Eos Startet 9.August.2004 Del på Facebook Startet 9.August.2004 Skulle starte opp sist lørdag for en forhåpentligvis hyggelig helg på Svenner Fyr. Motoren startet som normalt, dette er en AQ 170, men ble raskt varm. Stoppet motoren, og åpnet sjøvannsfilteret. Dette var fult av skjell og slim. Rengjorde filteret og monterte det sammen igjen. Starte på nytt opp motoren og temperaturen falt raskt. Antok derfor at alt var ok og gikk fra kai. Etter mindre en 1 minutts gange steg temperaturen igjen, snudde omgående for å returnere til kai. Temperaturen stabiliserte seg midt i det røde området, gikk på tomgang tilbake mot kai, samtidig som jeg åpnet motor-romsluka for å få mer luft til motorrommet. 50 meter fra kai steg temperaturen ytterligere, og før jeg fikk stoppet motoren eksploderte ekspansjonstanken. Ble slept til kai av en kajakk. Etter å ha vasket ned båten for glykol, startet jeg med motoren. Har byttet impelleren, denne var noe slapp i gummien, men like hel. Termostaten er tatt ut og sjekket, den åpnet før vannet i kjelen kokte. Skal måle temperaturen i kveld. Så til det jeg trenger hjelp til. Hva mer kan ha vært galt? Er det noe mer jeg bør sjekke? Jeg har benyttet båten i 12 fine feriedager på svenskekysten, til sammen gått 175 NM, med fine kjølevannstemperaturer. Kan også legge til at forrige eier gjorde rent kjølesystemet i fjor. Er takknemlig for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Sjekk oljen! Det kan jo være at toppakningen er gåen? Da vil oljen være melkehvit, og luft kan også bli presset inn i kjølevannet. Det kan medføre dårlig kjøling og koke over ekspansjonstanken. Ikke bare på grunn av temperatur, men kanskje primært på grunn av trykket fra luften som er kommet i systemet. Har tidligere opplevd det samme at ekspansjonstanken har eksplodert og at temperaturen gikk mot uante høyder. Da var toppakningen årsaken. Oljen vil kunne gi den sikreste pekepinn på dette. Lykke til! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Divemaster Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 ................. Stoppet motoren, og åpnet sjøvannsfilteret. Dette var fult av skjell og slim. Rengjorde filteret og monterte det sammen igjen. ..............Har byttet impelleren, denne var noe slapp i gummien, men like hel. Kan også legge til at forrige eier gjorde rent kjølesystemet i fjor...... Det høres jo ut til at du har gjort det meste riktig .... Har du sjekket vanninntaket? Impelleren kan jo være "gåen" mens den ser helt OK ut... Det har vert et par tilfeller hvor impeller gummien og akslingsfestet har gått. Dette vil da se ut som om impelleren er helt OK, men akslingen bare roterer den indre delen av impelleren og ikke skovel delen som pumper vann. Hvor mye kan du stole på at kjølesystemet var rengjort if fjor?? Med ekspansjons tank, vil du jo ha ferskvannskjøling.... har du sjekket sirkulasjonspumpen ?? Fremme, og ved øvre delen på motoren, som regel vil viftereimen på en bensinmotor gå rundt denne..... Når ble den sist sjekket ?? Hvis denne ikke roterer / viftereimen er slakk osv, vil du ikke pumpe ferskvann rundt i maskinen. På en bensinmotor skal disse være ganske enkle å bytte ut, men du kan ihvertfall sjekke at akslingen på pumpen roterer fra utsiden, men den må nok åpnes for en skikkelig sjekk... Mvh, Alf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Eos Svart 9.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2004 Har kun sett etter overfladisk på drevet, skal få sjekket det nøyere i løpet av et par dager. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100 % sikker på at kjølesystemet ble rengjort. Sirkulasjonspumpen skal også bli sjekket de nærmeste dagene. Jeg lurer også på om jeg ikke skal bytte toppakningen. Jeg hadde en episode i løpet av ferien hvor oljen var hvit. Etter å ha krysset Oslofjorden til Strømstad, samt noen dager med veldig korte etapper, peilet jeg oljen og den var hvit. Det var også et hvitt belegg oppunder oljepåfyllingslokket. Det skal også sies at båten ble kjøpt med for stor propell. Dette gjorde at jeg mistet noe turtall og fart. Etter en liten bunnkjenning i den Svenske skjærgården kjøpet jeg ny propell hos en meget hyggelig VP forhandler i Fjellbäcka. Da fikk jeg tilbake turtall og fart. Etter første dagen med ny propell, vi gikk 35 NM de fleste i planefart, var oljen slik den skal være. Det hvite var borte, Det var riktignok minket en del på oljen. Etterfylte ca. 1 liter. Siden har oljen vært slik. Basert på dette så har jeg en misstanke om at toppakningen ikke er slik den skal være. Det kan være at toppakningen også medvirket til temperaturproblemene. Er det noen som kan fortelle meg om jeg tenker riktig eller er jeg på feil jordet. Paul Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Slik jeg ser det har du et problem med toppakningen. Anbefaler at du også vurderer oljen fysisk og ikke bare ser på fargen. Om du har litt erfaring, eller kjenner noen med dette, vil vann i oljen også medføre underlig konsistens og viskositet. Ta en forsiktig prøvetur, og hold nøye ettersyn med kjølevannet. Om dette forbrukes eller renner over, har du et problem som gjerne kan skyldes toppakningen. Om motoren koker av temperaturen alene, vil det være damp og ikke vann som stiger fra ekspansjonstanken. Om denne derimot renner over, så har du luft i kjølevannet, og mest sannsynlige årsaken til dette er at den kommer fra sylindrene via en defekt toppakning. Din beskrivelse av oljen støtter dessuten dette. Selvsagt kan problemet ditt være litt komplekst: Du kan ha hatt dårlig kjøling slik at motoren ble varm. Dette forårsaket at toppen endret seg litt og det oppstod en lekkasje i pakningen. Dette medførte vann i motoroljen samt overløp i kjølevannet (både pga temperatur og lekkasje). Nå som du har rensket kjølesystemet og fylt på en del ny olje, kan det hende motoren ikke blir tilstrekkelig varm slik at lekkasjen i toppen ikke er så stor. Dermed ser olja nå mer normal ut. Imidlertid vil en slik lekkasje i toppakning aldri bli bra igjenn, og dersom min tankerekke er riktig ville jeg vurdert et bytte. Bare en tankerekke, men det du beskriver virker mistenkelig kjent fra en episode jeg hadde i vår, riktignok med bilmotor, men likevel. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.