Jump to content

Google Maps, merkator-projeksjon, avstand og stor forvirring

OT-flyktning

Recommended Posts

Som noen kanskje har lagt merke til så pusler jeg litt rundt Google-maps, norske kart-overlay og har nå kommet til måling av avstander.

Jeg bruker en oppskrift fra http://williams.best.vwh.net/avform.htm#Dist: d=acos(sin(lat1)*sin(lat2)+cos(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)) og har verifisert at den måler 60nm pr lengdegrad ved ekvator og 60nm for én breddegrad rett mot nord fra Egersund. Resten er så langt en tillitssak :rolleyes:

Men det finnes noen effekter som jeg ikke får til å stemme. Se på følgende kart:

http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?n...6.5478&zf=8

Egersund ligger på 6 grader øst, Lindesnes ca 7 grader øst. Klikker du på kartet på Egersund og flytter deretter musepekeren rett øst til samme lengde som Lindesnes, så ser du i boksen oppe i kartet at museposisjon er ganske nøyaktig flyttet ett lengdegrad, og avstanden ca 20 nm. Ifølge passer-metoden (lært hos Poseidon ifjor :yesnod: ) bør det være 30nm. :confused: Google kan da ikke være så dårlig?

Nytt forsøk: http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?n....5718&zf=12

Korteste avstand på sjøkart (rett linje etter øyemål) mellom Stavanger indre havn og et sted på Kvitsøy med passer tilsier 11,4nm. Avstand klikk/mus-metoden: over 16nm.

Siste eksempel - helt hårreisende og det gjør at jeg ikke stole på mine egne beregninger:

Zoomet ganske langt inn på Nesodden; kjenner området godt: http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?n....7078&zf=18

Og nå blir det spesielt: jeg måler med klikk/mus høyden på hele kartutsnitt og finner ca 210m. Nå tar jeg høyden til kartutsnittet på skjermen med passeren :eek: og merker meg en like lang avstand langs nedre kartkant. Jeg måler med klikk/mus horisontalt og finner 420m.

Akkurat det dobbelte! Dette kan da bare ha noe å gjøre med at vi befinner oss på ca 60 grader nord, men jeg skulle jo tro at en korreksjon for dette lå inne i beregningen som henvist over. :confused:

Noen av proff-navigatørene som har en mening om gåten?

Prøvde dine linker og så avstandsmåling av de samme distansene med Google Earth. Google Earth leverer "riktig" resultat. Google maps er åpenbart feil.

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg regner også med at det har noe med 60 grader nord å gjøre, men jeg regnet med at denne korreksjonen lå i formelen. Men det er vel feil. Kanskje jeg skal bare multiplisere inn en cos(breddegrad) på øst/vest-komponenten og prøve litt videre.

Og i Egersund-eksempelet er det heller ikke en cos(60grd)-feil selv om det jo også er nesten 60 grader nord.

Det er nok meg i dette tilfelle og ikke Google

Da har jeg ikke fulgt med godt nok, ellers hadde jeg sagt det på en mye penere måte. :wink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Oppdaget feil som kan forklares enda mindre: Ved måling av lengre avstander ved å føre musa vekk fra klikkpunktet så øker først avstandsverdien og så synker den igjen. :crazy:

Back to the drawing boards! :headbang:

Kommet et godt stykke videre:

Hovedproblemet var at navigatører regner i grader og minutter, matematiske biblioteker derimot i radian dersom det dreier seg om cosinus og sinus og disse trenger man når man skal beregne storsirkelavstander. :yesnod:

Nu går alt så meget bedre: alle avvik nevnt i første innlegg ser ut til å være borte. Nå kan turer planlegges og finjusterte lenker til sjøkart oppgis i baatplassen-innlegg.

:cheers: