peterka Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Ja, kanskje eg er ein vanskelig kunde. Ikkje veit eg, men i min verden så er det ikkje vanligt å sende 10 mail, tekstmelding og prøvd å få tak i selgar på telefon uten å få svar. Baymax kan sjølvsagt bruke forumet dei også, men ikkje offentligjør mitt navn, adresse osv. Der går grensen og seier mykje om firmaet. Dessutan så kunne dei ha sluppet å bruke forumet viss dei så enkelt kunne bruke 5 minutter på kunden og svare på enkle spørsmål. Eg jobber med salg i eit stor firma og kan sei at viss eg hadde gjort ein liten ting av denne kundebehandlingen som dette båtfirma driv med så hadde eg vore på NAV i dag. Det viktigaste i min jobb er å gjøre den kundebehandlingen som ein ville ha forventet viss ein var kunde sjølv. Då går alt bra. Her er det så mange brudd på god kundebehandling som dei fleste tar som sjølvsagt. Kan eg få spørre om kva er god kundebehandling viss eg forventer for mykje? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) Kan eg få spørre om kva er god kundebehandling viss eg forventer for mykje? Jeg jobber også med salg av relativt dyre produkter. Jeg ønsker ikke å si noe om deg eller din rolle som kunde oppe i alt dette. Jeg kan ta et eksempel fra min verden. Kunden ringer og ber meg møte han på kontoret i Oslo. Helt greit. Jeg ankommer i god tid men kunden sitter i møte og jeg blir stående å vente en time. Jeg legger frem mitt tilbud som jeg har kalkulert med den fortjenesten jeg ønsker bassert også på det etterarbeid jeg kanskje vil få i forbindelse med reklamasjoner. Kunden legger frem sitt ønske som ikke samsvarer med mitt tilbud. Jeg kan nå gjøre flere ting: Gå ned i pris, yte utvidet garranti, eller tilby noe ekstra som kunden synes er verdifullt men som ikke koster meg mye. Kunden går i tenkeboksen siden behovet for mitt produkt ligger frem i tid. Jeg venter. Kunden prøver å presse meg mer enn jeg liker, og jeg sier nei. Et halvt år går og kunden ønsker nytt besøk av meg. Jeg tenker. Gidder jeg dette? Nei. Jeg setter prisen opp til opprinnelig nivå og kunden blir villrådig. Egentlig vil jeg gi f... i hele kunden. Her har jeg reist land og strand rundt men kunden klarer ikke å bestemme seg. Resultat. Kunden handler hos konkurrenten til beste for begge parter. Dette er et konkret tilfelle og i motsettning til Baymax har jeg et så godt rykte at jeg nå blir nedringt av samme kunde som trygler MEG om å ta service på en annen leverandørs produkter. Essensen i det jeg har ment og skrevet nå er at det for meg ser ut til at Baymax har prøvd å etterkomme dine ønsker, men at dine krav ikke er forrenlige med deres visjon om å tjene penger på deg som kunde. Det er godt mulig at du har rett i det du sier men det er bortimot ummulig for oss andre å ta et fornuftig standpunkt til det du hevder. Heldivis har du ikke tapt penger på dette og da er det bare kameler igjen å svelge før du er i harmoni med den gode følelsen båtlivet gir. Ønsker deg en god båtsommer Redigert 3.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) Det einaste eg ser er at du svarer kundene dine, men det gjør ikkje Baymax. Det er stor forskjell. Har dessutan fleire eksempeler på mail eg har sendt, men eg legger ikkje ut fleire mailer til Baymax. Eg pleier ikkje gjøre det til vanlig heller, men den mailen dei la ut fortalte ikkje noko om virkeligheten. Det var god dag mann med økseskaft. Husk viss du blir for arrogant så kan du gi opp. Og for all del ikkje lyg for kunden for det er det verste ein kan gjøre viss det blir oppdaget. Ikkje gjør som Baymax som å legge ut navn og adresse på forumet Eg trur eg har fått fram mitt budskap med denne diskusjonsaken så får dei som leser dette avgjøre sjølv om det blir Bayliner eller Maxum ved seinare kjøp. Husk å sikre dere i bauger og kanter viss dere skal absolutt kjøpe Bayliner og Maxum av Baymax. Få det skriftleg for her kan det fort bli problemer med reklamasjoner. No kan hende Baymax har lært, men stol aldri på det. No kan det hende at det er fleire båtfirmaer som oppfører seg på denne måten så det er lurt å sjekke referanser om kva andre meiner. Kanskje andre båtbutikker kan lære av denne saken. For dette er eit eksempel på korleis eit båtfirma ikkje skal oppføre seg. Skulle ønsket at det var noko lignande som det er med NAF på bil. Da hadde båtfirmaene skjerpet seg. No har me hatt og har finanskrise i norge så det hjelper på med ein liten opprensking, men det vil alltid vere useriøse på markedet. God sommer! Redigert 3.April.2010 