qwerty Startet 17.Mars.2010 Del på Facebook Startet 17.Mars.2010 Da er jeg igang med forberedelsene til sommeren med en "ny" båt. Holder på med en Draco 20 med en AQ140 motor. Den har ligget ubrukt i et par år, men mener det skal være et overkommelig prosjekt. Har byttet registerreim og startet den opp og den gikk greit, MEN... Når jeg skal bytte pluggene får jeg en overaskelse. Gjengene til plugg nr 3 er "borte", ser ut som det er litt igjen helt innerst. Får ikke god innfesting til plugg. Kan ikke se skader på den pluggen som er tatt ut. Mulig dette er nok en gammel skade? Noen som har erfaring med "løsgjenger" til plugger? Biltema? Er det overhode mulig og fikse dette uten å demontert hele motoren? Ser nok faren for at det blir en del ekstra jobbing med dette. MEN med tanke på sommeren og båtturer, så er det overkommelig. På forhånd takk for info/tips vedrørende dette problemet. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Defekt AQ140 . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 skummelt. Spørsmålet er: hvor har det blitt av resten av gjengene? Ligger de i sylinderen? ... Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Querty, hvor i landet bor du? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Satt gjengene igjen på pluggen, eller falt de ned i sylinderen? Kan gjenge opp det hullet og sette inn Heli-Coil gjenger. Det har funket før det. Viktig å sette inn plugger med kobberfett eller noe annet fett som tåler høy temperartur Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Tenkte på helicoil jeg også Würth har disse, VELDIG god kvalitet! :) Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Tenker også på "det som er borte". Hullet ser helt glatt ut og siden det er gjenger igjen helt i bunn, tror (håper) jeg at det er blitt med pluggen ut. Jeg bor i Trondheim, og her er det veldig mye snø for øyeblikket, he he. Redigert 17.Mars.2010 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Würth har en avdeling i Sorgenfriveien 16 i Trondheim, tlf 46401401, det heter "time-sert gjenger for tennplugger" Vet at i nyere til har BMW blimotorene hatt store problemer med gjengene i toppene på både diesel og bensin motorene. Toppen MÅ av (ihvertfall på BMW da toppen knekker av) og pluggene settes inn på ny med løsgjenger s f eks time-sert Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Takker for rask og grei tilbakemelding. Skal ta meg en tur rundt i butikkene i morgen for å se om jeg får tak i det som trengs. Vet ikke om Wurth selger dette enkeltvis eller i sett. Frykter at ett sett blir kostbart og alt for mye for meg. Men takk alle som har svart meg. Sitér dette innlegget Link to post
Heram Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Du skal kunne få disse løse, om ikke, send meg en IM så skal jeg se om jeg kan få ordnet det for deg! (jobbet i Würth tidligere) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Stilig nick du har! Du dro vel bare fingeren fra venstre mot høyre på tastaturet når du lagde det?! Anyway, velkommen til båtplassen Håper du får til motoren din. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
nroo7 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 dette ordner seg, gjorde dette med en b23 for mange år siden. ett verksyed her i Halden fikset dette på noen minutter, de gjenget og satte i låsgjenger, ps smurte fett på gjengetapp og resten av sponet blåste ut av eksos. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Ser at Biltema også selger løsgjenger til en rimelig pris. Dette fikser du selv, som sagt over bruk grease på gjengetappen så kommer det minimalt med spon i sylinderen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
qwerty Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Da var nye gjenger på plass. Brukte masse fett på gjengetapp og tror nok det meste av spon er fanget opp der. Startet motoren og den putret greit. Spennende med å kjøpe båt uprøvd. Oppdaget at alt av innstrumenter er koblet fra. (turteller, tankmåler og kjølevann.) Skal lage meg nytt innstrumentpanel og legge opp alt elektrisk på nytt. Litt usikker på hvilke innstrumenter jeg skal hvelge, type innstrumenter og merke. Tenker å legge teak på instrimentpanelet. Tror nok det skal bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Fikk koblet opp det elektriske i dag. Fyret opp motoren, den svivet rundt. MEN, det sprutet vann fra silhuset, dårlig tetting på bend som sitter på silhuset, tror jeg. Det så ut som det også var litt høyt trykk i toppdekslet, litt eksos. Hva kan være årsaken til dette? Fikk ikke motor til å gå helt rein, men skal fikse ny bensin i morgen og håper den vil putre greit. Den har ståttt stille i ca 2 år, så litt fusking må man vel regne med. Har problemer med og få løs oljefileret. Sitter som bare f.... Det ser nytt og fint ut, men hår ødelagt en oljefiltertang ellerede. Vet ikke om det er lettere etter at motor er kjørt varm. Takknemmelig for tips. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 de har lett for og lekke i silhuset og det er ganske mye trykk der, bare og tette. Hvis du ikke klarer løsne oljefilter med ordentlig oljefilter tang så slå igjennom en stor skrutrekker men dette blir det mye klin av Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Fant feilen på silhuset! Det var O-ringen mellom silhuste og bendet som går mot sjøvannspumpa. Denne var ikke montert rett fra volvo. Så nå er kjølesystemet tett. Justerte tenning og fant ut at den trivdes best men ca 15 grader fortenning, se det står 10 grader i boka. **Hva er endres erfaring med dette? Holder på med ny kabling fra motor til instrumentene. Det er jo ikke all verden, men tror motoren min er utstyrt med giver til innstrument for oljetrykk. Får ikke varsellampen til å virke med den føleren som er montert. ** Hvilket oljetrykk har denne motoren, men tanke på å kjøpe innstrument med riktig skalering. På ladelampa som var montert, så var ledningene klippet av. Prøver kloble den til, men får ikke den til å lyse når jeg setter på tenning. Litt usikker på hvordan den skal kobles. Tror det er til "W" på dynamo, donamo tror jeg er byttet. ** Hvordan skal ladelampa kobles, og er den nødvendig for at ladeprosessen skal starte? Ser frem til en hektisk helg med videre gjennoppbygging av "gammelbåten", men ny for oss. Det dukker nok opp nye spørsmål i løpet av helga. God helg alle der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.