Jump to content

Florø Gjestebåthavn - Noen som har vært her ?


Sitronen

Recommended Posts

Er det noen av dere som har vært i Florø i sommer? Jeg bare lurer litt siden jeg har god utsikt over hele innløpet til havnen og har ikke sett noen med "båtplassen" vimpel som har kommet inn, eller ligget i gjestehavna... (går tur med hunden forbi/gjennom der så og si hver dag)

 

Og hvis det er noen som har vært her, hva synes dere om havna og byen?

 

Mvh

John-André

 

*savner båt så mye at jeg snart går på veggene. Ja faktisk, jeg vurderer om jeg skal gå på dem - veggene altså*

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Var i Florø i sommer, men vi lå foran Amfi Senteret.

Det er vel ikke så ille å ligge der heller vil jeg tro, det er iallefall gratis  :yesnod: Eneste er vel at du ikke får gratis frokost om morningen, samt de andre fasalitetene som er ved en gjestebåthavn...  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg var der, til fots, og da har jeg ikke vimpel :cryin::flag: :flag:

 

....men jeg så ingen vimpler der heller.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Erg var der for et par uker siden, men må innrømme at eg ikke har somlet meg til å bestille vipel enda :cryin::flag:

 

Var der på et lørdag i 13-tiden eg det var full kaos på sjøen. Store båter kjørte i 20 knop berre noen meter fra meg for å komme først. Selv måtte eg ligge å vente på plass i en halv time før eg endelig fikk plass forran amfi-senteret. Gjestehamnen var stappfull!

 

Eg lå på Svanøya der eg likte meg mye bedre.... Mindre stress og bråk

Link to post
Share on other sites

:crazy: :crazy: :crazy:

Var i Flørø under båtmessa i begynnelsen av mai,lå da ved 'Amfi' som var det eneste stedet hvor det var en plass å få .Vimpel har jeg hatt lenge og har foreløpig ikke truffet noen her i Nordfjord med vimpel.

Men et baatplassen-medlem i Kalvåg for ca 3 uker siden kjente igjen min vimpel.Han var fra Førde men jeg husker ikke eksakt  :cool: signaturen,men det var et mannsnavn :cool: og han hadde en Fjord 880.(dersom han leser dette kan han kanskje sende meg en i-melding).

                                                                                                   SOLO

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at havna somregel er stappa full i sesongen her i Florø  :seeya: Hvis det er en trøst blir det bedre til neste år får vi håpe:

 

Hentet fra lokalavisen Firdaposten:

Florø har fylkets største gjestehamn, og no er hamna blitt for lita for alle båtturistane som strøymer til kystbyen. Florevika gjestebryggje vil difor utvide kapasiteten frå 75 til 200 båtplassar  :wink:

 

Da skal det være håp iallefall neste år folkens  :headbang:

 

Mvh

John-André

Link to post
Share on other sites

Var der på et lørdag i 13-tiden eg det var full kaos på sjøen. Store båter kjørte i 20 knop berre noen meter fra meg for å komme først. Selv måtte eg ligge å vente på plass i en halv time før eg endelig fikk plass forran amfi-senteret. Gjestehamnen var stappfull!

Ja, det er mye rart å se på sjøen - også her dessverre. Men det værste jeg har sett hittil i år var en Princess 48 fot som nekta å vike for ekspressbåten på vei til Bergen. Han lå på tvers midt i leia etter å ha vært inne å bunkret på Shell, og han sto ved styreposisjonen i båten å snakket med kona (antar jeg) si. Han lå stille i sjøen med motoren igang. Når ekspressbåten kom mot ham så tuta den noe voldsomt mens mannen bare sto å så dumt på dette svære dyret av en båt, og reagerte ikke noe videre før ekspressbåten hadde slått full bakk og måtte stoppe opp for ikke å renne ned denne Princess'en. Sånn sto de i nesten ett minutt, før han dreiet babord og i steden for å ligge på tvers forran ekspressbåten, nå lå i samme lengderetning som den. Men fredeles midt i leia. Enda ett minutt gikk før mannen tøffet ut til siden så ekspressen kunne komme forbi.

Ikke vet jeg hva som foregikk oppi hodet på denne karen, men hva vet nå jeg...  :headbang:

 

Eg lå på Svanøya der eg likte meg mye bedre.... Mindre stress og bråk

Svanøya er en nydelig plass ja, og selvfølgelig er det litt roligere der enn i Florø sentrum... Kalvåg og Bremanger er også noen perler  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mye rart å se på sjøen - også her dessverre. Men det værste jeg har sett hittil i år var en Princess 48 fot som nekta å vike for ekspressbåten på vei til Bergen. Han lå på tvers midt i leia etter å ha vært inne å bunkret på Shell, og han sto ved styreposisjonen i båten å snakket med kona (antar jeg) si. Han lå stille i sjøen med motoren igang. Når ekspressbåten kom mot ham så tuta den noe voldsomt mens mannen bare sto å så dumt på dette svære dyret av en båt, og reagerte ikke noe videre før ekspressbåten hadde slått full bakk og måtte stoppe opp for ikke å renne ned denne Princess'en. Sånn sto de i nesten ett minutt, før han dreiet babord og i steden for å ligge på tvers forran ekspressbåten, nå lå i samme lengderetning som den. Men fredeles midt i leia. Enda ett minutt gikk før mannen tøffet ut til siden så ekspressen kunne komme forbi.

Ikke vet jeg hva som foregikk oppi hodet på denne karen, men hva vet nå jeg...  :smiley:

 

 

Svanøya er en nydelig plass ja, og selvfølgelig er det litt roligere der enn i Florø sentrum... Kalvåg og Bremanger er også noen perler  :seeya:

Kalvåg er fint, men såg i hamneboka at det var en havn som hette Iglandsvik. Har noen vert der? Hvordan er fortøyningsmulighetene(liker meg best på flytebrygger)? Såg på kartet det det var ikke helt rent farvatn fra kalvåg og oppover. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Florø gjestehavn var fin, for oss som pleier starte "før fuglene fiser" og som dermed er fremme rundt lunsjtider.

 

På Svanøya fant vi bare to havner, og den i nord så ut til å være svært begrenset i størrelse. På sørsiden så det ut til å være en havn, men der hadde vi inntrykk av at det var urent farvann inn. Så det ble Askvoll, der gjesteplassen inne i båthavnen var en vinner både på sør og nord!

Laholm

Link to post
Share on other sites

På Svanøya fant vi bare to havner, og den i nord så ut til å være svært begrenset i størrelse. På sørsiden så det ut til å være en havn, men der hadde vi inntrykk av at det var urent farvann inn.

Det er ingen problem å gå inn til Kvalstad på sørsida av Svanøya, bare hold babord på vei inn. (Bildet av båten er tatt der). Fra kaia på Kvalstad er det bare ca 100 m til Norsk hjortesenter, som er verdt et besøk.

http://www.svanoy.com/hjortesenteret/hjort.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...