jeg forstår deg riktig skal en av disse to kobles til pin 2 på db9 pluggen og den andre til pin 5.

Er det de samme hvilken som kobles hvor? (høres ikke sansynlig ut)

Vet du hvilken av dem og/eller vet du hvilken pin som er pin 1 og 2 på ekkoloddet?

(er laptop/netbook som kobles til)

RS 232:

Pin 2 - RxD

Pin 3 - TxD

Pin 5 - GND

hvit er temmelig sannsynlig signal ut fra GPSen.

svart er like sannsynlig common/ground

Så hvis jeg forstår deg riktig skal en av disse to kobles til pin 2 på db9 pluggen og den andre til pin 5.

Er det de samme hvilken som kobles hvor? (høres ikke sansynlig ut)

Nei, det er ikke sannsynlig :smiley:

hvit til 2, svart til 5 på en D9-kontakt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei

LS 6000 fra Furuno sender ut dybdesignaler bare hvert 5-6 sekund og fungerer derfor dårlig hvis du vil bruke dataskjermen til vanlig ekkolodd. Har sjekket dette grundig.

Mons

Takker, tar denne til etteretning.

Har også vært i kontakt med Furuno Norge denne uken og totalt sett er jeg kommet frem til at jeg skal vurdere en ny løsning med det jeg trenger i en pakke, i stedet for å koble eksisterende instrumenter til en laptop.

Koster noen kroner for adaptere som trengs så det er vel bedre brukte penger hvis jeg kjøper nytt, og det blir mindre rot med ledninger og dilldall på kartbordet. Også mindre å rydde bort når man forlater båten...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...