Jump to content

Ardic 091 diesel varmer som ikke varmer noe særlig


Concordia

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har en Ardic 091 marine diesel varmer. Dette er en vann varmer som pumper vannet til 2stk defrostere, motor og varmtvannstank i denne rekkefølgen.

Varmeren brenner og går som en klokke, ikke luft i systemet og vann pumpen går som den skal.

 

Problemet er at jeg aldrig får noe særlig varme ut av defrosterene? Brenneren skal etter instruksjonsboka slå seg av når vannet når en temp på 90 grader, men brenneren slår seg heller aldrig av. jeg kan justere varmen fra 1-6, men etter 4 timer slår termostaten inn på 2! Jeg mistenker derfor at diesel varmeren ikke klarer å varme alle komponentene skikkelig, det blir rett og slett for mye vann å varme opp.

 

Jeg har for eksempel ikke behov for å varme opp motoren, ihvertfall ikke når det kun er barbordmotor som det er lagt opp varme til. Mulig tempen fra defrosterene hadde økt om jeg sløyfet motoren?

 

Har også lest at varmtvannstanken bør være den første som det varme vannet varmer opp i loopen, noen som har komentarer til det?

 

Noen som vet om det er noe å hente på å rengjøre varmeveksleren på varmeren?

 

Setter pris på alle kommentarer og svar

 

Bjarte

Link to post
Share on other sites

Veit ikke om dette hjelper for deg men ,hadde Ardic vannvarmer ombord (bytta ut med luftvarmer nu ).Den varmet sånn ca 24-27 grader på vei hjem med nyinnkjøpt båt ,dette blei det jo ikke varmt av .Så nappa av dieselslangen å satt den i ei kanne lampeolje ( sagt dette 100X ) , å fyra opp .Etter 3-4 stk 5 liter's kanner med lampeolje hjalp det ,da varma den ca 48-50 grader.Hørte den skal varme ca 68 + ,men så langt kom jeg aldrig før varmeren sprakk.Da var det rusta hull i brennkammer ,noe repratør sa han aldrig hadde sett men hørt om.Dette kom sikkert av for dårlig med frostveske i systemet,etterfylt for mye uten å blande inn frostveske tipper jeg da.Da det var rusten å guffent det vannet som var inne i der,kansje ikke så flinke med frostveske på vestlandet :wink:

Har rivd ut dritten å satt inn en D4 ,noe som er en helt annen verden.Ikke bråker den ,å ikke bruker den mye strøm og varmer noe inn i granskauen .Angrer ikke et sekund på den jobben , eller innvesteringa .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...