Jump to content

"Riktig" olje til Mercruiser 3,7l bensiner?


Higgen

Recommended Posts

Så kommer den evige debatten igjen; Hvilken olje skal man bruke til motoren?

Har kjøpt og overhalt (totalt ovehalt) en Mercruiser 3,7l - 170hk (type 470/224 bensin) 87 modell. Skal i morgen "vri om nøkkelen" for første gang og forvirringen rundt "riktig" olje er komplett.

På motoren står det stemplet: 5W-30 - antar det menes mineral olje pga motorens alder.

Tok noen telefoner hit og dit - og meningene er mange og ikke minst sterke. Alle enes om at jeg BØR bruke mineral på motoren. Men resten er kaos...

Her er argumenter jeg i dag har fått:

- Ikke Biltema

- Ikke bensinstasjonolje

- Ikke annet enn 5w-30

- Bruk Biltema olje, det er ikke forskjell (Biltema oljen har sågar vunnet noen tester)

- Har ingenting å si om du bruker 10w-40, 10w-30, 5w30 eller 10w-40 - Det går i praksis for det samme

 

I det hele tatt - jeg er veldig forvirret. Er det noen som kan gi meg noen tips og gode begrunnelser for hvilken olje jeg skal/bør benytte på denne gamle motoren?

- og har det i det hele tatt så mye å si hva jeg benytter (gitt noenlunde samme spesifikasjon)? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei,du kan fint bruke disse oljetypene som du her har listet opp.Men skal du ha motoren i noen år ,belaster den til tider hardt og vil ta best mulig vare på den,så er vel Royal Purple 15w40 syntetisk det beste til denne motoren.Søk på nettet .Testvinner i stor test.

Bruker denne selv på bilen,en Yanmar Diesel og en gammel Sabb og er veldig fornøyd med denne.

Link to post
Share on other sites

Evig debatt ja......Jeg har endel kjøretøy og båter. Ulike årsmodeller og utgaver som alle krever ulike smøremidler. Men i instruksjonsboken står det alltid beskrevet hvilke krav som skal stilles til oljen. Jeg har så langt ikke vært i besittelse av noen motor som ikke kan bruke riktig kvalitet kjøpt hos Biltema (eller annen billigkjede for den saks skyld).

 

Om det står 5w-30 så bruk det. En gammeldags bensinmotor med pakninger av gummi og kork og gammeldagse glidelagre innvortes har det best med mineral olje. Jeg tror ikke det selges mineralolje i det norske markedet som ikke tilfredsstiller minimumskravene.

 

Familiens gamle VW diesel gikk gjennom hele det glade 80 tallet og halve 90 tallet på Biltema 10W-30 mineral. 370 000 km. Når bilen var moden for videreformidling :wink: var motoren fremdeles i ypperlig stand med samme oljeforbruk som ny.

 

Kjøp gjerne super deluxe olje med spesial lurium. Men jeg tror ikke du vil merke forskjell. Det viktigste er faktisk å bytte olje og filter ofte. :smash:

 

En total digresjon: Min Audi V6 skal ifølge verksted ha 0w-30 longlife med 30 000 intervall. Den bruker med denne oljen til flere hundre kroner literen ca. 0,5 l pr 1000km. M.a.o. "bytter " jeg olje lenge før oljeskiftet :giggle: Biltema 5w-40 helsynt (helt ihht instruksjonsbok) til den nette sum av 65 kr/l på denne motoren reduserer oljeforbruket til ca. 1l pr. 5000km. Og motoren går roligere. Bytter heller på 10-15000 etter hva som passer.

 

Olje hysteriet er etter min mening litt det samme som rynkekrem hysteriet i TV reklamene. Same shit, different wrapping.

 

Helt sikkert mannge som er totaaalt uenige i dette :wflag:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye peiling på mercruiser innenbordsmotorer men er ikke detta en amerikaner? I tilfelle ville jeg anbefalt å bruke "amerikansk" motorolje. Kjører Chevrolet, og har gjort det de fleste åra jeg har hatt lappen. Av en eller annen grunn hadde jeg problemer med ventiltikking, og etter å ha forhørt meg litt i amcar miljøet ble jeg anbefalt å bytte til amerikansk motorolje. Har de siste åra brukt vanlig 10-40w mineralolje, tikkinga er borte og de maler som pusekatter. Royal Purple er "sjefsolje", men kan være vanskelig å få tak i, og dyr. Prøv vanlig 10-40w mineral, Pennzoil eller Quaker State, Billige oljer og kanon på amerikansk. Betaler 250,- for 4 liter Pennzoil på den lokale bilsjappa. Og kan da bytte oftere. Aldri skjønt hvorfor folk skal betale formuer på dyre oljer, og vente lengst mulig med få dritten ut av motoren. Billig olje og hyppige oljeskift er etter min mening bedre.

......Og amerikansk olje på chevyene mine :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glemte viskositeten....

Selv om det står 10-30 på lokket ditt kan du bruke 10-40. Det første tallet sier noe om oljens "tykkelse" ved lave temperaturer. Det siste sifferet, tykkelsen ved høye temperaturer. en 10-40 olje vil derfor ha en tykkere oljefilm ved høyere temperaturer enn en 10 -30 olje. Og det er bare bra i en motor som går f.eks. i varmt sommervær. På en motor som går i kaldt vær 10-15 kuldegrader og kaldere ville jeg valg f.eks. ei 0-30 olje. Motoren blir ikke så varm, og en er mer optatt av å ha tynn olje ved oppstart for å smøre motoren. Ei 20-50 olje er veldig seig når det er kaldt.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare bruke Mercruiser sin 10-40 olje for bensin innenbords- og hekkaggregat motorer?

Billig og bra mineralolje som leverandøren går god for og du slipper alle spekulasjoner.

 

Når det er sagt så tror jeg nok at mange andre fabrikat funker fint, men er antageligvis dyrere bortsett fra biltema og resirkulert "SunOil"

Timene motoren går er jo neglisjerbart. Oljen pleier jo å se nesten ubrukt ut ved oljeskift...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...