Førstereisgutten Startet 13.Mars.2010 Del på Facebook Startet 13.Mars.2010 Da har jeg fått demontert motor for å ta en skikkelig sjekk på tilstanden. Når jeg tar av toppene ser jeg til min forskrekkelse at det er vann i sylinderne. Jeg regner med at toppakningen har vært gåen, men hvordan er det da med toppene? Pleier disse å ryke til når det kommer vann i sylinderne? Det finnes ingen sprekk i blokk, sylinder eller topp... For de som lurer på hvordan jeg ikke har merket noe til dette, så kan jeg opplyse at jeg har kjøpt motor i den tilstand den er i. Jeg har aldri hatt den i båten... Ble ikke så billig og greit med "grei bruktmotor" likevel Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 (redigert) Har dette vannet stått i sylindrene lenge (vannmerker) ? Er ikke vann som følge av demontering .... ? Har motoren vært lagret uten tildekning?, da kan det komme vann inn ... Redigert 13.Mars.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Nei! De ryker ikke alltid, men ofte. Det er vanskelig å stille en diagnose her. Mitt råd er ta med motoren til en/et godt motorverksted og få de til å ta en titt. For en tusenlapp eller to har du svar, gjør det nå før sesongen begynner. Toppene må du slipe uansett. Lykke til og god sommer. Det vil no helst gå bra. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Det er "groe" der, så dette er nok ikke fra demonteringen... motoren har stått hos meg innendørs på lageret nå i over et halvt år, og den har da tydligvis blitt sendt til meg med vann. Men jeg tviler på de har holdt motoren over hodet og ristet på den slik at det var vann over alt før jeg fikk den :) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Den vanligste årsaken til vann inntrenging er vel gjennomrusting i manifolder eller riser. Vannet kommer da inn via ventilene. Om det har stått sjøvann i motoren over noe tid har du mest sansynlig en totaloverhaling på gang Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Førstereisgutten Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Lykke til og god sommer. Det vil no helst gå bra. MVH Rolf-Eigil Riktig innstilling hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Den vanligste årsaken til vann inntrenging er vel gjennomrusting i manifolder eller riser. Vannet kommer da inn via ventilene. Om det har stått sjøvann i motoren over noe tid har du mest sansynlig en totaloverhaling på gang Har som sagt delt motoren i atomer allerede, så dette er den forløpige planen: -nye rammelager (bestilt 15/3) -nye stempelringer (bestilt 15/3) -planslipe topp (sendt 15/3, får tilbake 16/3) -slipe opp ventilseter -skifte ALLE pakninger i motor, pluss ventiltetninger ( har kjøpt) -hone sylindere -nye toppbolter -nye reimer og filter Skal sjekke dette med manifolder, men kan ikke se at det er noen gjennomrusting... Mener du da mellom kanalene, eller gjennom godset ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 om toppakningen var gåen så ser du nå det. At der skal komme vann i fleire syllindre samtidig er nå tvilsomt. Var det vann i oljen? som i majones Hvis det kun var vann på toppen av stemplene så er nok dette kommet inn etter motoren var stanset. Da enten når båten ble tatt på land eller kansje motoren var spylt med høytrykksspyler uten å dekke til.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Det var ingen majones i bunnpannen nei. Der var oljen så sort så sort... Jeg tar med manifolder og raisere til Eurofritid når jeg skal hente stempelringer og rammelager, så får han se på dem. Utrolig god service der forresten... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 En nabo av meg fikk samme problem, vann i sylinderene. Det vanligste årsak til dette er at man får motorstopp mens man er i plan, båten faller hurtig ut av plan og hekkbølgen kommer og slår til kraftig i akterspeilet og hvis dette skjer samtidig som eksosspjeldene som sitter nede i bukkehornet er defekte så slår vannet inn i motoren og legger seg på sylindertoppene. Min nabo var i full gang med demontering og feilsøking når han kom til meg for å få hjelp til å bestille nye manifolder. Jeg forklarte ham dette og han sjekket nærmere disse klaffene i bukkhornet og riktig nok, de var brent av og falt ned. kjøpte nye spjeld for noen hundrelapper og alt fungerer utmerket. Mao han sparte nok en 10-15.000 i forhold til å kjøpe nye manifolder og riser. Men hvis den blir stående med saltvann i sylinderne en stund så irrer dette noe helt forferdelig og en total renovering er da på sin plass. Jeg også selv opplevd det samme på en 7.4 liter -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Førstereisgutten Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Hvordan kan jeg se om eksosspjeldene er gåen da? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 (redigert) Se om de er der eller ikke! Se på tegninger hvor de sitter, de kalles ofte watershutters -Xlnt Redigert 16.Mars.2010 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Moyja Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Denne motoren har ikke eksosspjeld ... det er som oftes fra eksos maifoilene det kommer vann inn Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Ok, jeg får sjekke dette. Da har jeg fått igjen toppene, og det var et vedig greit syn :) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Det var da veldig rart at denne motoren ikke har eksosspjeld, utfra delelisten til denne motorern er den i alle fall inntegnet http://www.mercruiserparts.com Det er altså del nummer 7 på tegningen vi snakker om. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Førstereisgutten Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Skal sjekke mitt imorgen jeg. Var nettopp på et kurs i Lillestrøm, og overnattet "tilfeldigvis" på Thon Arena. Så da måtte man bare på båtmesse da... Var mye flott der gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Ja jeg tror jeg ville ha sjekket om motoren har slike eller ikke og ikke bare tatt for gitt slike svar som "den motoren har ikke slike" Disse spjeldene er veldig viktig at er der og at de fungere som de skal eller så kan hekkbølgen slå vannet inn i motoren. Som regel går det bra uten disse siden motoren er i gang og det er trykk ut av eksosrørene men idet motoren stopper før hekkbølgen kommer, da har man et stort problem. Enkelte båtmotorer ligger såpass lavt i båten slik at det kan være nok med kraftig bølgeskvulp kan få små mengder vann til å slå over riseren og renne ned til eksosventilene og ned på stemplene. Har man disse spjeldene intakt vil de bremse vannet slik at det ikke like lett renner over. Sjekk du! De har en tendens til å brenne av og falle ned i Y-pipen. På min var det 4 toms eksosrør og jeg klarte å stikke armen helt ned til bunnen og der kjente jeg spjeldene lå, så jeg klarte å få fisket de opp, de kan også legge seg litt forkjært slik at de hindrer eksosen ut også, da mister man en del hester. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Xlnt Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Hvordan gikk det her da? Fant du noen spjeld? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Snadder Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Hei! Hvordan gikk dette? Jeg vet dette er en gammel tråd, men nå sliter jeg med det samme... Skjønner ikke om det er pakninger i reiser, manifold, eller i toppen som er feilen.... Er klar for å skifte alle sammen nå og sjekke disse eksos flapsene, men er det flere steder det kan komme vann ifra? Hilsen rådløs.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Volvo Penta lager samme motoren som da heter 4,3GI eller lignende. Tidligere var det eksosklaffer på VP-drev men det har de sluttet med. De sies å ikke ha noen virkning. Jeg har sett noen sånne og som regel er de ikke veldig tette hvis de i det hele tatt sitter på plass. Vanligste årsak til vann i sylindrene er lekkasje i pakningen mellom eksosmanifold og riser. Når du tar av riserene vil du se om det har rennt vann fra pakningen og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.