Jump to content

Er det noen som kjenner til Mercruiser 140hk bensinmotorer?

jupan

Recommended Posts

Den største svakheten med disse fra 80 tallet er de fleste er saltvannskjølte og tæres i stykker. Dette er egentlig en industrimotor fra GM som Mercuiser har marinisert. Jeg mener å ha hørt at disse motorene allerede var på markedet på slutten av 60 tallet. Fram til på 90 tallet var motorene så og si uforandret. Disse produseres enda, men nå leveres de med katalysator for å klare utslippskravene. Dette er pålitelige motorer uten masse eletronikk. Mener å huske at disse motorene har stiftetenning fram til begynnelsen av 90 tallet. Synes disse motoren har litt hard gange med noe vibrasjoner. Motorene uten ferskvannskjøling tæres ofte på sylinder nr. 1 over tid. Har selv vært borti 2 motorer som begge hadde hull i sylinderveggen på sylinder nr 1. Nå skal det sies at disse motorene har mye jern og tære på så disse går i mange år selv med saltvannskjøling. Dersom motoren går der det er mye sand i vannet vil denne sanden også sandblåse sylinderveggen sånn at den blir tynnere. Kjøpte selv en 140 HK som kun hadde gått i ferskvann. Denne motoren hadde minimalt med tæring men likevel hull i sylinder nr. 1. Motoren hadde kun gått i et vann der det var stor sett bare sandbunn med endel strøm.

Disse 3,0 liters motorene fra GM har samme borring som GM's 5,7 liter V8 (350CID), som er en av verdens mest solgte motor, så en kan bruke stempler, stempelringer ventiløftere etc fra denne. Delene til GM's 5,7 liter koster mye mindre en om du kjøper til en Mercruiser motor. Kjøpte selv et sett med stempelringer til en 5,7 liter til min 140 HK Mercruiser, dette kostet bare halvparten og jeg hadde dobbelt sett til min motor.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...