Jump to content

Hvor viktig er det med fortinnet el kabel?


OnkelDonald

Recommended Posts

De som er redde for brudd på kabel ifbm lodding, kan jo forsøke å klamre kabelen. De gjer god nytte. Da ligger den i ro.

Så tilbake til kabelvalg.... Eg har tenkt litt over alt av utstyr eg har vert borti. Og kommer til at allt er levert med vanlig flerledet kabel. Klipp av kablene på webastoen eller ebren, eller baugpropellen din, så vil du sjå....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
At man skal ødelegge en presskobling ved å lodde litt i enden kan jeg ikke skjønne. Har man en fullstendig presset ledning vil knapt tinnet trekke innover

 

Dersom loddetinnet bare skulle trekke innover i pressingen så hadde det kanskje ikke vært det verste. Men det trekker jo hovedsakelig utover i kabelen og ødelegger den.

 

Nei pressing og lodding hører ikke sammen. Ordentlig pressing er jo en form for kaldsveising og hvorfor skal du lodde noe etter at det er sveiset.

Link to post

Teori er greit, men hva med praktisk erfaring? Det er mange her som er svært bastante på at en ikke skal fortinne en allerede presset kobling da kabelen kan knekke/gi brudd i overgangen mellom ufortinnet og fortinnet kopper.

 

Men er det noen som har opplevet dette i praksis??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har alltid pleid å krympe på kabelsko til startkabler, og etterpå har jeg brukt propanbrenner og smeltet loddetinn gjennom åpningen i enden av der en krymper på. Etter det har jeg tatt krympestrømpe med lim på over det igjen. Har aldri opplevet at det har røket pga tretthetsbrudd, eller dårlig kontakt etter en del år. Tror nok det er en skuddsikker metode :smash::smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Det er mange her som er svært bastante på at en ikke skal fortinne en allerede presset kobling da kabelen kan knekke/gi brudd i overgangen mellom ufortinnet og fortinnet kopper.

Dersom man har RIKTIG verktøy, så tror jeg ikke det har noe for seg å lodde, snarere tvert imot.

Men når man ser hva folk drar med seg opp i båtene sine for å være elektrikker for en dag, ja da tror jeg litt loddetinn kan være en ekstra trygghet.

En god kabelskotang koster fra kr. 1000,- og oppover og det er det vel ikke mange som kjøper seg for å lodde to kabesko i hele sitt liv som "elektrikker"

 

Jeg tror heller ikke det dukker opp mange konkrete tilfeller der en liten dash loddetinn i enden på en kabelsko har ført til problemer.

 

En annen ting som er interessant er dimensjonene på selve kabelskoen. Kjøper man en 35 Kv kabelsko på Maritim er dette noe helt annet enn en du kjøper på Biltema.

Trenge man en tang for den ene og en for den andre :crazy:

Link to post

Ser ut som det er forskjellige standarder når en er på tur for å kjøpe kabelsko. Skulle tro en 35 mm2 kabelsko hadde samme innerdiameter uansett hvor en kjøpte den? Vewldig forskjellig utførelse i form av der en skal krympe. De gode skoene er laget av sømløse kobberrør, og andre er loddet der en krymper. Liker best den førstevarianten. Ikke standardisert? Vi kjøper inn slikt fra elgrossister i Oslo. Aldri på Biltema for slike ting :nonod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

å fyttigrisen for en svinepris! De ligner litt på dem, men trenger ikke krymp. Egentlig bare en vinkel i gummi som beskytter selve koblingen (mot feks andre løse kabler etc). De fleste andre koblingspunkter både i evinruden og yamahaen er beskyttet av sånne, nesten litt rart hvis de ikke hadde vært å få kjøpt i løsvekt..

Link to post

Hei Kofalk

Det finnes flytende gummi både i sprayform og i "dyppe" form som du kan bruke. Koster sånn ca. 100-150 kr. Da kan du tape den delen som ikke skal isoleres og få akkurat det resultatet du ønsker. Husk dette er 12 V og faren for overslag er ikke så stor som i et høyspenntanlegg der gnistene kan fly i hytt og pine.

Sto en artikkel om denne gummien i et av de siste båtbladene jeg fikk i posten. er du interessert skal jeg finne hva det het og hvem som lager det.

Link to post

Er nok enklere å lage noe selv. Men du verden hvor mange konstruktive forslag du har fått. Hadde du fulgt alle rådene hadde du nok aldri kommet fra havna.

Hvis man bruker hue kommer man ganske langt. Forestill deg hva som KAN skje og prøv å forebygge at dine værste antagelser.

Forskrifter er en ting. Sunn fornuft er noe annet

Lykke til :cheers:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg jobber i elektrobransjen selv.

 

Og jeg mener at dersom du skal ha kabler bak til motoren er en myk fintrådet gummikabel mye bedre enn den fortinnete fra Maritim.

 

 

Fordi:

Isolasjonen på den fortinnete og mye stivere utgaven fra maritim er så stiv at den vil sprekke etterhvert, og da spiller det ingen rolle om den er fortinnet. Den blir sterkt påvirket av sollys, og blir fort sprø av sollyset, noe som gjør at den sprekker enda fortere.

Gummikabletypen (batterikabel fra eks batteriservice i Bergen) har betegnelsen H07-RN-F eller H05-RN-F. Den er motstandsdyktig mot vann og olje, noe den fortinnete fra maritim ikke er, siden den har plastisolasjon.

 

Så jeg ville aldri vurdert den fortinnede til min utenbordsmotor. Bruk heller en kabel som er motstandsdyktig mot vann og olje, og tåler bevegelsen den blir utsatt for ;)

 

Når du kobler disse kablene, bruk rett kabelsko av skikkelig fabrikat, med rett størrelse på tilkoblingshullet. Avmantle forsiktig og bruk skikkelig kabelskotang. Spray gjerne tynn tectyl inn i kabelskoen, og på kabelenden før du presser sammen, og bruk en krympestrømpe med lim over. Tectylen trekker rett inn mellom kordelene, og beskytter mot korrosjon. Krympen forhindrer fukt, og styrker kabelen i koblingspunktet.

Da får du en god og korrosjonssikker kobling.

 

Til øvrige kabler som ligger mer i ro, så må du gjerne bruke fortinnet kabel, men bruk skikkelig kabelskotang (til små tverrsnitt 1,5-6, selger de faktisk en god en på biltema med utveksling).

Beskytt gjerne alle koblinger som kan bli utsatt for fukt med å spraye tectyl i koblingen, og krympestrømpe med lim.

Andre stedet kan du bruke vanlig krympestrømpe uten lim hvis det er i tørt miljø, og kablene ikke er utsatt for mye bevegelse.

 

Og ingen kabler skal ligge permanent i vann, få de opp av vannet.

 

Lykke til ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...