Jump to content

Erfaringer med yamarin 53, 100hk?

nani17

Recommended Posts

de fartsopplysningene du finner i "Yamaha Kjørefakta" stemmer ganske bra, tror du skal finne den som PDF på Yamaha sine nettsider.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du økonomi til det, bør du se på 58BR som ett bedre alternativ. Var selv interessert i disse for en tid tilbake, og snakket med flere forhandlere. De mente at 58 gikk bedre i vannet da den i normal sjø gikk på toppene, mens 53 pga sitt kortere skrog dippet mer opp og ned i mellom bølgene. Dengang jeg så på disse (3-4 år siden) var prisforskjellen rundt 40' på ny båt.

Kjempe god båt til vannski og lek. Er relativt bred, derfor er den veldig stødig, men kan være litt "humpete" i mye sjø. men jeg ville allikevel valgt 53 BR foran 58 fordi denne er en del lettere, og går derfor rimeligere eller fortere alt etter hva du synes er viktig. Farten blir påvirket av mange faktorer men mellom 37 og 39 knop får du med denne motoren. På min sto det 12 5/8" x 21" propell ( som er den riktige) men det finnes og en del som setter på 13 x 19 det funker ikke fullt så bra.

Lett å selge igjen hvis du ikke er helt fornøyd, pass bare på og ikke kjøp en som er så gammel at den har forgassermotor. Det er og flere forbedringer på 53 BR kontra 5220 som ellers har det samme skroget.

• 7 måneder senere...

Kjøpte nettopp en Yamarin 53BR m/Yamaha F100

En herlig båt for mitt bruksområde. Kjører mest i indre deler av Trondheimsfjorden og trenger derfor ikke en "skute" for kystbruk, selv om det vil bli noen turer på Trøndelagskysten på dager med godt vær.

På motoren stod et en stålpropell med dimensjon 13" x 21" - 3-blad. Oppnår ca 36 knop og max turtall 5300 rpm.

Synes ikke dette er optimalt og prøvde derfor en annen stålpropell med dimensjon 13" x 17". Fikk da 6000 rpm og 36 knop.

Er heller ikke helt fornøyd med dette og ønsker derfor å prøve en annen propell. Ønsker en hastighet på 39-42 knop og max 6100 rpm. Hvilken propell tror dere jeg må gå for ?

Et spm til jone. Hva ble rpm på motoern med 12 5/8" x 21"

Har du økonomi til det, bør du se på 58BR som ett bedre alternativ.

Jeg sparer litt til og da blir det en 63BR m/150hk Yamaha. Som det står i testen;

Det eneste vi egentlig savnet i Yamarins storselger 53 BR, var en meter lenger skrog.

Og det savner jeg også idag med en Morgan 5250 for størrelsen, her lengden, spiller stor rolle!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...