logget av Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Med 35 kvadrat kabel vil du da få et maksimalt spenningsfall på 0.4 volt tenker jeg. Går du for 70 kvadrat vil du få et maksimalt spenningsfall på 0,2 volt. Det er ikke rart det er dyrt å ha båt. Bruk heller pengene på en solid hovedstrømbryter, for det er der det oftest oppstår problemer i båter med påhengsmotor. Redigert 16.Mars.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Du mener 70 kvadrat er alt for mye? Kablene legges utenom hovedbryter, så den kan uansett ikke lage problemer Redigert 16.Mars.2010 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
logget av Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 70 kvadrat kabel brukes jo på 400 Hk dieselmotorer. 0,2 volt forskjell i spenningsfall er uten betydning i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ole Petter forstår jeg innlegg # 49 rett, mener du at fortinnet kabel skal en gå for dersom en satser på det skal vare i + 40 år, er jeg enig med deg. Henviser til Nidel 24 som etter 29 år fungerer med "ormebol" som ved levering ny båt i 1981. Hvorledes en fagmann forklarer dette er vi to litt uenige om. I løpet av Baatplassen sin historie har dere fagmenn innhyllet dere i diskusjoner som har sporet av ethvert spørsmål fra spørsmålstilleren. DERE er mange ganger mere opptatt av å vise egen kompetanse, ut fra mitt syn. Det er vel og bra at dere har kunnskap, men hold den på et nivå som de fleste av oss er med på og som beriker alle her på Baatplassen. For å skrive for meg selv så har jeg tre års utdannelse innen elektro svakstrøm, reguleringsteknikk, automasjon og pneumatikk, aldri praktiset. Men mange ganger må jeg lese innleggene deres flere ganger for å tro jeg har forstått det. Da er der på feil bane, mener jeg. Det er ikke personlig mot deg Ole Petter, det bare kom frem nå. Mange er mye verre en deg, dersom det er en trøst . Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ja dette med hvilket nivå en skal legge seg på kan jo være et problem når en tenker på kunnskapsspredningen blant de som leser svarene. Men jeg mener det tros alt er bedre med et riktig svar selv om det kan bli lit komplisert fremfor enkle og mange ganger direkte feile svar. Husk her på båtplassen er det ingen filtrering også de helt uten noen form for kunnskap om emnet hiver seg til og svare muligens i beste vilje men det blir ofte veldig feil. Som kabel til den aktuelle påhengsmotoren ville jeg personlig valgt en 25 eller 35 kvadrat kabel av høyfleksibel type gjerne dobeltisolert fortinning er ikke noe jeg ville prioritert på et slikt anlegg. Du kan jo skjele til hva motorprodusentene leverer med slike motorer oftest ufortinnet høyfleksibel 16 kvadrat med sikikonkappe. De har sikkert vurdert hva som trenges. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Kabel fra maritim er veldig stiv, men jeg tror det har litt å gjøre med isolasjonen også. Jeg tror at stivheten i fortinnet ledning enten skyldes isolasjonen eller at hver kordel er tykkere enn i den ledningen man eventuelt sammenligner med. At en ledning man fortinner i enden selv blir stiv og uegnet beror på at loddetinnet kryper inn og ikke bare fortinner hver kordel, men forbinder hver kordel til hverandre i en stiv forbindelse samtidig som det blir ganske mye ekstra tykkelse. Dette skaper en død og stiv ende som etterlater et spenn i tilkoblingsskruen som deretter vil ha lett for å løsne, selv uten særlig vibrasjoner. Bruker man kabelsko bedres forbindelsen, men i dag er pressko vanlig og da faller argumentet for lodding helt bort En fortinning utført av produsent vil danne et tynnt belegg rundt hver kordel som neppe vil gjøre ledningen særlig stivere. Jeg har opp gjennom årene sett en del misfarget kobber, men tror du skal ha veldig utsatt og dårlig kabel om du skal få problem med vanlig kobber i en lukket båt, særlig om du forsegler endene. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
OnkelDonald Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Er ikke 35mm2 veldig spinkelt? Det koster jo ikke stort å gå opp et hakk og jo mindre motstand jo bedre? Hvor mange amp trekker starteren på en slik motor ca? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
