Bostrøm Startet 18.Mars.2010 Del på Facebook Startet 18.Mars.2010 Hei, jeg er i ferd med å kjøpe en Bavaria 32 ,men så blir jeg fortalt at motoren har blitt kjørt i ca.10 minutter med relativt lite olje. Årsak til oljeslippet fra motoren var der hvor en tømmer olje/pumper olje var proppen falt av og oljen sprutet da ut. Eieren stoppet motoren selv,og den går som ei klokke nå. Lurer fortsatt på om det har noen betydning for lager/veivaksel eller såkalt rådebank senere,eller tåler motoren det. Er det noen som har noe erfaring og kan dele det med meg.????? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) ¨Spørsmålet er hvor lenge den gikk etter at oljetrykket ble borte. Om det er lite olje spiller liten rolle så lenge pumpa får fatt i den. Med andre ord hvor lenge gikk den etter at oljetrykksalarmen gikk. Neste spørsmål er hvor mye motoren var belastet. Tomgang, halv fart, hel fart? PÅ tomgang uten belastning tåler den sikkert noen minutter. Har den gått med mye pådrag og 10 min uten oljetrykk er det bingo selv om det ikke er rådebank nå. Ville holdt meg unna. Redigert 18.Mars.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Bostrøm Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hei igjen og takk for raskt svar. Eieren fortalte meg at han gikk for motor med kurs mot Ulvøysund i 3mtr.høye bølger og motvind. Så jeg antar han kjørte det maskinen orket. Alarmen gikk ,men han måtte kjøre videre ellers nærmet han seg stygge grunner. Han fikk forøvrig hjelp fra redningsselskapet for videre tauing til Ulvøysund. Der fylte han på med fullt med olje og motoren gikk greit og uten ulyder resten av ferien. Han har ringt Volvo Penta og spørt og fortalt det jeg nevner og der svarer dem at det burde være i orden. Men jeg er skeptisk for det jeg..... Spørsmålet er vel hvor mye olje det var i motoren. Hvis det er halvt med olje,kan det da være bra oljetrykk for det??? Og varselalarmen går den ved for lite olje eller bare ved for lite oljetrykk ??? Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Du kan få fullt oljetrykk sjølv med lite olje på motoren. Får å få oljetrykk fordrar det at oljepumpa får fatt i oljen, og ligg inntaket til oljepumpa lavt nede i bunnpanna so kan du få oljetrykk sjølv med lite olje. Men spørsmålet er jo er denne alarmen ein oljetrykksalarm, eller ein oljenivåalarm. Om det er ein alarm for oljetrykk og motor har blitt kjørt i 10 på hard belastning har den ikkje hatt det godt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Er noe fanteri at det bare er en summer hvis oljetrykket er lavt. Skulle vært obligatorisk med skikkelige instrumenter slik at en ser hva de faktiske forhold er Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bostrøm Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Er det noen i forumet som kjenner til Volvo penta MD 2020 ???? Kan selvfølgelig ringe VP.men jeg liker å snakke med "folket" som bruker motorene..... Tenkte på om det er alarm for oljenivå i tillegg til oljetrykk ?? Kan det med andre ord være 2 forskjellige alarmfunksjoner i forbindelse med oljen i motoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Får du denne båten spesielt billig pågrunn av at motoren muligens har vært kjørt uten olje ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hvis oljetrykket er bra nå og det ikke er noen ulyder i motoren, ville jeg ikke ha bekymret meg unødig. Han har tross alt brukt motoren resten av sesongen uten problemer etter uhellet, og en eventuell skade ville ha vist seg i løpet av denne tiden. Ellers må jeg si at han har hatt utrolig flaks her, at en motor går i ti minutt uten oljetrykk hører så absolutt til skjeldenhetene. Jeg opplevde omtrent det samme for to år siden, og lot motoren gå på tomgang 2-3 minutter for å komme meg inn til nærmeste kai. I det samme øyeblikk jeg fikk tatt tak i kaien, skar motoren seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bostrøm Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Svar til Enzo . Jeg får dessverre ingen reduksjon på båten av den grunn,selv om det burde vel være prutegrunnlag. Dette her ble nevnt nærmest som en bisetning og helt på slutten av handelen. Båten er fra 2004 . Det er masse utstyr og stæsj som jeg ser er kjekt å ha. Skroget er greit holdt,men noe er det jo å pirke på. Det er tydelig at eieren er en som bare går ombord i båten på våren og nøkkelen står klar å vri om. Setter båten bort på høsten og overlater båten til andre og betaler selvfølgelig godt for det. Dermed tror jeg at slikt kan oppstå, "jo flere kokker jo mere søl" Jeg er av den oppfattning at det er" kjekkast å gjøre ting sjæl" Sitér dette innlegget Link to post
