Jump to content

10 cm isopor i kjøleboks, holder det?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg så på ferdige isolasjonsplater på isotherm sine sider, 1500 kroner for 3 plater , da må det da fungere minst like bra med 10 cm isopor kledd med et eller annet plastmateriale?

 

Jeg kommer hvertfall til å prøve bygg-isopor til en brøkdel av prisen fremfor å bruke en formue på plater som sikkert isolerer dårligere. (de er kun 50mm tykke)

Link to post
Share on other sites

Finnes både lim og fugemasse som ikke spiser opp isoporen. Ville valgt en fastere type enn den vanlige isoporen og gått ned på tykkelsen til 50 mm.

Den rosa som er mye fastere smuldrer ikke så lett og er enklere å skjære fint. Isolerer bedre også.

Har du plass kan du lage en firkantet kasse og sette en kjølebag eller plastkasse fra feks Clas Olson oppi og lage et lokk i samme materiale til å ha over.

Mye mindre arbeid med ferdig innerkasse, og da har du muligheten for å ta den ut til vask.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Problemet med isopor er at du ikke kan støpe det inn med polyester den forsvinner nemelig om den kommer i kontakt med polyester.

------Men du kan bruke epoxy istedenfor polyester. Alternativt kle veggene innvendig med tynne plater av plexiglass etter at du har isolert med isopor. Lett å holde rent.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Du må sammenligne varmeledningsevne/isoleringsevne. Hvis du skal ha lavest mulig strømforbruk, må du bruke det beste og så tykt du har plass til. Den rosa isoporen har dårligere isolasjonsevne en polyuretanplatene, men du kan jo bygge tykkere om du har plass, spesielt bunn. Går også an å fylle tomrom med byggeskum til slutt. Du kan jo sjekke om det finnes rimeligere polyuretan plater andre steder.

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde meg en stor boks ca 200l , brukt tynne kryssfinerplater og limte på Armaflexplater ca 1,5cm tykkelse på platene , og støpte det inn med poliester/glassfiber , denne typen plater issolerer godt , det finnes flere typer fx Neopren det er vell det som brukes i dykkerdraktene.

 

God isolasjonsevne pluss at det kan belegges med glassfiber/poliester etterpå så blir det enkelt og meget sterkt og bra.

Link to post
Share on other sites

har vært og tatt mål av rommet i dag, det er 70 langt, 60 bredt og 39 høyt. Det skulle bli omlag 163 liter. Dersom jeg legger på 10 cm isopor inni på hver side går volumet helt ned til 38 liter! Så det er uaktuelt. Jeg kommer til å prøve med 5cm av det stoffet jeg finner mest egnet. .

Link to post
Share on other sites

Hei, du må bruke styrofoamplater ikke isopor. Styrofoam er enten lysblå eller rosa og har veldig bra isoleringsevne. dette er egentlig markisoleringsplater som du får kjøpt på de større byggvarehusene.

 

Isolerte min kjøleboks pånytt ifjor vinter etter først å ha fjernet den gamle isolasjonen. Platene kan limes med monteringsfugmasse maxbond tror jeg den het, veldig lett å bruke. Tilslutt monterte jeg 2 mm tykke hvite plater (tror det er PVC) merkenavnet er Forex. Disse kjøpte jeg hos en glassmester. Limes med vannbasert kontaktlim.I alle hjørnene ble laget hulkile med hvit fugemasse.

 

Bruk så tykk isolering som mulig, helst 10 cm eller mer da får du mye mindre strømforbruk.

 

Min erfaring etter daglig bruk i 6 måneder ifjor var veldig bra, nesten for kaldt i boksen.

 

Hilsen

Arthur

SY-KOS

Link to post
Share on other sites

Hei, du må bruke styrofoamplater ikke isopor.

 

Isopor og styrofoam er samme sak. Dvs isopor er et produktnavn på plater laget av polystyren (styrofoam på engelsk). Denne leveres i forskjellige hardhetsgrader, den hvite er den mykeste. Men jeg ville også ha brukt blå eller rosa, disse er lettere å jobbe med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Styrofoam, Isopor og Sundolitt er forskjellige varemerker på samme stoffet.

EPS. Ekspandert polystyren.

 

Styrofoam er XPS - ekstrudert polystyren - og produsert i en helt annen prosess enn EPS, og får derved bedre mekaniske egenskaper (trykkfasthet bl.a.) og isolasjonsverdi enn Isopor (som for øvrig er gått ut av markedet) og Sundolitt (som er årsaken til at Isopor ikke eksisterer lenger som produktnavn).

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville sjekketisoleringsegenskapene før jeg hadde brukt dyvinicell har aldri hørt at denne skal egne seg bra til isolering av kjøl/frys. Husker ikke betegnelsen som brukes, men hvis du ser på tabellen for styrofoam så finner du den der. Tror det betegnes som varmekonduktivitet, men tar et forbehold. Uansett så er lavere verdi best.

 

praktisk Båtliv hadde en artikkel om dette i 2008 tror jeg det var. styrofoamplatene er jo billige også - jeg betalte ca. SEK 74.- pr plate 50cm x 120 cm i Sverige ifjor vinter.

 

Isoler så tykt som du har plass til spesielt hvis du har tenkt å kunne bruke den som fryser også.

 

Arthur

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...