Jump to content

Hvor viktig er det med fortinnet el kabel?

OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg synes det er litt viktig med fortinnet kabel, og med det mener jeg at det ikke er så veldig viktig.

Og så synes jeg at når det først er litt viktig så er dette kanskje viktig fordi miljøet kan være en hard påkjenning for kabelen, og i så fall mener jeg isolasjonen på kabelen er vel så viktig.

Terminering kan også være viktig, og spesielt der hvor miljøet er utsatt. Om man bruker fortinnet kabel et utsatt sted så bør man jo også følge opp med riktig IP grad, for det nytter jo ikke med fortinnet kabel når sikringsautomaten er rustet i stykker.

Om man ikke bruker fortinnet kabel er fortsatt valgt IP grad viktig. :sweat:

No bare finner du på. At det finnes er utenom enhver tvil og om du tror det eller ei er for meg fullstendig uinteressant. Kan ikkje sjå kor eg anbefaler å bruke dette i båt heller så hold pisspratet ditt for deg sjøl bestefar. Men du må gjerne bytte ut alle dine kabler med hva du vil.. Diskusjonen over for min del.

Redigert av Korsnes (see edit history)
så hold pisspratet ditt for deg sjøl bestefar.

Der gikk du over grensen min godeste herr Korsnes! Jeg finner meg ikke i å bli tiltalt på en slik måte. Jeg har alltid forsøkt å holde en nøktern tone her på forumet, men å bli beskyldt for å drive med "pissprat" reagerer jeg så sterkt på at jeg kommer til å innklage deg for skipsrådet dersom du ikke kommer med en beklagelse her i åpent forum. At du kaller meg bestefar, er helt greit og jeg tar det som en ærestittel selv om jeg hverken har barn eller barnebarn. Men jeg er i hvert fall voksen, blir snart hele 67 år ung.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tydelig at isolasjonsmaterielet gjør sitt til at kobberet blir misfarget

Det som misfarger kopperet er i all hovedsak fuktighet. Og denne kan krype utrolig langt oppover en isolert kabel. På undervannskable rhar jeg opplevd svarte ledere 30-40 meter fra bruddstedet, så fukigheten kryper godt innenfor isolasjonen. Men jeg tviler på om type isolasjon har noe særlig med dette å gjøre. Ligger kablene tørt, holder kopperet seg også fint. Men i en båt er det jo alltid fukt i større eller mindre grad.

Den mangetrådete aluminiumskabelen Korsnes nevner har jeg aldri hørt om! Hvem produserer noe slikt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bestefar er ingen negativ tittel så den er grei. Du hevder at eg meiner aluminiumskabler er topp vare i båt. Og det er og blir pissprat. Eg har aldri hverken antydet eller sagt at dette er noe som er å anbefale på noen som helst måte. Så får du løpe og klage til kongen om du vil. Har ingen betydning.

Er det noen som trår over streker her så vil eg heller meine det er du som driver og maser om denne alukabelen og insinuerer at eg fær med løgn. Om du er ute etter info om dette så vil det ta deg få sekunder å søke på nettet og du vil få side opp og side ned med hvem hva hvor

Spørsmålet i denne tråden gjelder bevegelige kabler i båt og når du foreslår alu.kabel så kan du godt bygge opp med litt dokumentasjon. Selv har jeg heller aldri hørt om verken alu.kabel i båt og heller ikke alu.sveisekabel (og med sveisekabel mener jeg den bevegelige kabelen fra sveiseapp. til elektroden/jord som også noen ganger brukes i båt).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Alu.kabel brukes mye i industrien på litt større dimensjoner, den er betydelig billigere enn kobberkabel men så har den sine ulemper også og det går f.eks. på vibrasjon. Hvem som helst kan presse kabelsko på kobberkabel men på alu.kabel er det mer som et eget fag. Gjør du det ikke pinlig nøyaktig riktig er du garantert trøbbel på sikt (og det kan du få om du gjør det riktig også :headbang: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ja, ja nok en diskusjon som sporer av, det er blitt noe av det vanlige. Tror vi ikke "fagidioter" vil ha et enkelt å greit svar på enkle problemstillinger og det finnes, det er slik båtfolk alltid har løst problemmer.

Vi skal ikke ha godkjent det vi gjør til IP 99 (har forstått at desto høyere siffer, desto bedre) eller andre klassifiseringer. Båten trenger ikke å overleve en eller flere atomkriger eller være under vann i x antall timer.

