Bazze Startet 18.Mars.2010 Del på Facebook Startet 18.Mars.2010 Jeg planlegger installasjon av varmtvannsbereder i båten. Det er en Comfortina 32 med en saltvannskjølt Volvo Penta 2002. Etter det jeg har lest er ikke saltvannskjølt motor ideelt pga lav arbeidstemperatur, men er det helt døfødt? Jeg vil jo selvsagt koble på strøm der det er mulig. Er det noen som har erfaring med å koble på en bereder på VP2002? Jeg har fulgt kjølevannet rundt motoren, og tanken min var å koble seg på utløpet. Men utløpet hos meg går i et ganske stort rør som er eksos og kjølevann i ett. da ble jeg litt usikker gitt... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Sorry, men dette er nok rimelig dødfødt. Temperaturen blir for lav, og sjøvannet vil føre til at tanken tæres i stykker på kort tid. Om du derimot bygger om motoren til ferskvannskjøling, da blir det noe helt annet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SuperGnisten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Eg hoppet over varmtvannet på motoren min.. har samme båt og motor. (la inn vannvarme i stede. ) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Bazze Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Eg hoppet over varmtvannet på motoren min.. har samme båt og motor. (la inn vannvarme i stede. ) SuperGnisten; Hvilken vannvarme var det du la inn hos deg? Hvor monterte du den og er du fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Eg har montert en webasto termotop c . Monterte den på babor vegg i stuerommet helt bak. Den henger litt høyt, men eg løste det med å lage en lufte slange som er 2 meter som jeg drar ut for å få luften ut av systemet. Varmeren er helt konge, MEN den har en pipelyd når den går, dette er visst noe som er problemet med webasto, som ikke er mulig å få bort. Når varmeren går, har jeg døren til akterlugaren og toalettet lukket, da hører jeg den ikke. Varmtvannstanken (25 liter slim) gikk akkuratt inn i rommet under stuerommet i cockpit, rett foran dieseltanken. Kan nevne at jeg har C32 1985, altså den som har høyere overbygg.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Har samme båt, men steingammal. Er enig med index. Det tjener ingen hensikt å ta ut varmtvann fra en saltvannskjølt motor. Først må du til med ferskvannskjøling, og da følger det termostat for høyere temperatur med. Sitér dette innlegget Link to post
Bazze Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Ok - det legger jo en viss demper på fruens ønske om varmtvann. Hvor mange båtpenger snakker vi om for å bygge om VP'en til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 kan no ha varmtvann for bruk ved landstrøm. Trenger ikke motorvarmen.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
rolf-eigil Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hei! Å bygge om til ferskvann på din motor koster ca 5000,- Bolt on kit er å få kjøpt. Men!! For noen år siden bygde jeg om en Volvo MD7a. Og brukte da masse tid på å lese meg opp på emnet. Siden din motor har vært saltvannskjølt i en del år,er motoren fra ca mitt-80 tall?, så er det forbundet med stor fare å øke temperaturen på motoren. Saltvannskjølt har termostat på 73 gr ferskvann på nærmere 90. Skal man bygge om så rådes det til ikke å skifte termostat. Ville du imidlertidig bygge om til ferskvann så bør toppen overhales. 2002 mod(har samme selv) har et kjølevannsrør i toppen som bør skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Link til ett slikt bolt on kit til VP 2002? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 www.martec.se Der finner du slikt, prøvde å legge inn en link men fikk det ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 (redigert) Takk! :) http://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-plus-2002.html Redigert 7.August.2013 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Det er en takknemlig jobb, å installere en Martec er ikke vanskelig. Jeg måtte inn med en ekstra sirkulasjonspumpe til kretsen med varmevifte og varmtvannsbereder. Nå fungerer det utmerket. Varmt vann og varme ombord når det er kjølig ute. Varmtvannet holder seg en god stund, på en seilbåt kjører man ikke motor hele tiden, men er som regel varmt nok til frokostoppvask. Størrelse på slanger er 12 eller 16mm, så på små motorer som YM GM2 er det 12mm så der blir det litt 16/12 overganger. Jeg ville anbefale å sette inn et måleinstrument for å følge med. Dessuten et filter i ferskvannskretsen som skal fange opp rust. Det finnes mange tråder om dette på BP. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.