suzz Startet 19.Mars.2010 Del på Facebook Startet 19.Mars.2010 Hei. Har kjøpt ny båt i høst, har ikke prøvd den ennå. Men jeg ønsker å ha en stål propell til den, båten er en uttern D-55 med en 115 hk mercury 4t båt og motor er 2009 mod. Det jeg ønsker er litt bedre hastighet. Håper noen her inne kan hjelpe meg er ganske ny i båtverden. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Jeg er ikke så sikker på at det er høyere toppfart du ønsker. Det skroget har begrensede kvaliteter. Jeg har forsøkt det. Du sitter oppi og rister som i en sardinboks. At båten har rask akselerasjon er kanskje viktigere i denne type båt. Sitér dette innlegget Link to post
dodgevan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) kos deg med båten og std. propell en stund , så finner du ut hvilke egenskaper du vil ha på ny propell. tror kansje toppfart ikke blir 1.pri. etter en stund. jeg har mange propeller til min båt , og liker ballistic best med god aks.og lite slipp. (16 fot larson m 115 2t ) Redigert 19.Mars.2010 av dodgevan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hei. Har kjøpt ny båt i høst, har ikke prøvd den ennå. Men jeg ønsker å ha en stål propell til den, båten er en uttern D-55 med en 115 hk mercury 4t båt og motor er 2009 mod. Det jeg ønsker er litt bedre hastighet. Hei og velkommen på BP. Når du får prøvd båt og motor, leser du av hvilket turtall du oppnår. (w.o.t.) Les av på propellnavet hva som står på den propell du har i dag.Når det er gjort er det lettere å gi deg de rette tipsene. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Ser i ettertid at innlegget mitt kunne virke litt negativt. Båten din er veldig fin på flatt vann. Lekker å se på er den også! Enig i forrige innlegg - Kos deg denne sesongen og finn ut av behovene etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 på din båt er de ikke vits å kjøpe stålpropell har hatt samme type båt selv,skroget har begrensninger så du for ikke noe mer fart med stålpropell. jeg hadde min kun kort stund. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
tomu Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Godt svart Chagall! Og vi må selvsagt ønske alle nye velkommen Redigert 19.Mars.2010 av tomu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
suzz Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Hei igjen. Takker for alle svar, jeg får bare prøve båten før jeg ser etter en ny propell, den har alldri vært på sjøen, så det blir spennende å får prøvd den. Den skal bli brukt endel til vannleker så jeg får se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Hei igjen.Takker for alle svar, jeg får bare prøve båten før jeg ser etter en ny propell, den har alldri vært på sjøen, så det blir spennende å får prøvd den. Den skal bli brukt endel til vannleker så jeg får se hvordan det går. Hvis det er vannleker som vil være noe av bruksområdet ditt, vil det jo være smart å ha liten stigning. Jeg testet en stålpropell med alt for stor stigning en gang for 20 år sidnen. Resultatet var god toppfart, men båten gikk SVÆRT sent i plan. Som igjen førte til at jeg ikke kunne bruke den til vannlek mer. Jeg bytttet tilbake til aluproppen. (Båten var en musling 430 med 60 hk evinrude). Uansett lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kjeller Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Gratulerer med ny båt. Jeg har hatt akkurat maken i 3 år og er kjempefornøyd. Jeg har derimot en Mercury 115 hk Optimax 2 takter hvor jeg har skiftet propell til Ballistic stålropell. Opplevde bedre akselrasjon og gange, samt at oljeforbruket gik ned. Dette skulle vel tyde på at motor/propell arbeider lettere? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 jeg har 80hk av samme motor på en Ryds 510 GTI, og opplevde at original alu hadde negativt slip, dvs fikk ca 0,5kn bedre fart enn turtall x stigning x girutveksling slulle tilsi. Byttet til en stålprop, Apollo (samme prod som Ballistic), fikk ca 150 o/min ekstra og ca 0,7kn ekstra. Konklusjon, jobber litt lettere, og økt turtall gir litt mer fart, men ca samme slip som original. Men prøv båten først, og en ny motor kan god ha godt av 50t driftstid før den løsner, og om du optimalierer propell på ny motor kan en risikere at den blir i overkant lett om en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.