OnkelDonald Startet 15.Mars.2010 Del på Facebook Startet 15.Mars.2010 Må få ordnet nye hovedkabler mellom batteri og utenbordsmotor. Vil ha 70mm2 kabel. På mekonomen har de kabel til kr 120 per meter av den myke typen (sveisekabel?) På maritim har de fortinnet kabel til kr 139 per meter som er hard og uhåndterlig Hvor viktig er det med fortinnet kabel? Prismessig skiller det jo lite, men vil gjerne ha myk og letthåndtelig kabel hvis det ikke spiller veldig stor rolle dette med fortinnede kordeler. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Klart fortinnet er nok en fordel, du dobler nok levetida... men det hadde eg ikkje vektlagt. Bedre med en myk kabel som kan håndteres ja, sjølv om den bare holder i 30 år Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OnkelDonald Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Ja for hva snakker vi om i reel levetid? Gidder ikke bytte kabel hver sesong, men jeg vil heller ha myk kabel enn en uhåndterlig en som holder i 100 år Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
arkmarin Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Fortinnet kabel vil ikke få irr og dermed få dårlig kontakt med tiden. Det er ingen tvil om at en bør bruke fortinnet kabler ombord i mindre båter, pga av saltholdig fuktig miljø. Derfor velg fortinnet kabel. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Viktig å bruke krympestrømpe med lim inni over kabelsko der det er mulig. Forminsker muligheten for irr hvis en bruker ren kobberkabel Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
OT-flyktning Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Jeg synes også at superfleksibel kabel ikke er nødvendig. Tross alt skal du ikke dra den etter deg fra rom til rom til daglig. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Hvis man ( etter å ha vurdert nøye hvor utsatt den ligger ) velger å bruke kabel som ikke er fortinnet kan man - fortinne endene selv - ha på krympe strømpe med lim hvis du ikke har krympe strømpe med lim - få tak i smelte lim fra smelte lim pistol - handle krymp hos ClasO eller BT og krympe i vei. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 - fortinne endene selvHadde aldri jeg gjort i min båt. Tinnet trekker langt inn i ledningen og der tinnet er blir kobberet helt dødt og tåler lite vibrasjon. Kontaktpunktet er også dødt og motstår ikke presset fra skru/klemforbindelser. Fortinnede ledninger er fortinnet tråd for tråd og ikke samlet slik en kan gjøre det selv... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gullfisk Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Har kjøpt fortinnet sveisekabel tidligere, dog bare i sort, og den er i hvertfall ikke stiv,så det må ikke nødvendigvis være et slikt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 var ikkje aluminium den sveisekabelen da? Hvis du skal lodde på kabelsko kan du med hell bruke kobberkabelen. Men hvis du derimot skal bare skru den fast så bruk fortinnet. enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 var ikkje aluminium den sveisekabelen da? Hvis du skal lodde på kabelsko kan du med hell bruke kobberkabelen. Men hvis du derimot skal bare skru den fast så bruk fortinnet. enkelt og greit Jeg jobber i elektrofaget og har aldri hørt om fintrådet kabel i aluminium, det tror jeg ikke eksisterer.. Jeg ville ha fått presset på kabelsko i endene av fintrådet kabel, det gir en mye bedre elektrisk forbindelse enn ved lodding. Du kan gjerne varme skoen og legge på litt tinn i overgangen sko/kabel for å fortinne litt, men som nevnt over vil et par cm. av kabelen bli stiv.. Viktigere er det å legge på en bit krympeslange med lim(krymperør) over enden av kabelen (som nevnt lenger opp i tråden) slik at bare selve øyet på skoen titter ut. Da blir kopperet i kabelen forseglet... Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Var oppe på den nye fine maritimbutikken i Tønsberg og så på den fortinnede utgaven. Den er medgjørlig nok til at jeg regner med å gå for den. Hvor får jeg kjøpt krympeslange som passer til så tykk kabel (70mm2)? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
