Sjeldenutpå Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 De som er redde for brudd på kabel ifbm lodding, kan jo forsøke å klamre kabelen. De gjer god nytte. Da ligger den i ro. Så tilbake til kabelvalg.... Eg har tenkt litt over alt av utstyr eg har vert borti. Og kommer til at allt er levert med vanlig flerledet kabel. Klipp av kablene på webastoen eller ebren, eller baugpropellen din, så vil du sjå.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OT-flyktning Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 At man skal ødelegge en presskobling ved å lodde litt i enden kan jeg ikke skjønne. Har man en fullstendig presset ledning vil knapt tinnet trekke innover Dersom loddetinnet bare skulle trekke innover i pressingen så hadde det kanskje ikke vært det verste. Men det trekker jo hovedsakelig utover i kabelen og ødelegger den. Nei pressing og lodding hører ikke sammen. Ordentlig pressing er jo en form for kaldsveising og hvorfor skal du lodde noe etter at det er sveiset. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Teori er greit, men hva med praktisk erfaring? Det er mange her som er svært bastante på at en ikke skal fortinne en allerede presset kobling da kabelen kan knekke/gi brudd i overgangen mellom ufortinnet og fortinnet kopper. Men er det noen som har opplevet dette i praksis?? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OnkelDonald Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Over på noe helt annet. Hvor får jeg tak i sånne gummihetter eller lignende til å tre over kabelen og koblingspunktet? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Bartesam Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Har alltid pleid å krympe på kabelsko til startkabler, og etterpå har jeg brukt propanbrenner og smeltet loddetinn gjennom åpningen i enden av der en krymper på. Etter det har jeg tatt krympestrømpe med lim på over det igjen. Har aldri opplevet at det har røket pga tretthetsbrudd, eller dårlig kontakt etter en del år. Tror nok det er en skuddsikker metode Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pathfinder Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Det er mange her som er svært bastante på at en ikke skal fortinne en allerede presset kobling da kabelen kan knekke/gi brudd i overgangen mellom ufortinnet og fortinnet kopper. Dersom man har RIKTIG verktøy, så tror jeg ikke det har noe for seg å lodde, snarere tvert imot. Men når man ser hva folk drar med seg opp i båtene sine for å være elektrikker for en dag, ja da tror jeg litt loddetinn kan være en ekstra trygghet. En god kabelskotang koster fra kr. 1000,- og oppover og det er det vel ikke mange som kjøper seg for å lodde to kabesko i hele sitt liv som "elektrikker" Jeg tror heller ikke det dukker opp mange konkrete tilfeller der en liten dash loddetinn i enden på en kabelsko har ført til problemer. En annen ting som er interessant er dimensjonene på selve kabelskoen. Kjøper man en 35 Kv kabelsko på Maritim er dette noe helt annet enn en du kjøper på Biltema. Trenge man en tang for den ene og en for den andre Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Over på noe helt annet. Hvor får jeg tak i sånne gummihetter eller lignende til å tre over kabelen og koblingspunktet? Krympestrømpe du tenker på kanskje, det får du i såfall på biltema i forskjellige størrelser og farger. Klipp til ønsket lengde, tre på, og krymp med lighter eller varmepistol Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) Ser ut som det er forskjellige standarder når en er på tur for å kjøpe kabelsko. Skulle tro en 35 mm2 kabelsko hadde samme innerdiameter uansett hvor en kjøpte den? Vewldig forskjellig utførelse i form av der en skal krympe. De gode skoene er laget av sømløse kobberrør, og andre er loddet der en krymper. Liker best den førstevarianten. Ikke standardisert? Vi kjøper inn slikt fra elgrossister i Oslo. Aldri på Biltema for slike ting Redigert 18.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
