Jump to content

Vann i sylinder, Mercruiser 4.3 V6


Førstereisgutten

Recommended Posts

Da har jeg fått demontert motor for å ta en skikkelig sjekk på tilstanden.

Når jeg tar av toppene ser jeg til min forskrekkelse at det er vann i sylinderne. Jeg regner med at toppakningen har vært gåen, men hvordan er det da med toppene?

Pleier disse å ryke til når det kommer vann i sylinderne?

 

Det finnes ingen sprekk i blokk, sylinder eller topp...

 

For de som lurer på hvordan jeg ikke har merket noe til dette, så kan jeg opplyse at jeg har kjøpt motor i den tilstand den er i. Jeg har aldri hatt den i båten...

Ble ikke så billig og greit med "grei bruktmotor" likevel :crazy:

Link to post

Nei!

De ryker ikke alltid, men ofte.

Det er vanskelig å stille en diagnose her.

Mitt råd er ta med motoren til en/et godt motorverksted og få de til å ta en titt.

For en tusenlapp eller to har du svar, gjør det nå før sesongen begynner.

Toppene må du slipe uansett.

Lykke til og god sommer.

 

Det vil no helst gå bra.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post

Det er "groe" der, så dette er nok ikke fra demonteringen... motoren har stått hos meg innendørs på lageret nå i over et halvt år, og den har da tydligvis blitt sendt til meg med vann. Men jeg tviler på de har holdt motoren over hodet og ristet på den slik at det var vann over alt før jeg fikk den :)

Link to post

Den vanligste årsaken til vann inntrenging er vel gjennomrusting i manifolder eller riser. Vannet kommer da inn via ventilene. Om det har stått sjøvann i motoren over noe tid har du mest sansynlig en totaloverhaling på gang :nonod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Den vanligste årsaken til vann inntrenging er vel gjennomrusting i manifolder eller riser. Vannet kommer da inn via ventilene. Om det har stått sjøvann i motoren over noe tid har du mest sansynlig en totaloverhaling på gang :nonod:

 

 

Har som sagt delt motoren i atomer allerede, så dette er den forløpige planen:

 

-nye rammelager (bestilt 15/3)

-nye stempelringer (bestilt 15/3)

-planslipe topp (sendt 15/3, får tilbake 16/3)

-slipe opp ventilseter

-skifte ALLE pakninger i motor, pluss ventiltetninger ( har kjøpt)

-hone sylindere

-nye toppbolter

-nye reimer og filter

 

Skal sjekke dette med manifolder, men kan ikke se at det er noen gjennomrusting... Mener du da mellom kanalene, eller gjennom godset ut?

Link to post

om toppakningen var gåen så ser du nå det. At der skal komme vann i fleire syllindre samtidig er nå tvilsomt. Var det vann i oljen? som i majones

Hvis det kun var vann på toppen av stemplene så er nok dette kommet inn etter motoren var stanset. Da enten når båten ble tatt på land eller kansje motoren var spylt med høytrykksspyler uten å dekke til.. ?

Link to post

En nabo av meg fikk samme problem, vann i sylinderene. Det vanligste årsak til dette er at man får motorstopp mens man er i plan, båten faller hurtig ut av plan og hekkbølgen kommer og slår til kraftig i akterspeilet og hvis dette skjer samtidig som eksosspjeldene som sitter nede i bukkehornet er defekte så slår vannet inn i motoren og legger seg på sylindertoppene. Min nabo var i full gang med demontering og feilsøking når han kom til meg for å få hjelp til å bestille nye manifolder. Jeg forklarte ham dette og han sjekket nærmere disse klaffene i bukkhornet og riktig nok, de var brent av og falt ned. kjøpte nye spjeld for noen hundrelapper og alt fungerer utmerket. Mao han sparte nok en 10-15.000 i forhold til å kjøpe nye manifolder og riser.

 

Men hvis den blir stående med saltvann i sylinderne en stund så irrer dette noe helt forferdelig og en total renovering er da på sin plass.

Jeg også selv opplevd det samme på en 7.4 liter

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Ja jeg tror jeg ville ha sjekket om motoren har slike eller ikke og ikke bare tatt for gitt slike svar som "den motoren har ikke slike"

Disse spjeldene er veldig viktig at er der og at de fungere som de skal eller så kan hekkbølgen slå vannet inn i motoren. Som regel går det bra uten disse siden motoren er i gang og det er trykk ut av eksosrørene men idet motoren stopper før hekkbølgen kommer, da har man et stort problem. Enkelte båtmotorer ligger såpass lavt i båten slik at det kan være nok med kraftig bølgeskvulp kan få små mengder vann til å slå over riseren og renne ned til eksosventilene og ned på stemplene. Har man disse spjeldene intakt vil de bremse vannet slik at det ikke like lett renner over.

 

Sjekk du! De har en tendens til å brenne av og falle ned i Y-pipen. På min var det 4 toms eksosrør og jeg klarte å stikke armen helt ned til bunnen og der kjente jeg spjeldene lå, så jeg klarte å få fisket de opp, de kan også legge seg litt forkjært slik at de hindrer eksosen ut også, da mister man en del hester.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 4 år senere...

Hei! Hvordan gikk dette? Jeg vet dette er en gammel tråd, men nå sliter jeg med det samme... Skjønner ikke om det er pakninger i reiser, manifold, eller i toppen som er feilen.... Er klar for å skifte alle sammen nå og sjekke disse eksos flapsene, men er det flere steder det kan komme vann ifra? Hilsen rådløs..

Link to post

Volvo Penta lager samme motoren som da heter 4,3GI eller lignende. Tidligere var det eksosklaffer på VP-drev men det har de sluttet med. De sies å ikke ha noen virkning. Jeg har sett noen sånne og som regel er de ikke veldig tette hvis de i det hele tatt sitter på plass.

Vanligste årsak til vann i sylindrene er lekkasje i pakningen mellom eksosmanifold og riser. Når du tar av riserene vil du se om det har rennt vann fra pakningen og ned.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...