Jump to content

Kan jeg ta NMEA ut av en PC

stenearild

Recommended Posts

Spørsmålet er vel om programmet kan sende ut NMEA data, slik jeg forstår det.

Uansett, NMEA 183 er ok for "Multiple listners" dvs en NMEA utgang kan sende til flere brukere. Så lenge NMEA setningen $xxAPB... finnes, kan det løses ved paralellkobling. Men da må ruteplanlegging gjøres i "Talkeren".

Dersom programmet kan lage ruter eller sette "Waypoints" så har det sikkert muligheten til å sende dette ut også. Spørsmålet blir da om du har tilstrekkelig med serieporter på PC'en.

Har du ikke det, kan du benytte en Serie til USB konverter.

Løsningen blir, tror jeg:

GPS til serieport på PCen. Ut fra PCen via en USB port med Serie USB converter til AP. Har du 2 serieporter i PCen, slipper du konverteren.

Og så er den spesifisert for 1 Driver, 1 Receiver.

Og likevel. virker den med to. Går selvfølgelig på bekostning av kabellengde, og sikkert mer motagelig for støy, men hvis det virker - hvorfor ikke bruke det til lystbåtbruk? Det er ikke slik at data blir mer unøyaktig.

Det riktige er å bruke en USB utgang til hver eller en egen RS232 fordeler (splitter).

Horvidt du bruker en komplementær krets på inngangen eller ikke har lite med saken å gjøre.

Og det tror jeg du er klar over.

Spesifikasjonen sier at inngangsresistansen skal være mellom 3k og 7k.

Ligger begge devicene du henger på i den øvre enden vil det virke. Ligger de i den lave enden vil senderen se det som en kortslutning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...