Jump to content

Hvor viktig er det med fortinnet el kabel?


OnkelDonald

Recommended Posts

Må få ordnet nye hovedkabler mellom batteri og utenbordsmotor. Vil ha 70mm2 kabel.

 

På mekonomen har de kabel til kr 120 per meter av den myke typen (sveisekabel?)

På maritim har de fortinnet kabel til kr 139 per meter som er hard og uhåndterlig

 

Hvor viktig er det med fortinnet kabel?

Prismessig skiller det jo lite, men vil gjerne ha myk og letthåndtelig kabel hvis det ikke spiller veldig stor rolle dette med fortinnede kordeler.

Link to post

Hvis man ( etter å ha vurdert nøye hvor utsatt den ligger )

velger å bruke kabel som ikke er fortinnet kan man

 

- fortinne endene selv

 

- ha på krympe strømpe med lim

 

hvis du ikke har krympe strømpe med lim

 

- få tak i smelte lim fra smelte lim pistol - handle krymp

hos ClasO eller BT og krympe i vei.

Link to post
- fortinne endene selv
Hadde aldri jeg gjort i min båt. Tinnet trekker langt inn i ledningen og der tinnet er blir kobberet helt dødt og tåler lite vibrasjon. Kontaktpunktet er også dødt og motstår ikke presset fra skru/klemforbindelser.

 

Fortinnede ledninger er fortinnet tråd for tråd og ikke samlet slik en kan gjøre det selv...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
var ikkje aluminium den sveisekabelen da?

 

Hvis du skal lodde på kabelsko kan du med hell bruke kobberkabelen. Men hvis du derimot skal bare skru den fast så bruk fortinnet.

enkelt og greit

 

Jeg jobber i elektrofaget og har aldri hørt om fintrådet kabel i aluminium, det tror jeg ikke eksisterer..

 

Jeg ville ha fått presset på kabelsko i endene av fintrådet kabel, det gir en mye bedre elektrisk forbindelse enn ved lodding. Du kan gjerne varme skoen og legge på litt tinn i overgangen sko/kabel for å fortinne litt, men som nevnt over vil et par cm. av kabelen bli stiv..

Viktigere er det å legge på en bit krympeslange med lim(krymperør) over enden av kabelen (som nevnt lenger opp i tråden) slik at bare selve øyet på skoen titter ut. Da blir kopperet i kabelen forseglet...

Link to post

Har skiftet ALT av ledninger i båten. Alle gammle kabler av ufortinnet type var helt svarte av irr/korosjon. Det var ikke mulig å få loddetinn til å bite på så koroderte ledninger.

Kan du få tak i fortinnede ledninger så kjøp det. Tenk deg at du er midtfjords og noe vitalt svikter fordi du har spart 20-30 kr. på noen ledninger. Kun det beste er godt nok i båt. Dessuten har du brannfaren ved dårlig kontakt i elektriske ledninger. Gnister, varmgang etc. Ikke bra. Finnes mange andre områder du kan spare penger på.

 

Samme som jeg gjorde når jeg kjøpte gammelt hus for 10 år siden. Skiftet alt av elektrisk annlegg før noe annet.

Link to post

Kan ikke du Korsnes (som vet dette) fortelle oss hvor vi skulle finne noe slikt, selv om jeg ikke kunne tenke meg å bruke aluminium i stedet for kobber i båten!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Etter det jeg kan se er det ingen aluminiumskabel som er godkjent for bruk ombord i båtter. Aluminiumskabler er et nokså sernorsk fenomen og faktisk en ganske så ser sak og jobbe med da den krever helt spesielle koblingsstykker.

Forøvrig er det svært lite skipskabel som er fortinnet, fortinning brukes stortsett bar på enkelte signalkabler men er etter min mening og anbefale i mange sammenhenger. Loding derimot er noe mann sluttet med ombor i båter for 20år siden. Preskoblinger er langt mer stabile en loding da tinn som trekker inn i kabelen fører til at den knekker.

Link to post
Da må du sjå bedre etter. Det finnes i aller høyeste grad.

Å konkludere med at det ikkje finnes bare fordi du ikkje har hørt om det er nå någet så der.

Han konkluderer ikke, han sier han TROR det ikke finnes.

Og det tror ikke jeg heller ( til bruk i installasjon), så du kan kanskje fortelle hvor den finnes??

 

Makan til kommentarer :confused:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
jøssenam du skal ikkje ha men du vil eg skal finne ut hvem som har?

Ja, er det så mye å forlange? Når du slenger ut: "Det finnes i aller høyeste grad", må du da vel kunne fortelle meg hvor slikt finnes? Det høres jo ut som om kabler i aluminium er noe du synes er bra til båt? Og da er det vel viktig for deg å promotere slike kabler slik at jeg også kan skifte ut mine kobberkabler med slikt?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...