Lazyjack Startet 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2010 http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=466702&cat=6024 Lurer litt på hensikten med denne ekvipasjen? Det virker jo som en ekstremt upraktisk løsning sammenlignet med en båt designet og bygget for formålet(seilbåt). Jeg vil også tro at det kan bli en svært ubehagelig opplevelse dersom en skulle komme ut i en storm. Ser poenget for store skip hvor det sikkert kan spares penger på brensel men den omtalte farkosten har jeg liten forståelse for. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Dette er faktisk genialt. Har selv forsøkt med seilbrett oppå skuta for moro skyld, og fått opp 3 knops fart. Det ble slitsomt, men moro. Blir dette tilgjengelig for en ok pris, blir jeg gjerne første kunde. En tur til Danmark med nordavinden vil fort gi en dieselbesparelse på 150 liter på 120 nautiske mil. Samme med returen på god sønnavind. Det er klart at ikke alle vil ha tålmodighet til noe sånt, men mange av oss eldre har god tid. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Genialt. Men hvor mye kan man avvike fra vindretnig med en slik innretning? Kan man krysse til en viss grad slik som med vanlige seil? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Med en vanlig familiebåt uten kjøl kan du glemme å krysse. Du klarer ikke engang å gå tvers av vinden pga drift. Men det spiller ingen rolle; her gjelder det å dra når vindene er gunstige, mao må du ha god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Å reise over atlantern med den der kan ikke være annet enn galskap og idioti! Hvorfor ikke heller kjøpe seg en seilbåt? Det finnes jo også motorseilere! (vil disse gå under kategorien motorseiler?) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Galskap og idioti? Det er sikkert ok som en gimmik for å markedsføre produktet. Men det er nok en stund til jeg vurderer motorbåt med kite.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Majali Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 jeg ville vel også tro at det ikke er ønsket om å komme seg raskt, billig og enkelt over atlantern som driver et slikt prosjekt.. Man kan sette seg på et fly for et par tre båtpenger.... Men om dette blir noe i våre trange fjorder er jeg nok litt usikker på ja- Sikkert et fint tilskudd til sikkerhetsutstyr for langturfolket Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Thorlyn Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Synes dette var fiffig jeg da Når man elsker motorbåt og ikke kjellerbåt og alikevel kan drives over strekk med vinden Sikkert lett og pakke sammen skjermen og linene for og ha pinnefri båt som vi motorbåt junkies liker Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Honduras Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Å reise over atlantern med den der kan ikke være annet enn galskap og idioti!Hvorfor ikke heller kjøpe seg en seilbåt? Det er galskp og idioti som driver verden fremover Skal vedde på at førstemann som satte seil på den uthulte trestokken sin fikk tilsvarende oppbakking av sine mer konservative kjenninger. Men det medførte en revolusjon innen skipsfart og vi ble med ett istand til å utforske hele verden. Som andre sier kan dette ikke sammenlignes med en seilbåt pga at man ikke kan krysse etc. Men skal du samme veien som vinden blåser er det vel helt OK. De gamle india-farerne kunne heller ikke krysse, og måtte vente på at passatvinden skulle snu før de kom seg hjem igjen. Men de kom både til India og hjem igjen i løpet av ett par år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Junke Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Som andre sier kan dette ikke sammenlignes med en seilbåt pga at man ikke kan krysse etc. Men skal du samme veien som vinden blåser er det vel helt OK. De gamle india-farerne kunne heller ikke krysse, og måtte vente på at passatvinden skulle snu før de kom seg hjem igjen. Men de kom både til India og hjem igjen i løpet av ett par år. Vi er jo heldigvis kommet lengre enn indiafarerene! Jeg er ikke uenig det som andre sier, men mener at vi er kommet lengre i verden enn dette. For de som ikke liker det som omtales som kjellerbåter, så er faktisk det løsninger på dette også innen utvalget av seilbåter og motorseilere. Dersom det er slik at en er prinsippielt mot mast (som noen kaller pinne), men liker å seile, kan jo dette være ok. (Teoretisk kan en jo seile på BP vimpelen også!) Men...som sikkerhetsutstyr til en motorbåt, eller seilbåt med brukket mast kan det jo være OK Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 mener at vi er kommet lengre i verden enn dette. Du snur litt på settingen her. Settingen er at man har en motorbåt, man skal samme vei som vinden, så man rigger opp en kite som hjelper deg å spare drivstoff. Det må da være bra, og en nyvinning på miljø og motorbåtfronten Å montere kite er rimeligere enn å bytte båt. Hvis man skal seile mye er det selvsagt best å kjøpe seg en skikkelig seilbåt, men det er en annen debatt. Saken var ikke at man nå slipper å kjøpe seilbåt, men at man kan spare drivstoff på å bruke en kite. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Junke Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 OK, legger meg flat. men tror alikevel dette ikke blir noe suksess! Men..det er klart at det blir ett artig innslag på fjorden. Eller det vil si...dette egner vel seg best i ytre oslofjord/skagerakk eller andre "havstrekk". Det egner seg definetivt ikke i vestlandsfjorder med høyspent og broer! Hvordan blir det med vikeplikten? Seilende? Styrbord eller babord? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hvordan blir det med vikeplikten? Seilende? Styrbord eller babord? Vikeplikten er jo ikke noe spesielt tema her, den faller klart inn under definisjonen "Båt som drives frem av seil". I det motor startes og benyttes for fremdrift, alene eller sammen med seil, så er det maskindrevet fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Er litt skeptisk til denne løsningen. Kiter og skiseiler en del til vanns og lands, og brukerterskelen for kite kan være relativt høy. Skal folk klare å bruke dette til nødutstyr trenger de god trening i bruken først, og med kite er det ikke bare å "reve" hvis vinden øker, da må en mindre kite opp. Det betyr i praksis en kitegarderobe på 3-4 kiter for å dekke de fleste vindforhold, å bare ha en blir jo helt latterlig som reserve backup, og satse på at vinden er akkurat passe til den kiten den dagen motoren havarerer. Var vel Arnulf Refsnes, en av norges første kitepionerer som hadde dette som hovedoppgave for en del år siden på NTU. Andre utfordringer er når kiten går i vannet. Med motorbåter og medvindsseiling er det ingen lett oppgave å få kiten til å lette igjen, og i mellomtiden ligger kiten langt fra båten med mange meter usynlige liner i vannet (sikkert 50-200m). Nei, tanken er god men ideen passer de spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Vikeplikten er jo ikke noe spesielt tema her, den faller klart inn under definisjonen "Båt som drives frem av seil". Er ikke uenig i dette, men hvordan avgjøres det om det er styrbord eller babord? På seilbåter er det storseilet som er gjeldne, dersom det er tvil (f.eks ved platt lens) Er også litt tvilende til manøvreringegenskapene på en "vanlig" motorbåt med lite ror, og en maskin. Tror forøvrik ikke at dette blir noe stort problem på fjorden i år i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Det er selvsagt helt kurant å være kritisk til nyheter, men jeg synes mye av det som er skrevet over her bærer mer preg av å snakke ned en artig nyhet mest for "sikkerhets skyld". Litt typisk konservativt erkenorsk og sidrompa, synes nå jeg. F.eks. : - Hvorfor oppfattes det i utgangspunktet som negativt at en motorbåteier ønsker å redusere drivstoffkostnad vha en kite? Hva er det som er så gammeldags med det? - Hvorfor presenteres det som et problem at en må ha flere kiter, for å utnytte alle vindstyrker? Det er da akkurat det samme en seilbåt har? - Om noen vurdere å ha en Kite som nødløsning, så velger man da selvsagt bare en, den minste, som passer "alle" vindstyrker? Hva er det som er latterlig med det? Man ønsker jo bare å ha en ekstra mulighet for å komme seg til lands, og da er det jo ikke så farlig hvor fort det går, bare det går på fram? - På hjemmesiden står det (noe som også demonstreres i videoen): Går kiten i vannet, bakker man den opp igjen. Ikke komplisert i det hele tatt. På den kritiske siden kan jeg derimot være enig i at: - manøvreringsdyktighet på motorbåter med kite kan være diskutabel. Iallefall i sakte fart, og spesielt med drevbåter. - ved platt lens blir vikepliktreglene uklare. - hvor kjapt lar kiten seg redde ned ved plutselige vindskifter/vindøkning? - det kreves nok litt mer trening enn beskrevet før man behersker dette på sikkert vis. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Litt typisk konservativt erkenorsk og sidrompa, synes nå jeg. Mon tro om du ikke har rett. Jeg vil tro at en motorbåt i løpet av en sesong kan spare inn betraktelig ved å anvende seil i tillegg der det er mulig. Det er jo gjort forsøk før på slikt. Comet 21 er jo utstyrt med en diger rullegenoa, selv om den er ei snekke. De som har den kan vitne om at bidraget fra seilet er betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 På 80-tallet seilte Fredrikstadtrawleren Sjøblomsten fra Grand Canary over til Sør-Amerika med retur. Med 2x120 Ford Lehman møtte de storm hvor de måtte skalke rutene for at ikke bølgene skulle slå dem inn. De hadde en serie med reisebrav fra turen som kom på trykk i Båtmagasinet. Sjøblomsten er fortsatt i eie hos familien Lien og er i dag ofte å se rundt Hvalerøyene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.