K-7 Startet 21.Mars.2010 Del på Facebook Startet 21.Mars.2010 Det har kriblet lenge (altfor lenge) etter å komme på sjøen, men nå har jeg fått bekreftelse fra Lunde Båt at min nye Bavaria 37 Sport blir klargjort i løpet av uka og ovetagelse skjer mandag 29/3. Alt av utstyr (dvs det jeg trenger for denne turen) er på plass og klargjort. Planen er å bruke påskeuka (hele eller deler, avhengig av vær og vind) på turen fra Horten til Sandnes i Rogaland. I den forbindelse vil jeg gjerne ha råd fra dette utmerkede forum om hva som kan være verdt å se eller besøke (havner, uthavner, etc, etc), samt gode plasser for å fylle dieseltanken. Jeg tar gode råd uansett kategori. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Jeg ville uansett hvor erfaren du er holdt et meget godt oppsysn på alle plasser vann kan komme inn i båten. Rart med ting som er nytt. Alltid noe som ikke er helt som det skal være. Løft litt på luker i ny å ne å se at alt er tørt. Om du har god tid er det mange fine steder du kan gå innaskjærs fra Jomfruøyene å videre sydover. Prøv gjerne sørlandsleia og blindleia. Lenger syd har jeg ikke vært. Bruk masse tid på å studere sjøkart. Se etter fine overnattingsmulighter. Hold også orden på at lading fungerer som det skal. Tar litt tid å bli kjent med ny båt. Lykke til. Heldiggrisen. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Jomfruøyene ...... Trodde det var et helt annet sted enn her i det kalde nord Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Pathfinder Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Jomfruland da? Satt bare å drømte om sol jeg veit du. Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Jeg ville uansett hvor erfaren du er holdt et meget godt oppsysn på alle plasser vann kan komme inn i båten. Rart med ting som er nytt. Alltid noe som ikke er helt som det skal være. Løft litt på luker i ny å ne å se at alt er tørt. Håper selvsagt å unngå dette, men likefullt en god påminnelse, Patfinder Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Du kan vel kanskje gå hele veien uten å fylle tanken? Men er du som jeg, liker å ha godt med drivstoff ombord, så kan det jo være greit å etterfylle. Oslo - Kragerø er i underkant av 90nm, så det er vel for tidlig å fylle. Ytterligere knapt 40 til Arendal, ytterligere 20? (ikke helt sikker) til Kristiansand, Sikkert tidsnok å fylle der. Alle nevnte steder finner du diesel vinterstid, men kanskje begrenset åpningstid. Sydover går jeg vanligvis forbi Bastøy, så innaskjærs forbi Vallø, gjennom Vrengen-sundet, ut ved Tønsberg Tønne, passerer Sandefjordsfjorden, ut ved Stavern vest av Svenner, runder Klokkebøya utenfor Rakke, utenfor Tvistein og inn ytre del av Langesundsfjorden, inn i Jomfulandsrenna. Du kan lese en beskrivelse her. Fra Kragerøfjorden/Portør utaskjærs til den nordlige innseilingen til Risør, deretter enten videre på utsiden eller via Risør og ut ved Stangholmen fyr. Så rett videre til Lyngør. Har du god tid og det er isfritt (kanskje tvilsomt - jeg prøvde motsatt vei 31.03 i 2001 - da var det is der) er det hyggelig å gå Sørlandsleia, men alternativt er det greit å gå ut fra Lyngør, eventuelt på innsida ned til og ut Hagefjorden) og en "mellomlei" (god merket og noenlunde beskyttet) ned til Tromøya. Derfra kan du velge Tromøysundet via Arendal eller fortsette på utsida av Tromøya. Så innaskjærs og i perioder godt beskyttet men innimellom noen åpne strekk forbi Fevik, utenfor Grimstad og ned til Lillesand. Defra Blindleia til Ulvøysund (isfri?), over Kvåsefjorden og til Kristiansand, beskrivelse av tur motsatt vei finner du her. Derfra får andre ta over - har ikke vært lengre. Er det grei sjø kan du selvsagt gå utaskjærs hele veien til Kristiansand.... Gratulerer med ny, flott båt. God tur og lykke til med turen og båtlivet Redigert 21.Mars.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
K-7 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Sydover går jeg vanligvis forbi Bastøy, ... Du kan lese en beskrivelse her. Fra Kragerøfjorden/Portør utaskjærs til den nordlige innseilingen til Risør, .... Sørlandsleia, men alternativt er det greit å gå ut fra Lyngør, .... til Kristiansand, beskrivelse av tur motsatt vei finner du her. Takker KOB, mange gode tips her. Bra hjemmeside du har - blir nok å lese litt der i uka som kommer Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Først gratulerer med ny båt ,kjenner den følelsen ja.Tok turen motsatt vei i januar i fjor,Jåttavågen- Horten.Skal du bunkre diesel i Horten ,så gjør du det på indre havn .Det er en liten tur fra Fyllinga der du skal hente båten forstod jeg,koster fort ei krone eller to mindre enn i Horten gjestehavn. Husk å se under dørken som dem sier her ,da alt er nytt osv ,filter og drivreimer er vel altid lurt å ha med.Skal du innom indrehavn å bunkre,sender du en IM til meg om du trenger hjelp til veien.Men dette finner du lett,ser den store krana inne på det gammle skipsverfte.Så ligger det diesel pumpe rett inn bak krana ,å der tipper jeg all is er borte nå. Ellers ønsker jeg deg god tur oppover,det er jo en kjempetur .Men husk at du kan fort møte på drivis ,som kommer ut nå .Ikke noe ok å treffe på i 20kn. God tur . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
