Jump to content

10 cm isopor i kjøleboks, holder det?


jensemann2

Recommended Posts

Brukte 30 mm isopor i min selvlagede boks. Fikk en "blikkenslager" til å bøye til en tynnplate som ble til "innerboksen". Kostet lite og ble en jevla god fryser :yesnod:

Kompressoren måtte gå på laveste trinn for at ikke alt skulle fryse til is...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor dere ikke bruker Armafleks plater , mener de var sa 1m x 0,50m og kan rulles sammen , ligner mye på sitteunderagene som brukes på snø etc , fåes i forskjelige tykkelser hos rørgrossister , brukes til rørissolasjon av større rør , tanker etc og kan beskyttes ved å legge glasffiber utenpå i motsetning til isoporplater og det blir enklere en å bruke blikkenslager etterpå . Mener å huske att disse platene hadde større K verdi en Issopor .

Kobberrør , kjølesløyfer kan og legges på innersiden før glassfiberen påføres

 

ihttps://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/sjark_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Det blir sagt så mye forskjellig her , er det noen som kan finne en liste på internett over ulike K(U)- verdier for de ulike materialer? f.eks Isopor og Armaflex? Jeg har ikke tenkt å støpe inn platene, planen min er å bruke tynne aluminiumsplater inni boksen, og isolasjon mellom disse og skottene i båten.

Link to post
Share on other sites

Det greieste - i forhold til pris og isolasjonsevne er å bruke styrofoam el.l. (XPS) - altså den som enkelte kaller rosa eller grønn eller lyseblå "Isopor". Denne har en lambda d på 0,033 W/m*k. Armaflex ligger på 0,034 og er altså litt dårligere og en god del dyrere. Rockwool og Glava - vanlig byggisolasjon - ligger på 0,037 og EPS (Isopor) ligger på 0,036 - denne er dog noe billigere enn XPS, men altså dårligere på alle måter. Prisforskjellen på nok isolasjon til en liten kjøleboks vil ikke bety mye i den store sammenhengen. Dyvinicell har jeg ikke funnet noe tall på, men tviler på at den er noe spesielt mye bedre isolasjonsmessig, da den jo i hovedsak er tatt frem for et annet formål. Den er dessuten dyrere, og du skal jo uansett ikke utnytte noen av dens fortrinn i forhold til XPS på den måten du skal bygge boksen.

For øverig gjelder for alle materialer - bruk så tykt som mulig. Det sparer energi ombord.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det blir sagt så mye forskjellig her , er det noen som kan finne en liste på internett over ulike K(U)- verdier for de ulike materialer? f.eks Isopor og Armaflex?

tuff har allerede listet opp K-verdier for forskjellige materialer. Det som ingen har nevnt såvidt jeg kan se, er hvordan K-verdien vil være etter noen år. Vanlig hvit isopor trekker vann, og vil miste en betydelig del av isolasjonsevnen eter noen år. Rosa/grønn/blå isopor (XPS) trekker mye mindre vann og vil beholde solasjonsegenskapene bedre over tid.

 

Hvordan isolasjonsegenskapene utvikler seg over tid for de andre materialene som er nevnt i denne tråden (glava, armaflex, divinycell), har jeg ingen formening om.

Link to post
Share on other sites

Og så gjelder det å ha tette skjøter fuget på både inn og utside. Isoler gjerne tykkere i bunn. Forøvrig mener jeg polyurethan platene har varmeledningsevne nede på 0,025 tallet. Sjekket en gang, men husker ikke sikkert. Det er ikke uten grunn det blir brukt i de fleste kjøle/fryse skap/bokser. Selv brukte jeg dette + Armaflex selvklebende som jeg klistret utenpå så mange lag det var plass til. Kanskje man kan finne plater på noen kasserte båtkjøleskap?

Link to post
Share on other sites

Huppppss.... her tror jeg du må regne om Mulligan. Alt for lenge siden jeg drev med sånt. :blush:

 

Rent bortsett fra det, så trekker ikke noen av de nenvte isolasjonstypene vann - da bortsett fra Glava, som har en viss kapilærvirkning i sine fibre. Dersom de blir utsatt for vanntrykk, så vil nok selv noen av plastmaterialene oppta noe vann, men det blir vel neppe tilfelle i en tett kjøleboks.

 

Det hele koker da ned til hvor mye penger som skal legges ned i kjøleboksen - det finnes jo noen superduperekstra materialer utviklet bl.a. for romfart så det er ikke så vanskelig å finne noe bedre enn XPS, men sånn rent kost/nytte så tror jeg du tryggt kan bruke dette.

Mulig du kan finne noen polyurethanplater som er verd merprisen, men jeg aner ikke hvor. De øvrige vi har snakket om er jo rene handelsvarer hos kjøpmannen på hjørnet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Igjen kan det være greit å henvise til Nigel Calders eminente bok. Boatowner's Mechanical and Electrical Manual. her skriver Calder mye om effekten av ulike tykkelser med isolasjon og er også innom noen vakumpaneler med superisolasjon; tynne og supereffektive...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...