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Har ikkje funnet den rette båten enda, men eg regner med at eg skal finne den snart. Er det nokon som har nokon tips til seriøse forhandlere som har bra priser på ein daycruiser til ca. 200.000 - 300.000? Båten hadde eg slått fra meg lenge før den siste mailen, men eg ville ha ein forklaring på kvifor ein selgar kan behandle kunder på denne måten. Hei `peterka`, ser du fortsatt er på jakt etter daycruiser. (knfr. dine innlegg på forumet) Trodde du hadde handlet båt for lenge siden etter alle de gode tilbudene du fikk for ca: 1 år siden. Mulig Baymax også fant ut at du ikke var seriøst interessert og derfor den negative tilbakemelding.Lykke til videre i din søken. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Tror ikke det finnes en eneste butikk her i landet som ikke har en misfornøyd kunde Sitér dette innlegget Link to post
snadrik Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 aller først, vil jeg gjerne fortelle at forskjellen på mailene (ref. pathfinder's sammenligning) - så er det fullt lovlig å gjøre slik som peterka har gjort vedr. mailene han har limt inn - det er derimot ikke lov å levere ut privatpersoners navn på et offentlig fora. Uansett! Gi litt slækk til peterka her da. I de fleste tilfeller er et båtkjøp til flere hundre tusen en ganske stor investering. Jeg hadde sikkert forlangt like god oppfølging fra forhandler som peterka gjorde/gjør. Om jeg hadde ført det videre til et internettforum kun for å henge ut forhandler pga såkalt "fæl kundeservice" - det hadde jeg ikke giddet. Enkleste løsningen er at Peterka kjøper båt et annet sted, og lever lykkelig i resten av sine dager :-) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 En gang så kom det en dame inn til meg på jobben sint som ei fele. Etter en stund så fant vi ut at hun hadde kommet i Taxi for å klage på noe hos nabobedriften vår, men så hadde de stengt for dagen. Vi fikk som det holdt og så stakk hun av gårde igjen. Men hun glemte brillene sine på disken og kom derfor tilbake dagen etterpå. Hun unnskyldte seg da veldig, men hun sa hun var så sint at hun bare måtte få det ut. Pen var hun også. En morsom historie som jeg aldri kommer til å glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Det einaste eg ser er at du svarer kundene dine, men det gjør ikkje Baymax. Ikkje gjør som Baymax som å legge ut navn og adresse på forumet Helt enig. Diskresjon er viktig og ikke fravikelig. Fy på dem. Slik gjør man ikke Mulig Baymax også fant ut at du ikke var seriøst interessert og derfor den negative tilbakemelding.Lykke til videre i din søken. Ikke usannsynlig En gang så kom det en dame inn til meg på jobben sint som ei fele. Men hun glemte brillene sine på disken og kom derfor tilbake dagen etterpå. Hun unnskyldte seg da veldig, men hun sa hun var så sint at hun bare måtte få det ut. Pen var hun også. En morsom historie som jeg aldri kommer til å glemme. Og dumme du slo ikke til? Herre G... mamn. Kjenner du ikke din egen besøkelses tid? Kan jeg anbefale 2&half men på TV3? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Og dumme du slo ikke til? Herre G... mamn. Kjenner du ikke din egen besøkelses tid? Kan jeg anbefale 2&half men på TV3? Må huske på likheten mellom utroskap og Zalo vet du. En skvett så venter en he***tes oppvask. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Dette viser litt om cowboytilstandene til Baymax. Legger ut navn på kundene sine her på forum, men heldigvis så tok baatplassen.no avfere Diskresjon er viktig og ikke fravikelig. Fy på dem. Slik gjør man ikke Nå skal jeg ikke snakke så høyt om glasshus kanskje, for jeg gikk fullstendig glipp av hva som sto i innlegg #1 før moderator redigerte... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
2xDiesel Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Utfordringen for mange bedrifter i dag er å klare å skille mellom tidstyvene og kunder som skal handle. Jeg er overbevist om at man i mange tilfeller kan bruke 10 ganger mer tid på en som ikke skal ha noe, enn en som handler for 500' eller 1 mill. Så kan man selvfølgelig si at førstemann kan bli kunde på sikt, men med kostnadene forbundet med drift i 2010 har man ikke råd til å ha for mange prospects gående som bare er luft. Bedrifter har gjerne en avdeling med meget kompetente medarbeidere og mange "kunder". Avdelinger blir nedlagt og følgende viser seg: For mange "kunder" følger denne resepten: 1. Jeg leser meg opp på det jeg skal ha på internet. 