TICORA Startet 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2010 Nå sitter jeg her med nytt sertifikat og gleder meg til å få installert VHF....med vekt på "å få" installert.Er ikke veldig flink til dette selv og tenkte derfor å kjøpe apparat av noen som også kan installere ombord for meg. Kjenner noen noen gode leverandører av slike tjenester i Oslo område? Noen som vil anbefale noen spesielle appareter? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Ïnstallerte mitt selv, men vil anbefale Sailor VHF. Ikke noe billige greier, men meget driftsikkert. Hatt Sailor RT 2048 i over 20 år, og ikke hatt problemer av noen sort Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Marida Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Kjenner noen noen gode leverandører av slike tjenester i Oslo område? Dette slet jeg med når jeg tok sertifikatet også. Skal være godkjent installasjon bla, bla bla. Ringte Telenor og spurte hvem som var autoriserte i Oslo område. Fikk da til svar at de ikke visste. Fikk en liste over noen navn, men når jeg ringte, hadde de sluttet med dette for lenge siden. Få hjelp av noen i havna eller prøv selv. Dette går fint. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Lein & Wrige på Akershustranda både selger og installerer marinelektronikk Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Om du har mulighet så dra en tur på båtmessa på Lillestrøm, og kjøp en grei VHF for fastmontering, og få en pris ferdig montert. Bør være kurant til brukbare betingelser. Navy på Høvik er sikkert der, trolig flere andre også om du går på Raymarine eller Simrad-standen. En av dise gir sikkert et akseptabelt tilbud. Har du ikke anledning så ta en telefon til forhandlere av de mest kjente merkene som finnes i Oslo-området, som f.eks. Navy på Høvik. Du finner dem via hjemmesidene til de mest kjente merkene (Raymarine.no, ev Belamarin.no - importøren av Raymarine) etc, bare nruk .no-sider ellers havner du "ute i den store verden". De samme messetilbudene gjelder her. Det skinner vel gjennom at jeg er blitt tilhenger av Raymarine etter mange år med Simrad, rimelige er de også om du sprø meg. Men det finnes en rekke gode merker. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hatt Sailor RT 2048 i over 20 år, og ikke hatt problemer av noen sort Og det har flere funnet ut. Verdens mest solgte VHF. Er produsert uforandret i 25 år. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Er produsert uforandret i 25 år. Som kanskje betyr at det kunne være greit å tenke nytt? Noe har da skjedd på 25 år. Selv med VHF. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Som sagt. Den er fremdeles bestseller. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Koster rundt 8000 spenn ny nå, og det kostet den jammen meg i 1988 også med dengangens valuta. Var en haug med penger dengangen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
pam Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 (redigert) Endnu en tilhænger af Raymarine her, har netop købt en af de mindste modeller, en 49E, har tidligere haft bla Simrad. Det kommer selvfølgelig meget an på hvilke features og behov man har. Der er ingen tvivl om at Sailor er kvalitet, men spørgsmålet er om der er så stor forskel på den og fx en af de lidt større Raymarine modeller til at retfærdiggøre prisen... Driftsikkerhed er vigtig, men så længe man holder sig til de anerkendte mærker "går man nok ikke helt galt i byen". Under alle omstændigheder ville man jo ikke nøjes med udelukende 1 VHF hvis man skulle på langtur - så ville man jo sørge for at have en backup for en sikkerheds skyld. Redigert 15.Mars.2010 av pam (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
abbor Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Er det noen museumsvoktere som har fått permisjon fra Teknisk Museum igjen? Ingen utenfor "menigheten" kjøper en Sailor uten DSC til 8000kr i dag. Det er ikke selve VHFen som er mest utsatt for å skape pålitlighetsproblemer, men antennekabel, koblinger og antenne. De som ønsker å sikre seg at de alltid har en VHF som virker bør installere 2 VHFer med uavhengig strømforsyning. Kan anbefale Icom og Standard Horizon, selv de billigste modellene deres er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Har 2 stk Sailor RT 2048 fra to forskjellige båter Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) .med vekt på "å få" installert. Som nevnt, når du kjøper apparatet, kjøp det installert i båten. En hver seriøs forhandler bør kunne tilby dette. En ting jeg legger vekt på er at apparatet skal være hørbart. Det er noen som har alldeles for dårlig lyd til å høres gjennom bakgrunnstøy. Etter min mening blir altfor mange apparater godkjent. De har all mulig slags funksjoner, men en god AF og høyttaler koster penger, så det har de ikke. Jeg har selv Sailor, som etter noens mening er overkill, men jeg hører den uansett. Nå er det ikke noen heksekunst å installere dette selv. Den mekaniske montasjen består jo kun av å bore noen hull, og sette i noen skruer. Av skjemaet til båten bør det fremgå hvor man tar strøm fra. Det kan brukes en antenne som har fastvulket kabel, så blir det ingen kobling i den enden. Litt trøbbel kan oppstå når antennekabelen skal termineres i apparatkontakten. Da trenger du loddeutstyr eller krympetang. Redigert 16.Mars.