Bostrøm Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Svar til index Det du skriver liker jeg å høre..... Motoren er fra 2004 og er jo relativt ny i mine øyne. 6 sesonger og sikkert ikke kjørt så mye. Det kan jo ellers være et problem med båtmotorer at de "står seg i hjel" med andre ord blir brukt altfor lite...... Men jeg antar at en kan vel legge på noen år ekstra i alder på denne stakkars lille volvo penta 19 hk. etter det som blir fortalt med denne hendelsen. Jeg har hatt noen slitte båtmotorer tidligere og jeg er møkkalei når det oppstår problemer. Derfor er jeg i tvil om handelen nå. Jeg var veldig tent på båten,men så mistet jeg noe av gnisten når dette med motoren ble fortalt. Jeg spurte nemlig eieren om det var noe mer han hadde på hjertet ang. feil eller mangler om båten og om han hadde irritert seg på noe med den,det var da jeg ble fortalt denne hendelsen med motoren. Det var ikke noe tema fra dag 1 ..... ,men ting og tang kommer etterhvert. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med at han var ærlig. Det er det respekt av.... Redigert 19.Mars.2010 av Bostrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Om usikkerheten er stor, er det jo relativt fort gjort å ta ut en slik liten motor. Da er det bare å plukke ned bunnpanna, demontere veiv- og rammelager og inspisere disse. Har lagrene tydelige rivningsskader må disse byttes, og veiven eventuelt slipes. Ser lagrene fine ut, ja da er motoren 100% og vil vare et par tiår til uten problemer. Du har ellers ingen garanti for at eieren av neste båt du ser på er like ærlig, så motoren der kan være i samme stand som denne. Den eneste måten å være 100% sikker på, er å kjøpe helt nytt. Men så lenge alt fungerer som det skal nå, ville jeg nøyd meg med å få med en klausul i kontrakten om at hvis noe skulle skje med motoren i løpet avde neste par årene som med en viss sannsynlighet kan knyttes til denne hendelsen vil tidligere eier være ansvarlig for kostnadene ved utbedring av skaden eller i det minste en prosentvis andel av dette. Det er jo tross alt overveiende sannsynlig at du aldri vil få problemer med dette i din eiertid. Får du en skade av en slik hendelse, får du den høyst sannsynlig der og da og ikke flere år etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bøljan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Det som er interessant er jo om oljeforbruket har økt etter hendelsen, har den det så ville jeg vært veldig betenkt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 hva med å skrive noe i kontrakten der selger påtar seg ansvaret dersom det oppstår noe problem med motoren som kan skyldes dette? Feks. i 3 måneder... Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Oljetrykk på tomgang med varm motor vil kunne fortelle om lagere er slitt, men hva med stempelringer ? Mulig en komp. test vil kunne avdekke feil/slitasje på disse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Som regel vil lagrene få juling lenge før stempelringen i en slik setting. Stempelringen er ikke avhengige av oljetrykk på samme måte som lagrene, så jeg ville ikke ha vært bekymret for disse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bostrøm Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Hei,igjen !! Eieren av båten går med på en klausul på 100% erstatning hvis det skulle oppstå noe med akkurat dette med motoren inntil 2 år.(Så takk for hintet index.) Han mener at den tålte det fordi det er ingen antydning til bruk av mer olje enn normalt. Og jeg har hørt og startet motoren og den går innmari pent på alle turtall. Så det er nok rett før jeg slår til Drøyer til mandag og da blir jeg fohåpentligvis lykkelig eier av en "bevaremeivel" 32 Vil samtidig takke for engasjement her på baatplassen. Dette er et flott forum for oss båtfolk Redigert 19.Mars.2010 av Bostrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Da ser det ut til at du får deg en flott båt. Si i fra når det er tid for gratulasjoner Redigert 19.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hehe... dette ble jo riktig spennende lesning etterhvert. Lykke til med beslutningen!!!! Jeg hadde nok slått til etter alt jeg har lest fra deg og de andre i denne tråden. igjen lykke til, og takk for at det ble en litt interessant tråd ut av det au ;-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Gratulerer med ny båt! Og at selgeren er såpass ærlig at han opplyser om noe slikt, det skal du sette pris på! Skjer det ikke noe med motoren på to år er det absolutt ingenting å bekymre seg for. På den annen side, det er neppe noe å bekymre seg for nå heller, den har tross alt vært i bruk en hel stund etter at dette hendte. Og du hører fort på en motor om den ikke er i form... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.