M/S Bastard Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Har ikke maritim så får du det nok på bilextra/biltema Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Har skiftet ALT av ledninger i båten. Alle gammle kabler av ufortinnet type var helt svarte av irr/korosjon. Det var ikke mulig å få loddetinn til å bite på så koroderte ledninger. Kan du få tak i fortinnede ledninger så kjøp det. Tenk deg at du er midtfjords og noe vitalt svikter fordi du har spart 20-30 kr. på noen ledninger. Kun det beste er godt nok i båt. Dessuten har du brannfaren ved dårlig kontakt i elektriske ledninger. Gnister, varmgang etc. Ikke bra. Finnes mange andre områder du kan spare penger på. Samme som jeg gjorde når jeg kjøpte gammelt hus for 10 år siden. Skiftet alt av elektrisk annlegg før noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Bare å bruke loddesyre det, så biter tinnet som bare det på gamle kabler Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) Jeg jobber i elektrofaget og har aldri hørt om fintrådet kabel i aluminium, det tror jeg ikke eksisterer.. Da må du sjå bedre etter. Det finnes i aller høyeste grad. Å konkludere med at det ikkje finnes bare fordi du ikkje har hørt om det er nå någet så der. Redigert 15.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Kan ikke du Korsnes (som vet dette) fortelle oss hvor vi skulle finne noe slikt, selv om jeg ikke kunne tenke meg å bruke aluminium i stedet for kobber i båten! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 jøssenam du skal ikkje ha men du vil eg skal finne ut hvem som har? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Etter det jeg kan se er det ingen aluminiumskabel som er godkjent for bruk ombord i båtter. Aluminiumskabler er et nokså sernorsk fenomen og faktisk en ganske så ser sak og jobbe med da den krever helt spesielle koblingsstykker. Forøvrig er det svært lite skipskabel som er fortinnet, fortinning brukes stortsett bar på enkelte signalkabler men er etter min mening og anbefale i mange sammenhenger. Loding derimot er noe mann sluttet med ombor i båter for 20år siden. Preskoblinger er langt mer stabile en loding da tinn som trekker inn i kabelen fører til at den knekker. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Etter det jeg kan se er det ingen aluminiumskabel som er godkjent for bruk ombord i båtter. Du trenger ikke å lete etter godkjente aluminiumskabler, for regelverket har gjort dette enkelt ved å forby det. Det er heller ikke tillatt i marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Hvis noen av paragrafrytterne på Båtplassen lurer på hvor dette står skrevet, så gidder jeg ikke å svare. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Da må du sjå bedre etter. Det finnes i aller høyeste grad.Å konkludere med at det ikkje finnes bare fordi du ikkje har hørt om det er nå någet så der. Han konkluderer ikke, han sier han TROR det ikke finnes. Og det tror ikke jeg heller ( til bruk i installasjon), så du kan kanskje fortelle hvor den finnes?? Makan til kommentarer Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
logget av Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Når man sier noe finnes eller ikke finnes, så kan det være greit å vite hva man snakker om. Flerkordeler kabel er jo et vidt begrep, men hvis man ser i standarden så står det jo der hvor mange kordeler det skal være i en klasse A eller B kabel med relasjon til kabeltverrsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) jøssenam du skal ikkje ha men du vil eg skal finne ut hvem som har? Ja, er det så mye å forlange? Når du slenger ut: "Det finnes i aller høyeste grad", må du da vel kunne fortelle meg hvor slikt finnes? Det høres jo ut som om kabler i aluminium er noe du synes er bra til båt? Og da er det vel viktig for deg å promotere slike kabler slik at jeg også kan skifte ut mine kobberkabler med slikt? Lars H. Redigert 15.Mars.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Aluminium blir jo bare kritt det hvis det ikke er bestandig overfor sjømiljøet. Mye bedre med kobber ja Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.