Jump to content

Valg av motor til en Tiny Might


Odmar

Recommended Posts

Jeg går meg planer om å bygge en Tiny Might. :confused:

 

tiny_might.jpg

 

Er litt usikker på motoralternativer til denne. Kommer til å strekke den en for eller to. Tegningene er kjøpt....bare realiseringen igje,. men uansett ikke før til høsten.

 

Jeg har snust rundt i forhold til Volvomotorene b18-b23. Men er usikker på om det er det riktige. Det viktigste er å få en motoer som er marinisert og har en god kjøling....

 

Er det noen som har forslag, både med og uten gir (Håper jo selfølgelig med gir). Hva med en liten kompakt disel??

 

I en båt som dette er hastigheten viktig - ønsker ett motoralternativ som er morsomt og raskt, uten å bli for farlig i forhold til fart..... :wflag:

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

På project registry ligger det bilde av en som har brukt Honda V-tec fra Civic. Ser også det er en del som bruker Subaru boxere (husker ikke om de heter L eller EA 81/82) Til Subaru-motorene får man kjøpt ferdige vannkjølte eksosmanifald, så det kan jo være en gunstig løsning. Volvo-motorene er vel både gamle og tunge i forhold til disse små og lette japanerne.

 

Du har ikke vurdert å steppe opp til crackerbox da? Har sett ett par som nevner at i etterpåklokskapens lys ville de ha gått for en litt større båt. Men Tiny'en er jo tøff da :cool:

 

Følegende står under "Notes"

Motor

The plans show a Gray Phantom Four - 45 hp, 380 lbs.

We consider 60 hp about average.

Prefer weight not to exceed 300 lbs.

The original test model used a Crosley.

V-8's should not be used.

 

Like our Cracker Box, these boats were usually run without transmission in racing. Because of the diminutive size of the Tiny Might there is usually not room enough for a transmission. Because of the scarcity of conversion parts for small engines, powering this boat requires some ingenuity. The biggest challenge is coming up with water cooled manifolds. In a boat, motors work much harder than in a car and tend to get hotter. Air cooling is not practical in a performance boat like Tiny Might. Hot manifolds can cause injury and pose a fire hazzard.

 

Her er en Crackerbox:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Jeg vurderte en rover 3,5ltr V8 i en Cracker Box jeg hadde planer om å bygge.. Dette er en liten og lett motor.

Men hva med å bygge om en påhenger til å ligge inboard? Lette, hissige og beregnet for sjøvannskjøling? Kanskje en 2 takt med tanke manglene oljesump?

Vet ikke om det går. men jeg minnes det var en båt med en 2 takts 115hk v4 johnson inboard til salgs på for et par år siden... Så noe må jo finnes

Spennede prosjekt...

Jeg har fortsatt tegningene til Cracker boxen og de er blitt skjoldete av sikkel..... :tongue:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
På project registry ligger det bilde av en som har brukt Honda V-tec fra Civic. Ser også det er en del som bruker Subaru boxere (husker ikke om de heter L eller EA 81/82) Til Subaru-motorene får man kjøpt ferdige vannkjølte eksosmanifald, så det kan jo være en gunstig løsning.

 

Men hvor får en fatt i de motorene til en ok pris??

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

...? Nærmeste bilskrot... Se i eldre Subaru pickup og stasjonvogner etc...

 

All of Subaru's four cylinder engines (except the EN series) are a horizontally opposed Boxer Four-stroke cycle design 3- main bearings, Liquid Cooled.

[edit]Subaru EA engine

The EA was used from 1966 until 1994 in most models. It is a basic 2 valve per cylinder design with siamese ports.

 

Subaru EA82 Engine

EA52: 977cc OHV, 55 hp@6000 used in the 1966-1971 Subaru 1000

EA61: 1088.8cc OHV, 62 hp@6400 used in the 1970-1972 Subaru FF-1 Star and Subaru G

EA62: 1267.5cc OHV, 80 hp@6400 used in the 1971-1972 Subaru G

EA63: 1362cc OHV, 58 hp@5200 used in the 1973-1976 Subaru Leone

EA71: 1595cc OHV, 67 hp@5200 or 68@4800 used in the 1976-1987 Subaru Leone and 1978-1980 Subaru BRAT

EA81: 1781cc OHV, 73 hp@4800 used in the 1980-1984 Subaru Leone and 1981-1993 Subaru BRAT

EA81T: 1781cc OHV Turbo, 95@4200 used in the 1983-1984 Subaru Leone and Subaru BRAT

EA82: 1791cc SOHC, 84-97 hp used in the Subaru Leone and Subaru XT

EA82T: 1791cc SOHC, 115 hp@5200 used in the Subaru Leone and Subaru XT

 

Hvordan marinisere?

http://www.woodenboat.com/wbstore/index.ph...products_id=539

eller

http://4wings.com.phtemp.com/tip/4wsubcon.html

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...