aanton Startet 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2010 Var oppe i båten i Vinter for å ta av snø på presenningen, fikk da sprekt litt av Cabinluken I en Marex 290, har planer om å fikse det med lim, og en syrefast plate, det er ved håntaket, så jeg tror det blir ok Men har noen erfaringer med hva slags lim man bruker på peksiglass, som jeg regner med att luken er laget av Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 ikke lettest å lime vil jeg tro men skal du ha syrefast plate over sprekk er sikaflex eller pl400 et bra produkt å starte med, limer det meste Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Går ut fra det som kalles "acrylic" på engelsk er det samme som plexiglass. Nå leste jeg på nettet om et triks for å lime plexiglass med hjemmelaget "sement". Har ikke prøvd dette selv, men det hele går ut på å løse opp biter av plexiglass i aceton for så å bruke dette som en sement senere til liming/sveising av plexiglass. Linken jeg hadde på dette virker desverre ikke lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Men har noen erfaringer med hva slags lim man bruker på peksiglass Det finnes spesiallim beregnet til akryl, acrylifix. (tror jeg det staves) Red: Acrifix var det. Redigert 16.Mars.2010 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Shiny Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Tror Sika 295 vil fungere utmerket. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Komodo Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) 2-komponent epoxylim, f.eks. araldit fungerer bra på acryl (plexi er kun handelsnavet). Vær obs på at rustfritt har en sterk oksidhinne som det kan være vanskelig å få binding mot. Puss overflaten helt blank med smergelpapir før du limer. Du bør lime innen få minutter, ny oksidhinne vil begynne å dannes med en gang. Hvis du har mulighet til å demontere luka du skal lime er det en fordel å putte den i stekeovnen og la forbindelsen herde ved ca 80 grader. Da får du en mye sterkere forbindelse. Husk at det er veldig viktig å fjerne alt fett før du limer. Flatene du avfetter bør du unngå å ta på med fingrene. Redigert 16.Mars.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
aileenll Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Sika polyuerethan fugemasser limer acryl svert dårlig, etter min erfaring! Redigert 16.Mars.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bukt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Sika polyuerethan fugemasser limer acryl svert dårlig, etter min erfaring! jeg har brukt det på forrige båt med bra resultat for å lime fast dekksvindu til skrog uten åpningsmuligheter .Men mulig det ikke duger i lengden, jeg rubbet flatene jeg limet. Plexilim har jeg prøvet på et dykkelyktprosjekt, der holdt ikke limet da det ble satt undertrykk/bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ring Kreativ Plast på Nøtterøy. De har ekspertisen du trenger og sikkert lim til deg også. Ser du holder til i Stokke så kjøreturen er ikke lang dit. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Bytt luka har dårlig erfaring med liming o.l kan nok virke på kort sikt men pass for lekkarsjer. Husk båten beveger seg under fart. Sol og saltvann tærer på over tid. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg skrev limer acryl svert dårlig, etter min erfaring! headbang.gif Lagde ny skyveluke på knarren min, la først acryl glass som jeg limte med Sika. Problemet var at Acrylen beveget seg for mye ved temp forskjeller, slik at den rev seg løs i fugen! Byttet til herdet glass! da limte Sika bra! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aanton Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 (redigert) Hei Tok tipset med Kreativ Plast på Nøtterøy, fikk fin sørvis der, og flere tips om hvordan bore hull osv, og ett lim som er tipset av lagaluvin takk det heter Acrifix 1 S 0116 Syrefaste platen limes med tek 7 De hadde også mulighet til å lage ny luke til halve prisen av hva ny kostet (som er ca 5000kr) Noe å tenke på for de som er på jakt etter sånne ting. Flott sørvis aanton Redigert 18.Mars.2010 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.