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Er vel en grunn til hvorfor Sailor er dyrere, og det ene er kabinettet. Kjenn også på tyngden. Når en ser komponentvalget og printutlegget, så skjønner også hvorfor dette er dyrere. Kan sammenlikne det i forskjellen mellom billig og dyr stereo. Noen liker hankestereo, og andre liker mere hi end stereo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Tine IV Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Har hatt et par båter med Navman ombord,fikk altid høre at jeg var så sterk å klar da jeg sendte .Navman er kjempe bra syntes jeg når det gjelder vhf ,har idag Raymarin 54 E (sto i båten ) som virker som er bra vhf også .Men er kansje et kostnad spørsmål også , men du får en bra vhf til rett over 2 båt lapper + antenne .Hørte en som satt inn en vhf i fjor hos en sjappe i nabobyen ,vhf'n kosta 1.900- inkl antenne + montering .Da kom den på ca 3.500- ,noe jeg syntes er dyrt nok når du kan gjøre det selv .Bare husk å lodd på kontakta bra,ikke slurv der .Har du litt problem med å klare det selv,er det sikkert noen i havna som kan hjelpe deg.Det er null hokkus pokkus å gjøre det,borre noen hull å lodde på kontakta så er du i box. Så kan du bruke dem penga du sparer på monteringa , til noe annet båtsnadder . Får jo hjelp i bøtter her inne også ,om du skulle stå fast . PS: billige Midland og Cobra har jeg hørt mye ball om,så du burde gå for et anna merke syntes jeg da. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
prin435 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Her er liste over Autoriserte installatører. Se RIA for radio. http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NP...amp;p_d_v=45122 Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Hansi Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Er det noen museumsvoktere som har fått permisjon fra Teknisk Museum igjen? Når det gjelder vhf til fritidsbåt bruk trenger en vel ikke det hvasseste på markedet for å ivareta sikkerheten. De fleste av oss ferdes stort sett i beskyttet farvann og innenfor god dekning av en kystradiostasjon. En gang i blant krysser en Skagerak eller andre åpne strekninger, men selv da er det som regel fartøy eller kystradiostasjon innen rekkevidde. I tillegg er det viktig at en har en god antenne som står så høyt som mulig. Har god erfaring med Glomex sine antenner. Redigert 16.Mars.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Basta! Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Basta? Og begrunnelsen er? Er det en DSC-radio? Koples den til GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Ånei; ikke DSC nå igjen... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Er det en DSC-radio? Jepp. Klasse A DSC. Den lytter alltid på K70 selv om du bruker apparatet til andre ting. Koples den til GPS? Jepp. Kan også kobles til printer for å logge aktivitet. Har SPARC bus som lar den kommunisere med andre Sailor apparater og PC. Du kan legge inn håndsettet hvor som helst i systemet samt styre andre enheter. Den kan også styres fra PC. Noen, uopplyste, kaller den en museumsgjenstand. Sitér dette innlegget Link to post
mik Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Kjøp en kombinert VHF med AIS, man får dette billig nå ca 3000kr http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?...annelid=1000011 er men usikker på vhf`en og vil ha dobbelt opp, så kjøp en håndholdt ekstra ca 1200kr Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Noen, uopplyste, kaller den en museumsgjenstand. Det var vel basert på opplysningen tidligere i tråden om at radioen har blitt produsert uendret i 20 år? Dengang hadde man verken DSC eller GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Dengang hadde man verken DSC eller GPS. I 1990? Det hadde man nok. Dessuten er dette en 4822. Kun 10 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Dengang hadde man verken DSC eller GPS. * Redigert 16.Mars.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.