Jump to content

Er dieseltankene feilkonstruerte siden de lagrer vann?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ser i ein anna tråd at det er nevnt dette. Så eg må få vurderinger på dette... Hvorfor er tankene laget med stigerør og eit par cm ned til bunn? Da lagres jo all dritt og vann i tanken.

Det måtte da vert bedre med uttak i bunnen, og skikkelige filter og vannutskiller? Da får en vekk dritten og vannet fortløpende.

 

Så er det slik at gammel dame er vond å vende? Har alltid vert slik....

Men nå finnest det jo filter med sensor på vann vel?

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ole Petter : Det er ikke tillatt å hente ut diesel i bunnen av tanken.
Nei, og det er nesten synd at det er slik. På min gamle båt var uttaket nesten i bunnen av en trakt på tanken. Helt i bunnen var en kran som man åpnet med jevne mellomrom og tappet av ulumskheter og vann hvis der var noe. Enklere kunne det ikke bli. Siden tank var høyere opp enn motor var det heller ikke nødvendig med fødepumpe på de gamle motorene.
Link to post
Share on other sites

Det er nå tross alt fordeler med å hente ut dieselen slik forskriftene sier det skal gjøres i dag, og så er det jo tillatt å gjøre forbedringer i systemet som ivaretar de positive fordelene med det gamle systemet uten å dra de negative sidene med seg.

Men holdningen er jo ofte at så lenge båtbyggeren ikke kostet på dette, så skal f***n meg ikke jeg gjøre det heller.

Da er det mye bedre å klage. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikkje tillat altså....hmmm.... pga lekkasjefaren rekner eg med då.

Er sikkert ikkje tillat med paralell-slange mellom tankene heller då vil eg tru? Det er orginalt hos meg på Summern, men det er jo en gammel båttype, som heller ikkje har vert ce testet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

At det ikke lenger er tillatt å lage drenering i bunnen av tanken synes jeg er en farlig utvikling!

 

Tankene på nye fritidsbåter idag har ofte kun et 1" påfyllingsrør og et 1/2" lufterør og det er alt som finnes av åpninger. Det er i praksis komplett umulig å rengjøre slike tanker på en ordentlig måte.

 

All den tid vi vet at slam i tanken er totalt uunngåelig, så er det bare et spørsmål om tid før slammet rekker opp til sugerøret og filteret går tett. Og det skjer GARANTERT en dag med skikkelig drittvær - la oss håpe at det skjer med fralandsvind, ellers får de som har laget dette tåpelige forbudet liv på samvittigheten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På min gamle båt var uttaket nesten i bunnen av en trakt på tanken. Helt i bunnen var en kran som man åpnet med jevne mellomrom og tappet av ulumskheter og vann hvis der var noe.

 

Sånn er det på min tank! En veldig grei løsning. Ellers så vil jeg si at det vel må være bedre å ha et par liter grums på tanken, enn at det skal gå rett i filteret slik at motoren stopper med en gang. Så får heller hver enkelt sørge for å holde tanken sin tom for vann og dritt slik at båten tåler å bli brukt også i dårlig vær. Det er ikke verre enn det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

solbris : Det er vel ikke ulovlig å lage drenering på en dieseltank ?
Nei, jeg er ikke sikker, men jeg tror Ole Petter har rett. Kanskje noen som vet ?
Så får heller hver enkelt sørge for å holde tanken sin tom for vann og dritt slik at båten tåler å bli brukt også i dårlig vær. Det er ikke verre enn det...
For noen er nok dette ganske problematisk avhengig av båttype. Hvis noen nede i Brussel har bestemt at åpninger i bunn av tank ikke er tillatt, samtidig som de glemmer at de burde påby et voksent og lett tilgjengelig mannlokk så kan nok det være et problem. Vi har jo vannutskiller sier noen og tror alt er ok, så da er det bare tut og kjør. Min mening er at når det er vann i den kan det allerede være for sent. Hvor mye vann er det i tanken da ??Om man tømmer vannutskiller, kan det etter 10 min. gange være like mye igjen. Heldig dere som har en mulighet for å kunne tappe direkte av tanken :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Hvis noen nede i Brussel har bestemt at åpninger i bunn av tank ikke er tillatt, samtidig som de glemmer at de burde påby et voksent og lett tilgjengelig mannlokk så kan nok det være et problem.