KOB Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Takker KOB, mange gode tips her. Bra hjemmeside du har - blir nok å lese litt der i uka som kommer Takk for det Den er forholdsvis gammel - lite oppdatert siden 2005, men leia har jo ikke forandret seg så veldig mye siden da Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
K-7 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Så ligger det diesel pumpe rett inn bak krana ,å der tipper jeg all is er borte nå.Ellers ønsker jeg deg god tur oppover,det er jo en kjempetur .Men husk at du kan fort møte på drivis ,som kommer ut nå .Ikke noe ok å treffe på i 20kn. Takk Tine IV, er det kortautomat på/ved pumpa eller er man avhengig at det er folk der? Drivis sørover kysten er noe jeg har tenkt litt på - håper selvsagt at det er borte - men dersom noen har informasjon om det vil jeg sette stor pris på oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 En deilig følelse. Gratulerer med Bavariaen. Det er fremdeles noe drivis som ikke er særlig god å treffe i planingsfart. Disse spredte flakene er vanskelig å få øye på før det er for sent. Ellers blir det mindre og mindre is for hver dag som går nå. Selv skal min ut denne uke og det blir første båthelg neste helg så da skal du få en rapport om isforholdene ute i fjorden, Ferder-Svenner. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
K-7 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Selv skal min ut denne uke og det blir første båthelg neste helg så da skal du få en rapport om isforholdene ute i fjorden, Ferder-Svenner. Hei Per Harald, takk for gode råd og erfaringer på mail tidligere i år. Har du fått montert radar før årets sesong? Vi planlegger en liten stopp i Sandefjord og dersom du ikke har båtplass så langt unna, kan det være at vi møtes mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Kortautomat ,men trur den funker mellom klokka 07.00 og 21.00 .Men det går vel bra ,ellers bare sier du ifra så fixer vi diesel Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Det har kriblet lenge (altfor lenge) etter å komme på sjøen, men nå har jeg fått bekreftelse fra Lunde Båt at min nye Bavaria 37 Sport blir klargjort i løpet av uka og ovetagelse skjer mandag 29/3. Alt av utstyr (dvs det jeg trenger for denne turen) er på plass og klargjort. .... Gratulerer så meget med et storartet skip - det kan bli en svært så fin tur til hjemlige farvann i påsken Med nyervervet VHF-sertifikat, fra kurset her på baatplassen.no regner jeg også med at konsesjon og en god VHF er på plass Kanskje sees vi til høsten, for nå er det vel D5L som står på programmet når båtlivet skal holdes vedlike gjennom den kommende vinteren; men det snakker vi nærmere om Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
K-7 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Med nyervervet VHF-sertifikat, fra kurset her på baatplassen.no regner jeg også med at konsesjon og en god VHF er på plass Takk for det, Poseidon. Og, du har helt rett, VHF m/DSC er montert og konsesjon er mottatt fra Telenor Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hei Gryllefjæring. Da er det så godt som isfritt mellom Færder fyr og Svenner. ( Har ikke sett noe is) I helgen har tåka til tider ligget tjukk som grøt. Ellers er literprisen på Framnes Maritime kr. 8,68 for diesel i dag. IM sendt. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Jeg har vært noen timer på Oslofjorden i dag og det er en del drivis og mye søppel som flyter i sjøen. Det bør holdes god utkikk Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Da er det så godt som isfritt mellom Færder fyr og Svenner. ( Har ikke sett noe is) Jeg har vært noen timer på Oslofjorden i dag og det er en del drivis og mye søppel som flyter i sjøen. Det bør holdes god utkikk Takk for nyttig info - kikkerten vil bli flittig brukt (både av skipper og dekksgutt) Jeg kom til Horten på lørdag kveld og har vært noen ganger nede i havna og besiktiget båten og kriblingen etter å komme ut på fjorden er ikke blitt noe særlig mindre . Overtagelse blir i morgen tidlig kl 09:30 - deretter blir det dåp med min yngste datter som gudmor (tradisjon og litt overtro), før vi stikker ut fra Horten og legger kursen sørover. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Det kan være greit å gå gjennom spangereidkanel, så slipper du å gå rundt lindesnes, mener å huske at maks høyde er 4,1 meter der. På Båly før du går gjennom kanalen er det billig diesel samt gjestebrygger. Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Det kan være greit å gå gjennom spangereidkanel, så slipper du å gå rundt lindesnes, mener å huske at maks høyde er 4,1 meter der. Hei KDB, hva er bredde og dybde i kanalen? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Spangereidkanalen Lengde: 930 meter Bredde: mellom 12 og 20 meter Dybde: 2 meter Seilingshøyde: 4,5 mete Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Bredden er på det smaleste 11 m og dybden er vel 2-3 meter dersom eg husker rett, dersom det er den båten du har bilde av i avataren går du greit gjennom. Eg går selv gjennom med 46 foter som stikker 1,5 og bredde 4,1. Gruet meg litt første gangen eg skulle gjennom i fellesferien med mye trafikk, og uten truster, men det er null problem og gå gjennom. Etter kanalen kan du gå mer eller mindre innaskjærs til Farsund. Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 SpangereidkanalenBredde: mellom 12 og 20 meter Dybde: 2 meter Takker Tomcat, er det 2 m dybde i hele bredden eller er det midt i kanalen og gradvis grunnere til hver side. Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Bredden er på det smaleste 11 m og dybden er vel 2-3 meter dersom eg husker rett. Eg går selv gjennom med 46 foter som stikker 1,5 og bredde 4,1. Takk KDB - og ja avataren viser riktig bilde (4 m bred med ca 1 m dypgang) og dersom du kommer greitt gjennom, burde det ikke være noe problem med min. Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Da var transporten av ny båt fra Horten til Sandnes gjennomført. Vi opplevde de fleste værtyper - alt fra strålende til litt rusk. Etappene var som følger : Mandag 28/3 gikk vi fra Horten til Sandefjord. På østsiden av Bolærne og ned mot Færder fikk vi en del tåke og da var det litt betryggende å ha radar ombord. Inn til Sandefjord ble været bare bedre og bedre og kvelden og natten var klar og kald (med kuldegrader om natten - varmeapparat er godt å ha) Der besøkte vi noen venner over et godt måltid og fikk en hyggelig inspeksjon/besøk av Per Harald på tirsdag morgen. Tirsdag 29/3 la vi ut fra Sandefjord i strålende vær og hadde det fint helt til vi passerte Grimstad. Derfra og inn til Kristiansand var det litt ruskevær med bølger fra alle kanter, regn og vind. I det hele litt mer utrivelig enn det vi forlot i Sandefjord. Med båten trygt fortøyd i gjestehavn, tørr og varme klær tok vi et godt måltid på Big Horn. Gjesthavnen hadde hyggelige priser - de ville ikke ha noe betaling siden det var tidlig på sesong og vi skulle bare ligge en natt. Onsdag 30/3 fortsatte med regn og vi fyllte på med mer mat for turen videre. Deretter la vi turen innom Flekkerøy (Sverre Nilsen, 930 42 594) og fyllte på vann og diesel. For andre som drar forbi anbefaler jeg dette stedet - bra service og ok pris. Ringte på forhånd og Sverre var på tur på fjellet, men ventet på oss slik at vi fikk fyllt. Været ble bedre og bedre og da vi tuffet gjennom Ny Hellesund var det stålende. Turen fortsatt innaskjærs til Mandal og videre mot Spangereid, gjennom kanalen (veldig koselig og anbefales) og gjennom Grønsfjord. Deretter utaskjærs, hvor det ble litt bølger (ca 2 m) og inn til Egersund Gjesthavn i nydelig vær med sol og klart. Gjesthavnen i Egersund hadde de samme hyggelige prisene som Kristiansand - gratis. Kvelden ble tilbragt ombord med et bedre måltid laget ombord. Torsdag 1/4 ble værmelding sjekket med Rogaland Radio før siste etappe. Melding opp mot liten kuling og enkelte regnbyger. Vi hadde bølger på 3-4 m, men båten var utrolig fin i sjøen og vi holdt fart på mellom 17 - 22 knop, noe som jeg synes, etter forholdene er ganske bra. Turen fra Egersund til Tananger tok 2,5 time og så en time derfra rundt Stavangerhalvøya før vi kunne fortøye i Sandnes. Alt i alt en kjempetur, båten fungerte på alle punkt fra vi overtok den fra Lunde Båt og til klappet til kai i Sandnes. Jeg sjekket motor, mulige lekkasjer, hvordan innredning og utstyr var montert og skrudd sammen, stuerom etc., etc. Jeg fant ingen feil på noe og vi fikk prøvd oss litt. Så langt må jeg si at jeg er veldig godt fornøyd både med båt og manskap, så nå kan bare vår og sommer komme - vi er klar. Takk for råd og vink på forhånd. mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.