Eystein Bjerke Startet 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2010 Hei, Jeg har en 90HK Mercury på en 16 fot Nordkapp, og har problemer med overdreven mye feedback i styringen. Når jeg tilter motoren den ene eller andre veien (altså vekk fra senter) styrer motoren til siden av seg selv hvis jeg slipper rattet. Ønsker ikke tyngre styring (f.eks. stramme styringen, om mulig), men bare unngå dette problemet. Er min eneste mulighet hydraulisk styring, eller finnes det andre løsninger? Noen har nevnt for meg at det kan hjelpe med en større telefleksstyring, men er litt i tvil. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Styring på utenbordsmotor . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Mulig noen har gode råd for å forbedre den styringen du har, men jeg har i alle fall ingen problemer med å anbefale å investere i hydraulisk. Når jeg gjorde det selv, skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke hadde gjort det før. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Eystein Bjerke Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Vet det finnes hydraulisk opptil 90HK, men finner det ikke igjen... Er vel muligens hanske vanskelig å finne slikt brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Du kan kjøpe deg Teleflex-styring med "No-Feedback". Men jeg er enig med Smiley, vurder å bytte til Hydraulikk. Jeg rigget en 16' Dalla Pieta for V50-racing. 50hk Mercury. På den monterte jeg Seastar Pro sylinder med ei Seastar Pro 2,4cci rattpumpe og kevlarslanger. Helt nydelig å kjøre med, og med den store pumpa bruker man 2,5-3 omdr på rattet fra full venstre til full høyre. Aldeles nydelig ved tillegging osv hvor man vil ha rask dreining på motor. Med pedalen i bånn (alle skikkelige speedbåter har pedal ) var det ikke antydning til slag osv i rattet selv i hopp og bølger. Har sett en del daycruisere med rimelig teleflex som skal legge til. De ratter og ratter og ratter.... og motoren vrir seg så saaakte.... burde nesten montere rattkule. Nei, kjøp skikkelige greier.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Eystein Bjerke Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Er jo interessert i det økonomiske aspektet her også, da... må jo ut med en 4-5 høvdinger for et sett, men så er det vel gost verdt penga, som dere sier... Noen som har link, eller vet hva "No-feedback" teleflexstyring koster? Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Jeg hadde en teleflex / ultraflex styring uten feedback på en 17 fots båt med 115hk på. Dette fungerte utrolig bra. Du kan kanskje også bruke samme kabel som på den du har og skifte kun styresnekke. Hydraulisk styring er jo utvilsomt det beste, men det er også en mye dyrere løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eystein Bjerke Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Jeg har Merc 80 på min båt, og har slik no-feedback styring. fungerer greitt nok, men får ett dødpunkt midt på. Men, uansett så er styringen nesten selvgående ene veien og tung andre veien, selvfølgelig noe avhengig av trim. Det jeg har gjort, er å vri den finnen på motor bak propellen ganske mye til siden for å motvirke denne trekkingen, så nå er den rimelig nøytral i uttrimmet posisjon, men trekker litt til siden inntrimmet. Dette er det billigste kompromisset. Tar ett par turer inn og ut for å prøve justeringen, gjerne juster for mye også, og litt tilbake igjen, så finner du balansepunktet. 110% blir det ikke, men er 90%, mot 60% før. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Jeg har hydraulisk styring på min Nordkapp 17 med 90hk. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det. Vekk med gammal og håpløs tung styring :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Eystein Bjerke Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Noen som har noen erfaringer med denne: http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=218549 Denne er jo betydelig billigere enn tilsvarende Baystar... Er det noen kvalitetsforskjell på de to? Sitér dette innlegget Link to post
kent!! Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 hei jeg har 16ft norkapp med 90 hk. og jeg har montert hydraulisk styring. jeg er kjempe fornøyd.jeg kan slippe rattet når jeg ligger nesten på bånn gass uten at den begynner å svinge. enda finnen på motoren min er litt skjev. det anbefales. tror du ikke vil angre ,uansett om det svir litt i lommeboka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.