2. Jeg går til den aktuelle butikken og diskuterer min løsning og får inspill på denne fra kyndig personell. 3. Jeg handler der det er billigst. Bedriftenes oppgave er å tilpasse seg markedet, tjene penger, betale lønn, skatter og avgifter. Min personlige mening er at vi som kunder må respektere dette. Bedriftene er avhengige av å tjene penger og må da fortrinsvis benytte tiden sin der der er noe å hente. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Utfordringen for mange bedrifter i dag er å klare å skille mellom tidstyvene og kunder som skal handle. Nei utfordringen ligger i å IKKE skille mellom disse! Det som i dag er en tidstyv er morgendagens kjøper. Nå har jeg ikke kjøpt mange nye båter, men flere biler, og noen butikker handler jeg ikke på, for de er for arrogant og så på meg som tidstyv. De som sorterer ut "tidstyvene" og skal bare selge til folk "med cash i hånda" er opptatt av kortsiktig gevinst og oddsene for at bedriften ikke leverer service i ettertid eller lever særlig lenge er da stor. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Musikk i mine ører 2xdiesel. Sjønner ikke at denne saken har slik interesse som den har fått. mulig Baymax har dradd en spansk en, men hvem gjør ikke det i dagen båtmarked? Mulig alt er bare oppspinn også?? tror denne saken burde sluknet for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Hei folkens. Må si meg imponert av denne gryta som er surra i sammen, med anngrep i både ene og andre retningen. Fra den tiden jeg jobbet med salg og service i en litt annen bransje lærte vi fort at hva som oppfattes som "service" er velidg individuelt. Det jeg prøver å si er at det som noen oppfatter som god service(å få svar på 12 eposter på rappen) ikke trenger å bety noe for den personen som ønsker en butikk hvor han kan møte opp på døra å finne en selger/servicemann som bruker tiden dær på å hjelpe til (i stede for å svare på en masse eposter...?) Personlig har jeg nå behov for å treffe folk på epost og telefon siden jeg ikke bor nært de butikkene jeg før handlet i, å opplever ofte problemer med å nå tak i de bedriftene jeg før var kjempefornøyd med. Jeg ser uansett at jeg er like fornøyd etter å ha vært inne på bedriften som før, men ettersom de prioriterer kundene i butkken er det ikke resurser til å svare alle henvendelser som kommer pr telefon og epost umiddelbart. Som en nevnte hær: forsøker å yte den servicen jeg ville forventet(eller noe i den duren), er selvsagt en god oppskrift(regner med den beste du kan finne) En regel kan være: Ikke let etter bedriften som yter "best service", men finn bedrifta som yter det du ønsker av service. Jeg vet ikke hva baymax er god for, men tror uansett det kan være lurt at de drar lærdom av denne saken. Det sies at man ikke skal se på foretningstall? Tull, hvis man vet hva man skal se etter så kan man finne mange gode bedrifter bland flere dårlige, hvor alle har røde tall. Selv om man ikke har økonomiutdannelse så kan man se trekkene mellom betalingsvilje og betalingsevne, så styr unna bedrifter med betalingsannmerkninger. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) Da er vi helt uenige i det Oblix! På 80 tallet var det slik at hvis man kjøpte datautstyr, var omtrent alt inkludert. Installasjon, support ++. Med datidens marginer var dette uproblematisk. Bedrifter som selger samme produkt i dag sitter kanskje med marginer på 6%. Da sier det seg selv at man må være nøye med å ta betalt for alt som ikke har med den fysiske leveransen å gjøre. Prispresset i dagens forbrukermarked gjør at flere og flere ledd fjernes for i det hele tatt ha muligheten til å tjene penger. Personlig er jeg av den oppfattning at prisen snart begynner å nærme seg et nivå som vi forbrukere ikke er tjent med. Eksempel: For 10 år siden var det slik i Kristiansand at hvis du hadde behov for en strømmforsyning til en PC var der iallefall 10 forskjellige butikker hvor du kunne få dette over disk, med et bredt utvalg. I dag er der så godt som 0! For meg er dette produktet da blitt så billig at det blir upraktisk! Redigert 4.April.