stenearild Startet 21.Mars.2010 Del på Facebook Startet 21.Mars.2010 (redigert) Hei! Jeg har en autopilot av typen Simrad/robertson AP 11 som jeg lurer på å kjøpe. Jeg har allerede en bærbar PS med et fiskeriprogram på (winfish nexus). Er det noen som kjenner til om jeg kan mota navigasjonsdata/overføre fra denne pcen til AP 11 autopiloten? Redigert 21.Mars.2010 av stenearild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Du burde endre emnetittelen din, før emnet blir slettet. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 (redigert) Det bør ikke være noe problem å overføre NMEA mellom AP 11 og en PC. Les i bruksanvisninhgen for AP 11. Redigert 22.Mars.2010 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Spørsmålet er vel om programmet kan sende ut NMEA data, slik jeg forstår det. Uansett, NMEA 183 er ok for "Multiple listners" dvs en NMEA utgang kan sende til flere brukere. Så lenge NMEA setningen $xxAPB... finnes, kan det løses ved paralellkobling. Men da må ruteplanlegging gjøres i "Talkeren". Dersom programmet kan lage ruter eller sette "Waypoints" så har det sikkert muligheten til å sende dette ut også. Spørsmålet blir da om du har tilstrekkelig med serieporter på PC'en. Har du ikke det, kan du benytte en Serie til USB konverter. Løsningen blir, tror jeg: GPS til serieport på PCen. Ut fra PCen via en USB port med Serie USB converter til AP. Har du 2 serieporter i PCen, slipper du konverteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Uansett, NMEA 183 er ok for "Multiple listners" Jeg vil henlede oppmerksomheten til signaturen 2nd Trikkern til tabellen som viser egenskapene til Anbefalt Standard nummer 232, på nynorsk Recommended Standard 232 eller RS232. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Mulligan har seff helt rett i at spec'en for 232 sier "single ended", men gode gamle 232 kan det kan likevel ha to lyttere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Ja den er single ended. Og så er den spesifisert for 1 Driver, 1 Receiver. Som er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 NMEA ut fra PC'en er vel egentlig bestemt av om programvaren din (her winfish nexus) har muligheten til eksport. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Og så er den spesifisert for 1 Driver, 1 Receiver. Og likevel. virker den med to. Går selvfølgelig på bekostning av kabellengde, og sikkert mer motagelig for støy, men hvis det virker - hvorfor ikke bruke det til lystbåtbruk? Det er ikke slik at data blir mer unøyaktig. Det riktige er å bruke en USB utgang til hver eller en egen RS232 fordeler (splitter). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Moderne CMOS RS232 mottagere belaster signalet mye mindre enn gamle bipolare mottagere som standarden er spesifisert til å kunne håndtere. Pleier ofte å gå bra med 4 mottagere hvis ikke det er for mye kabel involvert. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Horvidt du bruker en komplementær krets på inngangen eller ikke har lite med saken å gjøre. Og det tror jeg du er klar over. Spesifikasjonen sier at inngangsresistansen skal være mellom 3k og 7k. Ligger begge devicene du henger på i den øvre enden vil det virke. Ligger de i den lave enden vil senderen se det som en kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 La oss holde oss til det trådstarter spør om - AP11 Hvis den har ballansert inngang er det bare å koble pcen til, bruk pinne 3 og 5 fra pcen inn på nmea inngangen på AP11. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.