Jump to content

Hvor kjøpe motorlabber med 115mm hullavstand? Fordsabb

magnumlars

Recommended Posts

Var nå lappet sammen det der....

Er motoren byttet etter båten var ny?

Ved motorbytte hvor vi så at den nye motoren var mye smalere pleide vi å bygge på med vannfast finer som ble støpt inn med bunnstokken slik at man fikk en mye mer solid sak å feste selve vikeljernet på.... Ligger visst noe flattjern derimellom og.... størrelsen på boltene som holder den på plass ser og liten ut....hmmmmmm

Skiftet nye labber i fjor grunnet samme gummi "skade" som vist på bilder her. Blei ikkje ein dråpe mindre støy. Skikkelig irriterende resonans i heile båten :headbang:

Nå står samme jobben for tur på min Ford Sabb 2704 og vekten er vel det samme som på din motor. Husker du hvilke labber du valgte?

I dag er det 4 labber bak og 2 framme, men eg har fått anbefalt å bruke 2 bak og 2 framme. Det skal bli like bra. Maks vekt framme blir 145kg og bak 305kg. Er det dette du og har valgt eller har du 6 labber?

Då er alle 4 motorlabbar bytta ut med nye, maskineriet er retta opp og prøveturen avslutta. Tidlegare var det ein god del vibrasjon i turtallsområde 1000-2000 rpm, over dette avtok vibrasjonen noko og gjekk meir over i resonans. Det var ein tendens til mindre resonans mellom 2400-2600 (maks).

Resultat:

Det var stor forskjell i vibrasjonar samanlikna med dei gamle labbane. Det tidlegare nevnte "problemområdet" i turtall, 1000-2000rpm er no so og sei fritt for vibrasjonar og ingen resonans. Det er eit lite område frå 2000-2100rpm der det er noko vibrasjonar, men dette trur eg ein må bere innfinne seg med. Truleg kjem dette av svingingar i drivlinje og motor som "klaffar" akkurat i dette turtallsområdet.

Frå 2200-2600 rpm er der fortsatt eindel resonans, men so godt som ingen vibrasjonar (i alle fal samanlikna med før). Det eg vil prøve er å montere ei fleksibel akselkopling frå R&D Marine og sjå korleis det blir.

Nett dette med resonans er eit komplisert tema. Det er langt frå sikkert at resonansen eg opplever kjem frå drivlinja, det kan og vere støyen frå motoren som forplantar seg i skroget og skaper resonans/gjenklang. Noko som taler for dette er at når båten var dekka av 10 cm våt snø var problemet langt mindre. Snøen dempar nok eindel av svingningane som blir i skroget.

Neste steg i kampen mot decibel blir som sagt fleksibel akselkopling. Eg har og nokre støydempingsmatter av grommaste sort med blyplater som eg tenkte å bygge ein kasse rundt motoren for støydemping. Skal ikkje sjå vekk frå at dette gjer susen.

Og sist men ikkje minst, når eg stoppar motoren høyrest det ikkje lenger ut som eit fjellskred av vibrasjonar :smiley:

Heldigvis rakk ein forretningen før stengetid, so no er det på tide med :cheers: for å krysse av enda eit punkt i lista over ting ein vil ha gjort for å få skuta slik ein vil :smash:

I dag er det 4 labber bak og 2 framme, men eg har fått anbefalt å bruke 2 bak og 2 framme. Det skal bli like bra. Maks vekt framme blir 145kg og bak 305kg. Er det dette du og har valgt eller har du 6 labber?

Gikk(selvfølgelig?) for 4 labber.

Sendte mail til 12 leverandører, og fikk bare 4 svar. Alle var vage og usikre, ingen turde anbefale noko. Kun 1 som svarte at -de pleier vi levere til 6 syl ford. Det var KD Trading Marin AS i Bergen.

Eg kjøpte RD800-036 (135kg) framme fordi eg måtte ha ein veldig lav labb.

Bak kjøpte eg RD800-012 (112-252kg) Måtte shimme opp med 30-40 mm stålplater bak før labben.

Her er "før" og "etter" bilder:

gammel_motorlabb.jpg

ny_motorlabb.jpg

Og framme

ny_labb_framme.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sæbø, takk for god informasjon og bilder!

Nå har jeg vert gjennom en del av samme sprosessen som deg med å få veiledning i å velge rette motorlabber. Noen har jeg ringt til og andre har jeg snakket med i forretninger som selger motorlabber. De fleste virker svært usikre og noen informerer til og med direkte feil.

Der jeg har fått et skikkelig svar og med en god forklaring på hvordan man skal velge riktige motorlabber, var hos Bjarne Johnsen Teknisk AS. Da blir det til at jeg kommer til å bruke 4 motorlabber. Og kommer nok til å kjøpe disse han anbefalte, det er plass nok da motoren min står ganske høyt på grunn av V-gearet.

Det blir en del arbeid for det må bores nye hull til motorlabbene og regner med at vinkeljerna må ut av båten for å få gjort dette.

Bare koselig :smiley:

Som du ser så laga eg ei stålplate på labbene bak, sort lakkert. Dette fordi nye labbene hadde 10-15mm forskjell på hullene i forhold til de gamle, så i stedet for å forsøke å støpe i de gamle hull, og bore opp nye heilt kloss i, så valgte eg å flytte festa laaangt vekk. Og fikk shim samtidig :smiley:

Framme passa de rett i hulla.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...