Jump to content

Mercury 50HK 88mod, hakker og lugger under belastning


slett1

Recommended Posts

Hei, har en 88mod 50Hk tresylindret Mercury utenbordsmotor, men nå har den slått seg vrang, problemet er at den på en måte fusker, når jeg har den i fri og ruser den går alt helt fint , og den går bra på tomgang. Problemene oppstår i det motoren får motstand, da går motoren og hakker og lugger og det blir bare verre og verre jo mer jeg presser motoren, har til nå drenert forgassere og skiftet plugger men det løste ingen problemer. Det jeg da lurer på er om noen har peiling på hva dette problemet kan være ? Mvh Eirik :wink:Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motorproblemer Mercury 50HK 88mod . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Link to post
Problemene oppstår i det motoren får motstand, da går motoren og hakker og lugger og det blir bare verre og verre jo mer jeg presser motoren, har til nå drenert forgassere og skiftet plugger men det løste ingen problemer.

 

Hvordan var utseende på pluggene ?? ( farve/belegg )...

Har det utviklet seg over tid, gjort/skjedd noe med motoren som kan ha startet problemet ? ( kjørt tom for bensin, byttet tank, fylt på nytt sted ++ )

 

Ellers...

Sjekk om alle stag/overføringer beveger seg som de skal..

  • Første 2/3 av pådraget skal kun bevege triggeren ( tennings giveren under svinghjulet )..
  • Forgasserne begynner å åpne rundt 2/3 pådrag ( er fult åpne på maks pådrag )

 

Sjekk tenninga ved å koble til ei tennings lampe ( prøv på ALLE pluggledninger ), ser enkelt om en eller flere sylindere fusker.

 

Ta av forgasserne og rengjør disse...

Demonter hele forgasseren, vask/rens og blås rent med trykkluft

Spesielt viktig at du blåser igjennom hoved dysene ( pos 16 på bildet under )

 

merc_50_carb.jpg

 

Prøv gjerne å koble til en liten løs tank med helt fersk/ny bensin ( med 2% TCW-3 godkjent olje ), er det forurensninger i ditt eksisterende system vil denne testen avsløre det ..

 

 

En VIKTIG til til .... IKKE rus motoren uten belasting !!!

 

 

 

 

Vet ikke om de er like, men jeg hadde en 87 mod 75 HK som var sånn. Måtte bytte hjernen på den. Den røk fordi den fikk ugjevn spenning, husker ikke hva den delen heter men den satt på toppen av motoren og måtte også byttes.

Ikke mye til hjerne på disse motorene... regner med at du mener "switch box" ?? ( tennings boks ), delen under svinghjulet heter stator

( kunne vært triggeren , men siden den produserte spenning regner jeg med at det var statoren )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takker for svar, skal ut å se over forgasserne i dag :smiley: Problemet oppstod helt plutselig, var ute å kjørte også stoppet jeg og da jeg dro i veien igjen var den sånn, min første tanke var at det kanskje drev å bli bensintomt ettersom den fuskinga kunne minne om sånn den går når det kun er igjen noen skvetter på tanken, men tanken var nesten full den :headbang: har forresten også skiftet bensinfilter, men om dysene allerede var tette så vil jo ikke akkurat hjelpe på.

 

Pluggene var rett og slett svarte og slitne, tror de muligens hadde sittet der noen år for lenge.

Redigert av slett1 (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg tok visst seieren litt på forskudd der gitt, var ute å prøvde båten i dag og den var ikke i orden. Med en gang jeg drar opp i plan så går den ikke så verst, men jo lenger jeg holder gassen inne jo verre blir det, den fuskingen er der når båten går opp i plan også, men ikke i så stor grad. Har så langt forsikra meg om at den får gnist og at bensinen kommer fram til forgasseren, hoveddysene er også rene. Noen som har no tips til hva det kan være ? :confused:

Link to post

Er det noen som vet hva denne "boksen" er? bensinen går først innom her før den går til forgasseren, kan muligens feilen ligge her ?

 

Er bensin puma.... skader ikke å sjekke/overhale denne ( er en membran, 2? små fjører + et par enveis ventiler inne "boksen" ).

 

Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den.

 

 

 

Arne kjetil

Link to post

Er bensin puma.... skader ikke å sjekke/overhale denne ( er en membran, 2? små fjører + et par enveis ventiler inne "boksen" ).

 

Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den.

 

 

Takker for tipset, skal sjekke den i morgen, godt at det er noen som har peiling :flag_bp:

 

 

Du byttet vel disse pluggene?

 

Ja, skifte plugger var det første jeg gjorde, virket som om bunndraget ble litt bedre, men fuskingen ville ikke bort gitt :headbang:

Link to post

Men du KAN sjekke funksjonen ved å pumpe på slange pumpa mens du kjører, går motoren bedre da ER det et problem med den.

 

 

Har vært ute å sett på bensingpumpa i dag, det lille jeg kunne se så virket den ok, membranen var i hvert fall hel og fin. jeg er ganske sikker på at bensinen kommer frem til forgasserne, ingen som har noen som helst som anelse om hva som kan være feil?

Har du forsøkt tipset til Droll? Pumpe slangepumpa mens du kjører

Link to post

Har du forsøkt tipset til Droll? Pumpe slangepumpa mens du kjører

 

 

nei har desverre ikke fått prøvd det, har ikke lappen selv enda så er litt tungvint å få dratt båten på vannet og prøvd hver dag, men tenkte jeg skulle prøve dette på neste prøvetur. Jeg er ganske så sikker på at bensinen i hvertfall kommer frem til gasserne, mulig det er noe galt med dem, men jeg har skrudd opp begge og så vidt jeg kan se så er alt i orden, men jeg har riktignok ikke så stor kompetanse på feltet så jeg har pratet en kar som skal se på dem for meg.

Link to post

Jeg er ganske så sikker på at bensinen i hvertfall kommer frem til gasserne, mulig det er noe galt med dem, men jeg har skrudd opp begge og så vidt jeg kan se så er alt i orden

Nå vet ikke jeg hvilke "lugging" og "hakking" du har men en mulighet er feil mengde fuel. Klarer ikke pumpa å fylle på med bensin så vil du nok merke det med fusk når du drar på ettersom nivået i flottørhuset blir for lavt til å mate dysene. Et lignende symptom som rusk i en dyse

 

Kan jo også være ising... om det er litt kaldt og fuktig

 

Om du skal ut og teste igjen så forsøk å få med om det er noe mønster i dette. Dvs alle detaljer i oppførselen som feks:

- når dette oppstår

- om det alltid oppstår ved et visst turtall

- om det er bare når du drar på full gass fra lavt/middels turtall

- smelling/knalling i eksos/forgasser osv

 

og... når forsvinner denne hakkinga og lugginga? ved å slippe litt opp på gassen? eller redusere turtall osv osv osv

Link to post

Jeg har opplevd lugging 3 ganger i år, to ganger med en Tohatsu 25hk 2000mod som trengte nye plugger, pluggledninger og -hetter, første gangen sluttet den å lugge når den fikk lunk i seg og andre gangen lugget den hele tiden. Hjalp altså å bytte det jeg nevnte over. Og en gang med min egen Johnson 70hk 1989mod som gikk varm med nesten fullt pådrag. Fjernet da termostaten, og sammen med at tidligere eier har gjort ca alt annet som hjelper mot varmeutvikling lar jeg termostaten ligge på land, evt skal jeg borre den opp litt. Begge motorene er totaktere, begge har sluttet med luggingen nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...