kito Startet 9.August.2004 Del på Facebook Startet 9.August.2004 Hei, Trenger noen råd/vink om hva jeg skal gjøre med mine to TAMD63L fra 1997 med ca 1000 gangtimer. Jeg har siden båten ble kjøp gått ca 100 timer og har vel egentlig hele tiden reagert på at det tar lang tid fra at jeg gir full gass til at motorene kommer med fullt trykk. Med lang tid snakker jeg om ca 5 sekunder. I går på vei hjem etter en flott helg på fjorden opplevde jeg at motorene sakte men sikkert jobbet seg opp til ca 1700 RPM for så å bli stående. Jeg fikk etter flere forsøk ( full gass i opp mot 1 min) omsider trykket opp og da gikk motorene helt fint rundt 2400 RPM som jeg normalt går på. Virket som at turboene ikke ville slå seg inn? Dette er jo helt klart ikke normalt og jeg lurer på hvor jeg skal begynne å feilsøke. MVH Fortvilt Kito Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Dette er jo helt klart ikke normalt og jeg lurer på hvor jeg skal begynne å feilsøke........ 1) Luftfilter (hvis ikke nok luft kommer inn vil turboen ikke funke riktig) 2) Dieselfilter og stort sett diesel tilførsel..... ventilasjon til tank(er)... slik at maskinene ikke lager vakuum i tankene... Soter maskinen(e) ?? 3) Sjekk flensen hvor eksos og kjølevann møtes. Hvis dette er blokkert, vil maskinen slite med å bli kvitt eksos og kjølevann.. Vel ... dette er de enkle tingene ..... bortsett fra groing på skroget selvsagt.... Mvh, Alf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
kito Svart 9.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2004 Takk for tips. Motorene soter litt, men ikke unormalt mye tror jeg, men har vært inne på tanken om at de ikke får nok luft. Ventilasjon til tankene var et glimrende forslag. Må nemlig fylle basert på tankmåler, ellers kommer mye diesel i retur opp gjennom påfyllingsstussen. Veldig grisete. Groing er det ikke. Kito Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 9.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2004 Nå går jeg imot mitt eget prinsipp om at det er bedre å holde kjeft å la folk tro at du er dum enn å åpne den og bekrefte det Det var bare en ting jeg kom til å tenke på. På siden av båten i et lite rom er det to spaker til noe som heter Fuel Cocks. Den ene står trukket helt ut og den andre står i en mellomstilling. Jeg regner med at dette er for å stenge tilførsel til motorene i tilfelle brann, eller at de ikke vil stoppe. Har ikke turd å røre dem, men logisk sett så bør vel begge stå trukket helt ut? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 På siden av båten i et lite rom er det to spaker til noe som heter Fuel Cocks. Den ene står trukket helt ut og den andre står i en mellomstilling. Jeg regner med at dette er for å stenge tilførsel til motorene i tilfelle brann, eller at de ikke vil stoppe. Har ikke turd å røre dem, men logisk sett så bør vel begge stå trukket helt ut?Riktig. For å stenge avdieseltilførselen i tilfelle av brann eller andre ting. Kjekt når du skal bytte filtere også. Disse sk. fuel cocks skal under normal drift stå i maksimalt åpen stilling. Halvåpne ventiler gjør at forurensninger i dieseltanken kan blokkere seg og tette tilførselen i slike forsnevringer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Divemaster Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 ....På siden av båten i et lite rom er det to spaker til noe som heter Fuel Cocks. Den ene står trukket helt ut og den andre står i en mellomstilling. Jeg regner med at dette er for å stenge tilførsel til motorene i tilfelle brann, eller at de ikke vil stoppe. Har ikke turd å røre dem, men logisk sett så bør vel begge stå trukket helt ut? Jada ... dette burde jo være førstesjekken ... enten trukket helt ut, eller helt inn ... ingen midtstilling!! Les instruksjonsboken .... og følg kablene ned til tanken / motorene for å sjekke om det går til kraner for tankene, eller luftspjeld på motoren. Da kan du finne ut om hva som bør være riktig stilling... Ombord hos meg har jeg 4 spaker for diesel tilførsel, og retur(ute på akterdekket), samt 2 for luftspjeld på maskinene(ved førerplassen). Hvis jeg trekker den på maskinene stopper de med en gang, men dette aktiverer også en inntaksbegrensning, slik at maskinene blir begreset til 1300 RPM etter oppstart, med mindre en liten "switch" på maskinene er trukket tilbake, noe som irriterte meg grenseløst for mange timer..... intil jeg leste instruksjonsboken.... Mvh, Alf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ingar Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 Flott! Veldig bra at man kommer med tilbakemeldinger, selv om det skjer med en Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 Hvis du kjører mye sakte med turtall under 1400 1500 rpm kan det være turboene som soter igjen. Da vil du også oppleve problemer med å komme opp i turtall. Dette er intet ukjent med tunge diesler og ønsket om penkjøring innaskjærs. Skal du ligge i 5-6 knop må du antakelig under 1000 rpm og dette er turbodødare på sikt. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Jeg hang meg opp i en sak du skrev - at det tar lang tid fra du gir gass til turboen begynner å lade (ved normal gange). Jeg prøvekjørte en Nidelv 320 med samme motor (TAMD 63). Det tok nok opptil 5 sekunder fra vi ga gass til den motoren begynte å lade skikkelig. Men når den først kom i gang - da gikk det som et uvær. Flott at du fant "feilen". Det er ikke uvanlig at man har med seg mye mer enn man tror ombord - det blir fort noen ekstra kilo å dra på Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Dette er intet ukjent med tunge diesler og ønsket om penkjøring innaskjærs. Skal du ligge i 5-6 knop må du antakelig under 1000 rpm og dette er turbodødare på sikt. Du har helt rett Jolla, ved 5 til 6 knops fart har jeg mellom 600 og 700RPM og ved lengre tids kjøring på sakte fart blir det en del soting ved gasspådrag. Forøvrig så fungerte båten veldig bra i helga. Jeg har tatt hjem en del ting jeg ikke trenger, flyttet noe vekt til baugen av båten og bruker trimplan aktivt når jeg gir på. Dette er uvant for meg da jeg tidligere hadde en Nimbus 3003 med TAMD41 hvor dette problemet ikke eksisterte. Problemet med soting er forøvrig veldig redusert etter at jeg fikk brukt opp den "dieselen" jeg kjøpte i Kragerø. Ref tidligere tråd om diesel og marin gassolje. Kito Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Hei Kito, 41 motoren er jo en strikkmotor sammenlignet med 60 serien. Ser du i manualen for din motor står det sikkert noe om vilket turtall du ikke skal ligge under i lengre tid. Tipper det står rundt 1500 som minimum. 600-700 rpm over lengre tid er å be om overhaling. Du kan alternativt velge å kun kjøre en motor når du ønsker lavere fart, det hjelper ikke så mye, men noe fart vil du miste på like turtall. Det er noe uvant å hele tiden kjøre med roret f.eks 15 grader babord men det går nok greit. Har du tenningsnøkkelen i på motoren du har stoppet er du klar hvis et større manøvreringsbehov skulle melde seg. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.