SveinHa Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Dette skaper en død og stiv ende som etterlater et spenn i tilkoblingsskruen som deretter vil ha lett for å løsne, selv uten særlig vibrasjonerDer var vel en trykkleif: Ren kobber fjærer ørlite og oprettholder dermed et spenn i tilkoblingspunktet men spennet forsvinner ved lodding og ledningen mister evnen til å holde mot skruen. En enkel test en kan gjøre selv er å skru hardt fast en mangetrådet ledning i en vanlig sukkerbit og deretter gjøre det samme igjen med den samme ledningen en gang til bare med fortinning denne gang. Den fortinnede ledningen blir lett "skrudd av". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Siden du selv hadde dårlig erfaring med ufortinnet kabel og skiftet alt til fortinnet, så gjør jeg regning med at du også har en forklaring på hvorfor ditt tilfelle er unntaket for regelen og ikke regelen. Hei Ole Petter Jeg vet at du har mer kjøtt på bena enn de fleste her på forumet. Og det er riktig alt du sier. Selv har jeg gruppe L sertifikat, jobbet 10 år i Siemens og da hovedsaklig på installasjon på boreplatformer under bygging. Videre har jeg jobbet 17 år med elektromedisinsk utstyr, Samt 4 år som dykkerinstruktør. Jeg er ikke særlig oppdatert på dagen forskrifter og i særdelshet ikke skipsinnstallasjoner. Grunnen til at jeg skiftet alt av ledninger til fortinnet ledning er todelt. Absolutt alle ledninger i båten var så korodert at det var ummulig å få ryddet opp i det elektriske uten å skifte alt som var. Det ene instrumentet etter det andre begynnte å svikte pga dårlig elektrisk kontakt. Derfor ønsket jeg noe som var bedre enn det som var der fra før. Grunn nummer to er at ting forrandrer seg. Kanskje blir det motorbytte, eller andre følere trengs å skiftes. Da vil jeg unngå å måtte skifte ledninger på nytt etter noen år. En annen grunn til at jeg har anbefalt fortinnet ledning er at utvalget for en "vanlig " person er svært begrenset. Har man kun Maritim, Clas Ohlson eller Biltema å velge mellom så er den beste ledningen de har nettopp fortinnet ledning. En siste grunn er at de færreste "gjør det selv" elektrikkere har godt verktøy. Dårlige presstenger vil etter mitt syn virke hakket bedre på en fortinnet ledning enn på en vanlig kobberledning. Så ideologien min er: Gi så enkle råd at mottaker forstår hva jeg mener. Anta at mottaker er i stand til å følge de rådene jeg gir. Redigert 17.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Du kan jo skjele til hva motorprodusentene leverer med slike motorer oftest ufortinnet høyfleksibel 16 kvadrat med sikikonkappe. De har sikkert vurdert hva som trenges. Akkurat der er jeg ikke enig. Her tenkes det kun kostnader. Kan de holde prisene nede ved å spare gjør de dette. Ref. bilindustrien der skruene ruster fordi produsenten ikke bruker høyeste kvalitet. Penger, penger .... Vi blir lurt trill rundt Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Om poenget var og spare penger hadde neppe motorene vært levert med høyfleksibel kabel med silikonkappe for den er slet ikke billig. Men du vet vel bedre en produsentene du Pathfinder. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Et eksempel: PR 2x2,5 kvadrat til vanlig husinnstallasjon koster kr. 30 pr. meter hos Maxbo Samme kabel koster ca kr. 7 pr. meter hos grossist Samme kabel selges av produsent for ca 2 kroner Hvem blir lurt? Redigert 17.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Pathfinder har ihvertfall bena godt planta på jorda! Mens andre tar helt av... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ikke dermed sakt at det var det opptimale, men det fungerte og det fungerer 29 år etter at det ble montert. ........(.............).............. Konklusjon: Vanlige kopperledninger fungerer helt bra, fortinnet er bedere. Bruker du krympestrømpe og/eller gummi dypp på kabelskoen, blir det enda bedre. Generelt godt innlegg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Her tenkes det kun kostnader. Kan de holde prisene nede ved å spare gjør de dette. Ref. bilindustrien der skruene ruster fordi produsenten ikke bruker høyeste kvalitet. Penger, penger .... Ikke enig. Det tenkes kost i forhold til ønsket kvalitet. Skal man bruke ypperste tilgjengelige kvalitet i alle ender, vil sluttproduktet bli så dyrt at ingen har råd til å kjøpe det. Da velger heller kundene et mer gunstig priset produkt der kvaliteten er tilpasset formålet. Om en påhenger bygges for en forventet levetid på 20 år, blir det helt feil å bruke kabler med levetid 40 år. Bortkastede penger, og en påhenger som uansett tar kvelden etter 20 år. Jeg har ikke hatt en eneste fortinnet kabel i mine båter så langt, og har heller ikke hatt særlige problemer med korroderte ledere med mindre det har vært mye fukt/vann til stede. Om man beskytter kablene litt (tectyl/krympestrømpe) og presser kabelskoene ordentlig, vil jeg påstå at de færreste har behov for fortinnede ledninger i båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Går over "alle" kabelsko ol årlig med vaselinspray. Holder tildligere irrdannelser i sjakk, og hindrer nye. Hadde forrige eier gjort dette også så hadde det vert bra. Omtrent samme gevinst som vask/polering av bil Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arny Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Vanlig tynntrådet/flertrådet kopperledning på 35mm2 i en lengde på ca 2,5mtr holder i massevis.Lodder du kabelendene etter pressing og krymper en strømpe over enden mot ringskoen har du det som skal til. Motorer/båter som har vært under vann,må uansett bytte kablingene. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ser kabelen som går fra solenoiden til starteren er forholdsvis spinkel. kanskje 25mm2, men den er jo ikke stort mer enn 7 cm lang. Trodde 3 meter tur/retur krevde litt kraftigere saker. Eneste problemet med kraftig kabel er vel å finne kabelsko som er små nok til å passe på solenoiden Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