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 For ikke å snakke om alle "kundene" som sender mail og spør om det ene og det andre. Etter at man har svart etter beste evne så får man kanskje en mail med "jeg byr deg 350.000 for båten. Når man da svarer ok, greit det så får man enten ikke mer svar, eller en mail med at det dukka opp en annen båt de har kjøpt. Seriøst ,,,,,,,,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 For ikke å snakke om alle "kundene" som sender mail og spør om det ene og det andre. Etter at man har svart etter beste evne så får man kanskje en mail med "jeg byr deg 350.000 for båten. Når man da svarer ok, greit det så får man enten ikke mer svar, eller en mail med at det dukka opp en annen båt de har kjøpt. Seriøst ,,,,,,,,,,,, Man må da ha mulighet til å stille en selger spørsmål, å dæretter kunne vurdere om man vil kjøpe hos selgeren? Hvis selgeren ikke gidder å ta en telefon til den potensielle kjøperen som har bydd 350 000 innen kjøperen har funnet en annen båt så skal bare selger sitte dær uten salg, det er min mening. Hvis dette er noe du nevner ut fra egen erfaring, så tror jeg det er mye å vinne på å ringe kunden når bud er gitt, bare spør eiendomsmeglere Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Å svare på forespørsler i fra potensielle kunder er en del av gamet i å være selger,hvis ikke en takler det bør en finne seg noe annet å gjøre. En selger bør være klar over at en kunde går igjennom en prosess med seg selv om hva slags type(i dette tilfelle båt) han eller hun skal kjøpe. Dette vil medføre mange telefoner og mailer rundt omkring til forskjellige forhandlere,dette er ikke nødvendigvis useriøst i fra kunden sin side. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Å svare på forespørsler i fra potensielle kunder er en del av gamet i å være selger,hvis ikke en takler det bør en finne segnoe annet å gjøre. Det hadde ikke blitt mange potetene i bakken hvis sommeren kom før våren sa bonden, -når han så den fine damen i miniskjørt og struttebryster en varm sommerdag. Når naturen har ordnet seg på en så fantastisk måte så finnes det nok også en logisk forklaring på hvorfor en selger ikke lønnes etter hvor mange mail han klarer å svare på. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Når naturen har ordnet seg på en så fantastisk måte så finnes det nok også en logisk forklaring på hvorfor en selger ikke lønnes etter hvor mange mail han klarer å svare på. "En besvart mail i dag kan være et salg i morgen", ordtak fra Obelix... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Mail kan i mange tilfeller være et mareritt for selgere rett og slett fordi spørsmålet som kommer kan ta sekunder å skrive, men timer og besvare. Hvis jeg hadde vurdert å bytte ut Seaco,en til en 3 til 5 fot større båt, skulle jeg da sendt ut en mail til alle norges forhandlere med følgende ordlyd: "Hvilke alternativer finnes og hva er prisen?" Da har jeg som kunde altså brukt 10 sekunder på kveldstid på å forfatte denne mailen, og forventer at selgere skal bruke masse tid på å komme opp med X antall varianter, løsninger og priser. Spør dere meg er dette useriøs oppførsel fra meg som kunde, og at jeg ikke får svar har jeg bare meg selv å takke for. Det er faktisk ikke økonomisk rom for forhandlere å håndtere slike forespørseler. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Selvfølgelig O.B.Lix, selvfølgelig. Men det finnes eksempler på at ”administrasjonen” har vokst samtidig som salget har gått ned. Vi har aldri hatt det så travelt og tjent så lite er for noen en hverdag, og som bedriftslederen sa til de ansatte: Vi står dessverre på kanten av stupet, og nå er det viktig at alle tar et skritt fremover for at vi skal overleve. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 ...,og forventer at selgere skal bruke masse tid på å komme opp med X antall varianter, løsninger og priser. Full forståelse for det, men kanskje man kunne velge en noe bedre løsning enn total taushet, f.eksempel invitere kunden til et besøk, demonstrasjon e.l. for den mailen tar det vel ikke så mange sekunder å skrive? Det skal ikke alltid så mye til for at en kjøper føler at en selger viser en viss interesse for en! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Yankee Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Mitt poeng var budene som sitter løst når selger bare har emailadressen til vedkommende. Og mitt eksempel med at man ikke hører mer fra kjøper etter å ha akseptert budet var selvfølgelig med utgangspunkt i at han får svar med en gang på at man aksepterer budet. USERIØST mener jeg det er da. Å stille masse spørsmål er selvfølgelig ok. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 "Hvilke alternativer finnes og hva er prisen?" Jeg ville f.eks. sendt en brosjyre over aktuelle båter jeg selger som vedlegg (PDF-format). Tar neppe mer enn 10 sekunder det heller...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.