 

Joda, men det er ingen som nekter deg å sette inn et skikkelig mannlokk i tanken din selv? Det skulle jo naturligvis ha vært der fra båtbyggers side, men er det ikke mannhull må man finne sin egen løsning på problemet for å kunne føle seg trygg på sjøen. Jeg for min del hadde tanken ute for rengjøring i forbindelse med motorbytte for to år siden, sikker for første gang på 30 år. Og det var ikke mye uhumskheter der, kanskje en halv kopp med svart slam til sammen. Ikke så verst det, men muligheten til avtapping av tanken har nok gjort sitt il å begrense dette. Jeg må innrømme at je gikke laget mannhull, da tanken ligger såpass ille til at jeg uansett ikke kan rense den mens den står i båten. Så jeg får satse på å tappe ut bunnfalle tfor fremtiden også.

 

Ellers er det ikke ulovlig å bygge tanker med avtapping i bunn, men ventilen skal i så fall være plugget med en skrudd plugg av metall. Litt mer tungvint å tappe da, men det lar seg så absolutt gjøre. Så løsningene finnes, om bare båtbyggerene vil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I en tidligere diskusjon her om samme tema kom vi vel frem til at det er bensintanken som skal ha alt på topp av tanken, mens dieseltankene er det valgfritt.....eller?

 

Vi som nybåtkjøpere står ikke mye på der.... de fleste er mest opptatt av å få levert m duppetitter og gardiner enn å forlange skikkelig drenering på dieseltankene og tilkomst for dette....

Iflg. redningsselskpet var vel en stor del av problemene de mått rykke ut til de siste årene nettopp drivstoffproblemer....

Link to post
Share on other sites

Ellers er det ikke ulovlig å bygge tanker med avtapping i bunn, men ventilen skal i så fall være plugget med en skrudd plugg av metall. Litt mer tungvint å tappe da, men det lar seg så absolutt gjøre. Så løsningene finnes, om bare båtbyggerene vil...

Slik tolker også jeg regelverket, men som allerede nevnt er gardiner viktigere enn driftsikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Min dieseltank er godkjent med avtapping i bunn. (Laget av ILAS)

Betingelsen for godkjenning var at ventilen skulle ha mekanisk beskyttelse, dvs at man ved et uhell ikke skal tråkke på den og så skulle det i tillegg være plugg som "index" skriver.

Tanken er fra 2003 og levert med samsvarserklæring og det hele....

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å ha to tapperør som går gjennom toppen? Et til å ta ut dieselen som ikke går helt ned, og et som går helt ned til å brukes med f eks en håndpumpe til å tappe dr.....en?

 

Selvfølgelig kan da noen luringer tappe fra feil rør, jada. Men mot idioti hjelper ingen regelverk.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å ha to tapperør som går gjennom toppen? Et til å ta ut dieselen som ikke går helt ned, og et som går helt ned til å brukes med f eks en håndpumpe til å tappe dr.....en?
'

Har nettopp laget en slik løsning, etter at tiår gammelt d...t fra forrige eier var tømt og renset. Ble litt ekstra knotete for å nå laveste punkt og samtidig kunne løfte mannelokket av og på med alt montert.

tank_med_gjennomforinger.gif

Link to post
Share on other sites

Da lagres jo all dritt og vann i tanken.

 

Dette er ganske så vanlig.

Ser du nøye etter så vil du sannsynligvis finne et blindet rør som går helt ned.

Min båt har en slange koblet til et sånt rør. Bruker samma pumpa jeg bruker til oljeskift og pumper opp et par liter hver vår. Da får jeg med dritt og vann.

Link to post
Share on other sites

I en tidligere diskusjon her om samme tema kom vi vel frem til at det er bensintanken som skal ha alt på topp av tanken, mens dieseltankene er det valgfritt.....eller?

Det er riktig som du antyder her.

I "Tygg på sjøen" var spørsmålet tatt opp om det er samme krav til dieseltank som bensintank, når det gjelder tilkobling på topp av tanken.

Der ble det vist til ISO 21487 at det for dieseltanker er det tillatt med utløp nedenfor toppen av tanken, under forutsetning av at det er avstengningsanordning for hvert utløp inkludert drenering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...