Jump to content

Varmtvannsbereder på saltvannskjølt Volvo Penta 2002?


Bazze

Recommended Posts

Jeg planlegger installasjon av varmtvannsbereder i båten. Det er en Comfortina 32 med en saltvannskjølt Volvo Penta 2002. Etter det jeg har lest er ikke saltvannskjølt motor ideelt pga lav arbeidstemperatur, men er det helt døfødt? Jeg vil jo selvsagt koble på strøm der det er mulig.

 

Er det noen som har erfaring med å koble på en bereder på VP2002? Jeg har fulgt kjølevannet rundt motoren, og tanken min var å koble seg på utløpet. Men utløpet hos meg går i et ganske stort rør som er eksos og kjølevann i ett. da ble jeg litt usikker gitt...

Link to post
Share on other sites

Sorry, men dette er nok rimelig dødfødt. Temperaturen blir for lav, og sjøvannet vil føre til at tanken tæres i stykker på kort tid. Om du derimot bygger om motoren til ferskvannskjøling, da blir det noe helt annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg har montert en webasto termotop c . Monterte den på babor vegg i stuerommet helt bak. Den henger litt høyt, men eg løste det med å lage en lufte slange som er 2 meter som jeg drar ut for å få luften ut av systemet. Varmeren er helt konge, MEN den har en pipelyd når den går, dette er visst noe som er problemet med webasto, som ikke er mulig å få bort. Når varmeren går, har jeg døren til akterlugaren og toalettet lukket, da hører jeg den ikke.

 

Varmtvannstanken (25 liter slim) gikk akkuratt inn i rommet under stuerommet i cockpit, rett foran dieseltanken.

 

Kan nevne at jeg har C32 1985, altså den som har høyere overbygg..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Å bygge om til ferskvann på din motor koster ca 5000,- Bolt on kit er å få kjøpt. Men!!

 

For noen år siden bygde jeg om en Volvo MD7a. Og brukte da masse tid på å lese meg opp på emnet.

Siden din motor har vært saltvannskjølt i en del år,er motoren fra ca mitt-80 tall?, så er det forbundet med stor fare å øke temperaturen på motoren. Saltvannskjølt har termostat på 73 gr ferskvann på nærmere 90.

Skal man bygge om så rådes det til ikke å skifte termostat.

Ville du imidlertidig bygge om til ferskvann så bør toppen overhales.

2002 mod(har samme selv) har et kjølevannsrør i toppen som bør skiftes.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det er en takknemlig jobb, å installere en Martec er ikke vanskelig. Jeg måtte inn med en ekstra sirkulasjonspumpe til kretsen med varmevifte og varmtvannsbereder. Nå fungerer det utmerket. Varmt vann og varme ombord når det er kjølig ute.

Varmtvannet holder seg en god stund, på en seilbåt kjører man ikke motor hele tiden, men er som regel varmt nok til frokostoppvask.

 

Størrelse på slanger er 12 eller 16mm, så på små motorer som YM GM2 er det 12mm så der blir det litt 16/12 overganger. Jeg ville anbefale å sette inn et måleinstrument for å følge med. Dessuten et filter i ferskvannskretsen som skal fange opp rust.

Det finnes mange tråder om dette på BP.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...