Elendigheten (satt på spissen) begynte da høyt utdannede fagpersoner begynte å interessere seg for båt. Tenk tilbake til begynnelsen av 80 åra, på plastsnekkene fra den tiden, de fleste av de er fortsatt i drift og ingen har vel hatt mere "ormebol". Hadde selv en Nidelv 24, 1981 mod.. Solgte den i 2007, den hadde orginalt opplegg på det meste av ledningsnettet, også ut til lanterner, alt virket uten problemer. Ikke dermed sakt at det var det opptimale, men det fungerte og det fungerer 29 år etter at det ble montert.

"Fagidioter", kan dere i noen enkelte tilfelle, skal tolkes som alltid, se for dere at det er to løsninger på arbeid som blir gjort på egen båt av båteiere her på båtplassen. Dersom de to løsningene sammenfaller er jo det best.

Det er greit å få vite hva boka sier/den teoretiske løsningen. Men tror ikke de fleste av dere har noe pedagogisk utdannelse, så dere er mulig noen av dere er dårlig på å videreformidle det dere kan. Så vær litt overbærende med oss som ikke kan. Det blir noen ganger ser hva du skriver, men forstår ikke hva du mener. Da hjelper det ikke å henvise til forskrift e.l., for de som ikke har faglig kompetanse blir det like "gresk".

En annen sak. Kan ikke dere fagidioter, slutt på " for dere begynner mer og mer å bli fagidioter. Stjeler en tråd fra trådstarter for å lage deres egen diskusjon ang. alu. leder. Dårlig folkeskikk.

Konklusjon: Vanlige kopperledninger fungerer helt bra, fortinnet er bedere. Bruker du krympestrømpe og/eller gummi dypp på kabelskoen, blir det enda bedre.

Spørsmålet i denne tråden gjelder bevegelige kabler i båt og når du foreslår alu.kabel så kan du godt bygge opp med litt dokumentasjon.

hvis den var til meg så får eg atter en gang presisere at e ikkje på noen måte har foreslått alukabel men tvert imot så svarte eg at kobberkabel går finfint an å bruke og at det ikkje MÅ være fortinnet. Eg spurte bare en annen her om ikkje den sveisekabelen han snakka om var aluminium. Hverken meir eller mindre.

ref #10

takk for meg

Bare en liten ting som det kan være greitt "å ha i bakhodet":

Kobber oksyderer, -det vet jo alle, hvis det utsettes for luft og vann. Som uvergelig vil skje hvis benyttet i en båt.

Når kobberet oksyderer, ser vi resultatet i form av det det grønne "irr".

- IRR er en meget dårlig elektrisk leder. (Høy overgangsmotstand gir varme og effekt tap)

- IRR reduserer tverrsnittet på den opprinnelige elektriske leder. (redusert tverrsnit i f.eks. et koblingspunkt reduserer flatetrykket og gir dårlig kontakt)

Disse to forhold kan skape mye trøbbel, men unngås med fortinnet kabel.

Hvorfor i all verden spare de få kronene en fortinnet kabel koster ekstra?

Morty

Mvh Morty

Må få ordnet nye hovedkabler mellom batteri og utenbordsmotor. Vil ha 70mm2 kabel.

vil gjerne ha myk og letthåndtelig kabel hvis det ikke spiller veldig stor rolle dette med fortinnede kordeler.

Bruk 2 stk 35 kvadrat fortinnet kabel. Fint og fleksibelt og sikkert ikke avskrekkende dyrere enn en på 70 kvadrat.

Så puster du gjennom nesa og later som du ikke har lest de siste 10-15 innleggene.

Men tror ikke de fleste av dere har noe pedagogisk utdannelse, så dere er mulig noen av dere er dårlig på å videreformidle det dere kan.

Litt pedagogikk hadde vel ikke vert av veien, men jeg tror det er enklere å lære 100 elefanter å rulle rundt enn å innføre pedagogikk på dette forumet.

Men heldigvis er det vesentligste innen dette emnet samlet i et regelverk for dummies fordelt på to bind. Kall det gjerne en kunnskapsdatabase for nybegynnere, for man skal ikke kunne så fælt mye for å skjønne hva minimumskravene er.

Eneste problemet er at dette regelverket er underkjent av de som eventuelt trenger en pedagog til å fortelle dem hva som står i dette regelverket. :saint:

Men heldigvis er det vesentligste innen dette emnet samlet i et regelverk for dummies fordelt på to bind. Kall det gjerne en kunnskapsdatabase for nybegynnere, for man skal ikke kunne så fælt mye for å skjønne hva minimumskravene er.

Slik jeg ser det virker det som om enkelte er mer opptatt av å predike regelverk og lover. Nå er de fleste her på baatplassen hverken autorisert eller lang mindre kvalifisert til å utføre elektrisk arbeid på egen skute. Da kan vi som har kunnskap og autorisasjon enten holde kjeft, vise til lover og forskrifter som ingen gidder lese eller som jeg som regel gjør. Gi et godt råd. Jeg er av den oppfatning at de som forfekter å holde seg strengt til forskriftene ikke oppnår annet enn å krangle med sine egne "artsfeller". Dette forvirrer spørsmålsstiller mer enn det gavner.

