Jump to content

Lim til kabinluke i pleksiglass?

aanton

Recommended Posts

Går ut fra det som kalles "acrylic" på engelsk er det samme som plexiglass. Nå leste jeg på nettet om et triks for å lime plexiglass med hjemmelaget "sement". Har ikke prøvd dette selv, men det hele går ut på å løse opp biter av plexiglass i aceton for så å bruke dette som en sement senere til liming/sveising av plexiglass.

Linken jeg hadde på dette virker desverre ikke lengre.

2-komponent epoxylim, f.eks. araldit fungerer bra på acryl (plexi er kun handelsnavet). Vær obs på at rustfritt har en sterk oksidhinne som det kan være vanskelig å få binding mot. Puss overflaten helt blank med smergelpapir før du limer. Du bør lime innen få minutter, ny oksidhinne vil begynne å dannes med en gang.

Hvis du har mulighet til å demontere luka du skal lime er det en fordel å putte den i stekeovnen og la forbindelsen herde ved ca 80 grader. Da får du en mye sterkere forbindelse. Husk at det er veldig viktig å fjerne alt fett før du limer. Flatene du avfetter bør du unngå å ta på med fingrene.

Redigert av Komodo (see edit history)
Sika polyuerethan fugemasser limer acryl svert dårlig, etter min erfaring! :headbang:

jeg har brukt det på forrige båt med bra resultat for å lime fast dekksvindu til skrog uten åpningsmuligheter .Men mulig det ikke duger i lengden, jeg rubbet flatene jeg limet.

Plexilim har jeg prøvet på et dykkelyktprosjekt, der holdt ikke limet da det ble satt undertrykk/bevegelse.

Hei

Tok tipset med Kreativ Plast på Nøtterøy, fikk fin sørvis der, og flere tips om hvordan bore hull osv, og ett lim som er tipset av lagaluvin takk

det heter Acrifix 1 S 0116 :flag:

Syrefaste platen limes med

tek 7

De hadde også mulighet til å lage ny luke til halve prisen av hva ny kostet (som er ca 5000kr)

Noe å tenke på for de som er på jakt etter sånne ting.

Flott sørvis

aanton

Redigert av aanton (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...