slett1 Startet 20.Mars.2010 Del på Facebook Startet 20.Mars.2010 Hei, har en 88mod 50Hk tresylindret Mercury utenbordsmotor, men nå har den slått seg vrang, problemet er at den på en måte fusker, når jeg har den i fri og ruser den går alt helt fint , og den går bra på tomgang. Problemene oppstår i det motoren får motstand, da går motoren og hakker og lugger og det blir bare verre og verre jo mer jeg presser motoren, har til nå drenert forgassere og skiftet plugger men det løste ingen problemer. Det jeg da lurer på er om noen har peiling på hva dette problemet kan være ? Mvh Eirik Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motorproblemer Mercury 50HK 88mod . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Tror vi skal tenke drivstofftilførsel/forurensning her. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Tette dyser tenker jeg på ved disse symtomene Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Vet ikke om de er like, men jeg hadde en 87 mod 75 HK som var sånn. Måtte bytte hjernen på den. Den røk fordi den fikk ugjevn spenning, husker ikke hva den delen heter men den satt på toppen av motoren og måtte også byttes. Redigert 20.Mars.2010 av Tor-Egil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Problemene oppstår i det motoren får motstand, da går motoren og hakker og lugger og det blir bare verre og verre jo mer jeg presser motoren, har til nå drenert forgassere og skiftet plugger men det løste ingen problemer. Hvordan var utseende på pluggene ?? ( farve/belegg )... Har det utviklet seg over tid, gjort/skjedd noe med motoren som kan ha startet problemet ? ( kjørt tom for bensin, byttet tank, fylt på nytt sted ++ ) Ellers... Sjekk om alle stag/overføringer beveger seg som de skal.. Første 2/3 av pådraget skal kun bevege triggeren ( tennings giveren under svinghjulet ).. Forgasserne begynner å åpne rundt 2/3 pådrag ( er fult åpne på maks pådrag ) Sjekk tenninga ved å koble til ei tennings lampe ( prøv på ALLE pluggledninger ), ser enkelt om en eller flere sylindere fusker. Ta av forgasserne og rengjør disse... Demonter hele forgasseren, vask/rens og blås rent med trykkluft Spesielt viktig at du blåser igjennom hoved dysene ( pos 16 på bildet under ) Prøv gjerne å koble til en liten løs tank med helt fersk/ny bensin ( med 2% TCW-3 godkjent olje ), er det forurensninger i ditt eksisterende system vil denne testen avsløre det .. En VIKTIG til til .... IKKE rus motoren uten belasting !!! Vet ikke om de er like, men jeg hadde en 87 mod 75 HK som var sånn. Måtte bytte hjernen på den. Den røk fordi den fikk ugjevn spenning, husker ikke hva den delen heter men den satt på toppen av motoren og måtte også byttes. Ikke mye til hjerne på disse motorene... regner med at du mener "switch box" ?? ( tennings boks ), delen under svinghjulet heter stator ( kunne vært triggeren , men siden den produserte spenning regner jeg med at det var statoren ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 eller er det sikkelig slag i båten når det fusker? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Takker for svar, skal ut å se over forgasserne i dag Problemet oppstod helt plutselig, var ute å kjørte også stoppet jeg og da jeg dro i veien igjen var den sånn, min første tanke var at det kanskje drev å bli bensintomt ettersom den fuskinga kunne minne om sånn den går når det kun er igjen noen skvetter på tanken, men tanken var nesten full den har forresten også skiftet bensinfilter, men om dysene allerede var tette så vil jo ikke akkurat hjelpe på. Pluggene var rett og slett svarte og slitne, tror de muligens hadde sittet der noen år for lenge. Redigert 21.Mars.2010 av slett1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Håper jeg har funnet feilen nå, den ene dysa var helt innsurret i gjengetape så er nok ikke rart om den motoren har fått litt lite bensin nei, Takk for hjelpa Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Jeg tok visst seieren litt på forskudd der gitt, var ute å prøvde båten i dag og den var ikke i orden. Med en gang jeg drar opp i plan så går den ikke så verst, men jo lenger jeg holder gassen inne jo verre blir det, den fuskingen er der når båten går opp i plan også, men ikke i så stor grad. Har så langt forsikra meg om at den får gnist og at bensinen kommer fram til forgasseren, hoveddysene er også rene. Noen som har no tips til hva det kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
Sogning Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 (redigert) Har du sjekka om bensinfilteret under motordekselet er reint? Redigert 6.Juni.2010 av Sogning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Takk for tipset! Det ene "vanlige" filteret har jeg byttet, men det er også et annet filter der som jeg ikke finner maken til som jeg ikke har fått skiftet, men bensinen som kommer igjennom ser i hvert fall fin ut så jeg tror ikke det er problemet Sitér dette innlegget Link to post