Når til og med et så enkelt spørsmål som: Hvor viktig det er å bruke en fortinnet ledning mellom en utenbordsmotor og batteriet, kan ende i nærmest slagsmål og drittkasting mellom enkelte medlemmer så mener jeg enkelte bør ta en pustepause. Skal vi hjelpe de som ber om hjelp eller briefe med egen kunnskap kun for å vise hva man kan?

All debatt om politikk, religion etc ble stengt på OT for en liten stund siden, men mye av det som foregikk der var langt sømmeligere enn hva jeg har lest i denne tråden.

Så en oppfordring til de kunnskapsrike: - del hva dere kan på en måte som mottaker forstår, eller hold kjeft.

Er dere uenige med hverandre, så bruk IM

Så en oppfordring til de kunnskapsrike: - del hva dere kan på en måte som mottaker forstår, eller hold kjeft.

Er dere uenige med hverandre, så bruk IM

Godt sagt :smash: Noen er kunnskapsrike fordi de kan sitt fag og andre mener seg kunnskapsrike fordi de har lest en bok eller to... Uansett hvilken kunnskap en sitter på, klarer en ikke å videreformidle den til vanlige folk (= ikke-fagfolk) kan en like godt beholde brødklaffen lukket.

• Barnevaksiner

Hehe, ja her var det texas.

Har vært å sett på både fortinnet stiv kabel på maritim og den tøyelige utgaven på mekonomen. Det er klasseforskjell på håndterbarheten på dem, men den stive tinnutgaven er ikke verre enn at den lar seg montere, så det blir nok den. Får tak i krympeslange på clas ohlson, og får låne tang til kabelsko på mekonomen.

Så da er det i grunn greit for min del, og dere kan fortsette med diskusjon om aluminiumskabler og besteforeldre og stort sett ;)

Tør jeg spørre hvor mange ampere startmotoren din trekker og hvor lang avstand det er mellom batteriet og motoren. Hvis man er opptatt av å kjøpe best mulig kabel til en gitt sum penger og samtidig er opptatt av å få en fleksibel kabel, så er vel dette det første spørsmålet man stiller seg.

Til påhengsmotor prioriterer jeg ikke fortinnet kabel, for en kabel med bedre isolasjon anser jeg for å være viktigere. En dobbelisolert 35 eller 50 kvadrat med ytterkappe av silikon er ikke å forakte. Tett som ei potte og myk som en pusekatt.

Til påhengsmotor prioriterer jeg ikke fortinnet kabel, for en kabel med bedre isolasjon anser jeg for å være viktigere. En dobbelisolert 35 eller 50 kvadrat med ytterkappe av silikon er ikke å forakte. Tett som ei potte og myk som en pusekatt.

Og spørsmålstiller har fått sitt svar og da kan pusekattene sove.

Nok en tråd som gikk av hektene :cryin:

Endelig, Pathfinder på innlegg #42 formidlet det jeg mente på brøkdelen av mitt innlegg, god pedagogikk. Ole petter i innlegg # 45 kom seg tilbake til basic. Dette lover bra.

Redigert: Innlegget til Kofalk #44 sier vel også ganske mye om han/hun har fått ut av svar /innlegg som spørsmålstiller, til etter tanke?

Redigert av AlfArie (see edit history)

Enhver fagmann med erfaring vil ha nada problemer med å forklare hvordan dette henger sammen og samtidig vise til viktig informasjon i et regelverk som gjør sammenligninger mulig. Siden du selv hadde dårlig erfaring med ufortinnet kabel og skiftet alt til fortinnet, så gjør jeg regning med at du også har en forklaring på hvorfor ditt tilfelle er unntaket for regelen og ikke regelen.

Enhver med erfaring ut over sin egen båt, -som etter min mening er nødvendig for å opparbeide erfaring skjønner jo hvor problemene i de elektriske oppstår. Fortinnet kabel kommer så langt ut i rekken at det er bortkastet å snakke om det, med mindre man ikke snakker om en designet levetid på 40 år +.

Det viktigste i dette tilfellet er isolasjonens egenskap, for når isolasjonen på en fleksibel kabel er utslitt så er kabelen utslitt. Fortinnede kordeler i fleksible kabler er ofte en bakdel, spesielt hvis bøyeradien er liten. Likeså kabel med individuelt tvinnede kordelsett.

Det nytter ikke med god pedagogikk når innholdet er feil. det bare føles slik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...