logget av Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Trodde 3 meter tur/retur krevde litt kraftigere saker. Du har sikkert hørt noe som var pedagogisk riktig men teknisk feil. 35 kvadrat holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Der var vel en trykkleif: Ren kobber fjærer ørlite og oprettholder dermed et spenn i tilkoblingspunktet men spennet forsvinner ved lodding og ledningen mister evnen til å holde mot skruen. Det er mulig jeg ordla meg litt feil, men meningen ble egentlig oppsumert med at loddingen gjorde enden død og stiv, noe som øker sjansen for at skruen løsner. Har aldri forstått hvorfor enkelte produsenter av elektrisk utstyr på død og liv skulle lodde endene på ledningen. Nesten umulig å finne rett tiltrekningsmoment når man skulle koble slike ender. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
brass Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hadde problem med irret ledningsende fra batteri. Hadde ikke tid der og da til å skifte ledningen. Hadde tilfeldigvis Cillit Bang ombord. Fylte litt i et eggeglass og lot ledningsenden ligge i dette ca 15 min. Ledningsenden ble gullandes rein. Smurte inn enden med kontaktfett og skrudde til batteriklemmen, har nå stått i 2 år uten problem. Har tilkoblingen stadig under oppsyn. Dette som et tips. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Lodder du kabelendene etter pressing og krymper en strømpe over enden mot ringskoen har du det som skal til. Hvorfor skal du ødelegge en god preskobling med og lodde ledningen? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) Nå er det jo stor forskjell på presskoblinger. Bruker man proff utstyr og ganske store tverrsnitt får man en kobling som er ganske skuddsikker. Har gjennomskåret en del koblinger foretatt med hydraulisk verktøy og der ser flertrådet ledning ut som massiv inne i kabelskoen. Når det gjelder mindre tverrsnitt og pressing til kabelsko med billig utstyr lurer jeg på om ikke lodding er like trygt eller tryggere. Føler meg ikke trygg på at kabelsko og tang kjøpt i billigsjapper er trygge på noen måte, kjenner sjelden om forbindelsen er fast nok eventuelt nesten klippet/klemt av. At man skal ødelegge en presskobling ved å lodde litt i enden kan jeg ikke skjønne. Har man en fullstendig presset ledning vil knapt tinnet trekke innover, er det litt dårlig press vil man sikre og tette forbindelsen ved lodding. At tinnet skal gjøre ledningen så stiv at overgangen fortinnet kobber - rent kobber skal ryke tror jeg enkelt kan elimineres ved å bruke en strømpe som fordeler eventuelle bevegelser over et større område. Det er helt vanlig i overgang mellom fast og bevegelig forbindelse. Jeg mener det er galt å lodde en forbindelse hvor man skal skru rett mot ledningsenden, men ikke nødvendigvis via en kabelsko. Red. Nå var det på ingen måte meningen å svare for Arny, men ment å vise at jeg ikke er uenig i tipset hans. Redigert 18.Mars.2010 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
BMP Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) Nå var det vel her snakk om min 35 kvadrat og til slike kabelsko må man nokk bruke proft utstyr som gir bra pressing. Kabelskoene er imidlertig laget av fortinnet kalvalset kobber om den varmes opp vil den miste spennet "anløpes" og en får en dårlig kobling. Det er vel ikke uten grunn at dette ikke er anbefalt og kode presede koblinger. Redigert 18.Mars.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) At man skal ødelegge en presskobling ved å lodde litt i enden kan jeg ikke skjønne. Har man en fullstendig presset ledning vil knapt tinnet trekke innover, er det litt dårlig press vil man sikre og tette forbindelsen ved lodding. At tinnet skal gjøre ledningen så stiv at overgangen fortinnet kobber - rent kobber skal ryke tror jeg enkelt kan elimineres ved å bruke en strømpe som fordeler eventuelle bevegelser over et større område. Det er helt vanlig i overgang mellom fast og bevegelig forbindelse. Jeg mener det er galt å lodde en forbindelse hvor man skal skru rett mot ledningsenden, men ikke nødvendigvis via en kabelsko. Red. Nå var det på ingen måte meningen å svare for Arny, men ment å vise at jeg ikke er uenig i tipset hans. Eksakt min mening også,ser at orginale batterikabler som følger f. eks Yamaha Påhengere er loddet på kabelenden som en forsegling/tetting.Å varme litt forsiktig for å få tinnet til å smelte gjør ingen som helst skade på kabelskoen. Redigert 18.Mars.2010 av Arny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.