Sogning Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 (redigert) Det skal vere eit filter, eller sil om du vil, under ein plastkopp som du kan skru laus. Dette treng du ikkje å skifte, men kun reingjere. Redigert 6.Juni.2010 av Sogning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 (redigert) Vet ikke om du er så godt kjent med disser motorene, men er det det største filteret som sitter på venstre sida på motoren (sett fra oppe i båten) du mener ? Edit: var ute å sjekket det nå, og rener filter skal man lete lenge etter , så ser desverre ut til det ikke er feilen heller Redigert 6.Juni.2010 av slett1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Er det noen som vet hva denne "boksen" er? bensinen går først innom her før den går til forgasseren, kan muligens feilen ligge her ? https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27520/cimg1261.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Er det noen som vet hva denne "boksen" er? bensinen går først innom her før den går til forgasseren, kan muligens feilen ligge her ? Er bensin puma.... skader ikke å sjekke/overhale denne ( er en membran, 2? små fjører + et par enveis ventiler inne "boksen" ). Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den. Arne kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Double Weber Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Pluggene var rett og slett svarte og slitne, tror de muligens hadde sittet der noen år for lenge. Du byttet vel disse pluggene? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
slett1 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Er bensin puma.... skader ikke å sjekke/overhale denne ( er en membran, 2? små fjører + et par enveis ventiler inne "boksen" ). Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den. Takker for tipset, skal sjekke den i morgen, godt at det er noen som har peiling Du byttet vel disse pluggene? Ja, skifte plugger var det første jeg gjorde, virket som om bunndraget ble litt bedre, men fuskingen ville ikke bort gitt Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Sikker på du har riktige plugger og riktig gap på de? Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Sikker på du har riktige plugger og riktig gap på de? Ja, jeg tok da med de gamle i butikken og sa jeg skulle ha tre like så får da satse på at han gjorde jobben sin, de ser forresten helt like ut også så jeg tror de stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Har vært ute å sett på bensingpumpa i dag, det lille jeg kunne se så virket den ok, membranen var i hvert fall hel og fin. jeg er ganske sikker på at bensinen kommer frem til forgasserne, ingen som har noen som helst som anelse om hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den. Har vært ute å sett på bensingpumpa i dag, det lille jeg kunne se så virket den ok, membranen var i hvert fall hel og fin. jeg er ganske sikker på at bensinen kommer frem til forgasserne, ingen som har noen som helst som anelse om hva som kan være feil? Har du forsøkt tipset til Droll? Pumpe slangepumpa mens du kjører Sitér dette innlegget Link to post
slett1 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Har du forsøkt tipset til Droll? Pumpe slangepumpa mens du kjører nei har desverre ikke fått prøvd det, har ikke lappen selv enda så er litt tungvint å få dratt båten på vannet og prøvd hver dag, men tenkte jeg skulle prøve dette på neste prøvetur. Jeg er ganske så sikker på at bensinen i hvertfall kommer frem til gasserne, mulig det er noe galt med dem, men jeg har skrudd opp begge og så vidt jeg kan se så er alt i orden, men jeg har riktignok ikke så stor kompetanse på feltet så jeg har pratet en kar som skal se på dem for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Jeg er ganske så sikker på at bensinen i hvertfall kommer frem til gasserne, mulig det er noe galt med dem, men jeg har skrudd opp begge og så vidt jeg kan se så er alt i orden Nå vet ikke jeg hvilke "lugging" og "hakking" du har men en mulighet er feil mengde fuel. Klarer ikke pumpa å fylle på med bensin så vil du nok merke det med fusk når du drar på ettersom nivået i flottørhuset blir for lavt til å mate dysene. Et lignende symptom som rusk i en dyse Kan jo også være ising... om det er litt kaldt og fuktig Om du skal ut og teste igjen så forsøk å få med om det er noe mønster i dette. Dvs alle detaljer i oppførselen som feks: - når dette oppstår - om det alltid oppstår ved et visst turtall - om det er bare når du drar på full gass fra lavt/middels turtall - smelling/knalling i eksos/forgasser osv og... når forsvinner denne hakkinga og lugginga? ved å slippe litt opp på gassen? eller redusere turtall osv osv osv Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg har opplevd lugging 3 ganger i år, to ganger med en Tohatsu 25hk 2000mod som trengte nye plugger, pluggledninger og -hetter, første gangen sluttet den å lugge når den fikk lunk i seg og andre gangen lugget den hele tiden. Hjalp altså å bytte det jeg nevnte over. Og en gang med min egen Johnson 70hk 1989mod som gikk varm med nesten fullt pådrag. Fjernet da termostaten, og sammen med at tidligere eier har gjort ca alt annet som hjelper mot varmeutvikling lar jeg termostaten ligge på land, evt skal jeg borre den opp litt. Begge motorene er totaktere, begge har sluttet med luggingen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg hadde et lignende problem med en 87 mod. 60 hk Mercury, det er vel omtrent samme motor som du har. Etter veldig mye frem og tilbake med feilsøking fant jeg ut at det var sprekker i en coil. Skiftet alle 3, og motoren var som ny etterpå.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.