OnkelDonald Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Krympestrømpe du tenker på kanskje... Nei, jeg tenker på slike gummihetter som du trer over kabelen og selve koblingspunktet. akkurat som en plugghette, bare beregnet for å dekke kabelsko istedet for tennplugger Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Slike ja, det vet jeg ikke om er og få i løsvare. Kan jo sjekkes ut hos elfa kanskje Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Nei, jeg tenker på slike gummihetter som du trer over kabelen og selve koblingspunktet. akkurat som en plugghette, bare beregnet for å dekke kabelsko istedet for tennplugger Gå inn på www.elfa.se, og søk på "formgods vinklad" Disse er dyre, men var det noe slikt du tenkte på Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 å fyttigrisen for en svinepris! De ligner litt på dem, men trenger ikke krymp. Egentlig bare en vinkel i gummi som beskytter selve koblingen (mot feks andre løse kabler etc). De fleste andre koblingspunkter både i evinruden og yamahaen er beskyttet av sånne, nesten litt rart hvis de ikke hadde vært å få kjøpt i løsvekt.. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Biscaya Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Er det slike du er på jakt etter? Her er en norsk butikk med hele saken Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
OnkelDonald Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Her er en norsk butikk med hele saken Takker og bukker, det er sånne jeg mener. men trenger bare gummihetta, og til den prisen skal jeg heller klare å lage min egen :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Side 97 i dette pdf dokumentet finer du plugghetter i gummi Se på de blå, her kan man jo bar kutte ned høyden kanskje. Serut til at man får 25 stykker for 35,50 Redigert 19.Mars.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Når er jeg kanskje bare vrang, men har ikke plugghetter elektrisk kobling inni hetten? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Pathfinder Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Hei Kofalk Det finnes flytende gummi både i sprayform og i "dyppe" form som du kan bruke. Koster sånn ca. 100-150 kr. Da kan du tape den delen som ikke skal isoleres og få akkurat det resultatet du ønsker. Husk dette er 12 V og faren for overslag er ikke så stor som i et høyspenntanlegg der gnistene kan fly i hytt og pine. Sto en artikkel om denne gummien i et av de siste båtbladene jeg fikk i posten. er du interessert skal jeg finne hva det het og hvem som lager det. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Er ikke så viktig. Hadde bare vært en praktisk ting å ha hvis det var lett tilgjengelig på Maritim/Biltema/Clas Ohlson eller andre godtebutikker i nærheten her :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Pathfinder Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Er nok enklere å lage noe selv. Men du verden hvor mange konstruktive forslag du har fått. Hadde du fulgt alle rådene hadde du nok aldri kommet fra havna. Hvis man bruker hue kommer man ganske langt. Forestill deg hva som KAN skje og prøv å forebygge at dine værste antagelser. Forskrifter er en ting. Sunn fornuft er noe annet Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Jeg jobber i elektrobransjen selv. Og jeg mener at dersom du skal ha kabler bak til motoren er en myk fintrådet gummikabel mye bedre enn den fortinnete fra Maritim. Fordi: Isolasjonen på den fortinnete og mye stivere utgaven fra maritim er så stiv at den vil sprekke etterhvert, og da spiller det ingen rolle om den er fortinnet. Den blir sterkt påvirket av sollys, og blir fort sprø av sollyset, noe som gjør at den sprekker enda fortere. Gummikabletypen (batterikabel fra eks batteriservice i Bergen) har betegnelsen H07-RN-F eller H05-RN-F. Den er motstandsdyktig mot vann og olje, noe den fortinnete fra maritim ikke er, siden den har plastisolasjon. Så jeg ville aldri vurdert den fortinnede til min utenbordsmotor. Bruk heller en kabel som er motstandsdyktig mot vann og olje, og tåler bevegelsen den blir utsatt for ;) Når du kobler disse kablene, bruk rett kabelsko av skikkelig fabrikat, med rett størrelse på tilkoblingshullet. Avmantle forsiktig og bruk skikkelig kabelskotang. Spray gjerne tynn tectyl inn i kabelskoen, og på kabelenden før du presser sammen, og bruk en krympestrømpe med lim over. Tectylen trekker rett inn mellom kordelene, og beskytter mot korrosjon. Krympen forhindrer fukt, og styrker kabelen i koblingspunktet. Da får du en god og korrosjonssikker kobling. Til øvrige kabler som ligger mer i ro, så må du gjerne bruke fortinnet kabel, men bruk skikkelig kabelskotang (til små tverrsnitt 1,5-6, selger de faktisk en god en på biltema med utveksling). Beskytt gjerne alle koblinger som kan bli utsatt for fukt med å spraye tectyl i koblingen, og krympestrømpe med lim. Andre stedet kan du bruke vanlig krympestrømpe uten lim hvis det er i tørt miljø, og kablene ikke er utsatt for mye bevegelse. Og ingen kabler skal ligge permanent i vann, få de opp av vannet. Lykke til ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.