Jump to content

16ft Nordkapp med 90hk, styrer til siden hvis jeg slipper rattet

Eystein Bjerke

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 90HK Mercury på en 16 fot Nordkapp, og har problemer med overdreven mye feedback i styringen.

Når jeg tilter motoren den ene eller andre veien (altså vekk fra senter) styrer motoren til siden av seg selv hvis jeg slipper rattet.

Ønsker ikke tyngre styring (f.eks. stramme styringen, om mulig), men bare unngå dette problemet.

Er min eneste mulighet hydraulisk styring, eller finnes det andre løsninger?

Noen har nevnt for meg at det kan hjelpe med en større telefleksstyring, men er litt i tvil.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Styring på utenbordsmotor . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Du kan kjøpe deg Teleflex-styring med "No-Feedback".

Men jeg er enig med Smiley, vurder å bytte til Hydraulikk.

Jeg rigget en 16' Dalla Pieta for V50-racing. 50hk Mercury.

På den monterte jeg Seastar Pro sylinder med ei Seastar Pro 2,4cci rattpumpe og kevlarslanger. Helt nydelig å kjøre med, og med den store pumpa bruker man 2,5-3 omdr på rattet fra full venstre til full høyre. Aldeles nydelig ved tillegging osv hvor man vil ha rask dreining på motor. Med pedalen i bånn (alle skikkelige speedbåter har pedal :yesnod: ) var det ikke antydning til slag osv i rattet selv i hopp og bølger.

Har sett en del daycruisere med rimelig teleflex som skal legge til. De ratter og ratter og ratter.... og motoren vrir seg så saaakte.... burde nesten montere rattkule.

Nei, kjøp skikkelige greier.. :cool:

Jeg har Merc 80 på min båt, og har slik no-feedback styring. fungerer greitt nok, men får ett dødpunkt midt på.

Men, uansett så er styringen nesten selvgående ene veien og tung andre veien, selvfølgelig noe avhengig av trim.

Det jeg har gjort, er å vri den finnen på motor bak propellen ganske mye til siden for å motvirke denne trekkingen, så nå er den rimelig nøytral i uttrimmet posisjon, men trekker litt til siden inntrimmet.

Dette er det billigste kompromisset. Tar ett par turer inn og ut for å prøve justeringen, gjerne juster for mye også, og litt tilbake igjen, så finner du balansepunktet.

110% blir det ikke, men er 90%, mot 60% før.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...