stenearild Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 (edited) Hei! Jeg har en autopilot av typen Simrad/robertson AP 11 som jeg lurer på å kjøpe. Jeg har allerede en bærbar PS med et fiskeriprogram på (winfish nexus). Er det noen som kjenner til om jeg kan mota navigasjonsdata/overføre fra denne pcen til AP 11 autopiloten? Edited March 21, 2010 by stenearild (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Du burde endre emnetittelen din, før emnet blir slettet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 (edited) Det bør ikke være noe problem å overføre NMEA mellom AP 11 og en PC. Les i bruksanvisninhgen for AP 11. Edited March 22, 2010 by arkmarin (see edit history) Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Spørsmålet er vel om programmet kan sende ut NMEA data, slik jeg forstår det. Uansett, NMEA 183 er ok for "Multiple listners" dvs en NMEA utgang kan sende til flere brukere. Så lenge NMEA setningen $xxAPB... finnes, kan det løses ved paralellkobling. Men da må ruteplanlegging gjøres i "Talkeren". Dersom programmet kan lage ruter eller sette "Waypoints" så har det sikkert muligheten til å sende dette ut også. Spørsmålet blir da om du har tilstrekkelig med serieporter på PC'en. Har du ikke det, kan du benytte en Serie til USB konverter. Løsningen blir, tror jeg: GPS til serieport på PCen. Ut fra PCen via en USB port med Serie USB converter til AP. Har du 2 serieporter i PCen, slipper du konverteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Uansett, NMEA 183 er ok for "Multiple listners" Jeg vil henlede oppmerksomheten til signaturen 2nd Trikkern til tabellen som viser egenskapene til Anbefalt Standard nummer 232, på nynorsk Recommended Standard 232 eller RS232. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Mulligan har seff helt rett i at spec'en for 232 sier "single ended", men gode gamle 232 kan det kan likevel ha to lyttere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Ja den er single ended. Og så er den spesifisert for 1 Driver, 1 Receiver. Som er noe annet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 NMEA ut fra PC'en er vel egentlig bestemt av om programvaren din (her winfish nexus) har muligheten til eksport. TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Og så er den spesifisert for 1 Driver, 1 Receiver. Og likevel. virker den med to. Går selvfølgelig på bekostning av kabellengde, og sikkert mer motagelig for støy, men hvis det virker - hvorfor ikke bruke det til lystbåtbruk? Det er ikke slik at data blir mer unøyaktig. Det riktige er å bruke en USB utgang til hver eller en egen RS232 fordeler (splitter). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Moderne CMOS RS232 mottagere belaster signalet mye mindre enn gamle bipolare mottagere som standarden er spesifisert til å kunne håndtere. Pleier ofte å gå bra med 4 mottagere hvis ikke det er for mye kabel involvert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Horvidt du bruker en komplementær krets på inngangen eller ikke har lite med saken å gjøre. Og det tror jeg du er klar over. Spesifikasjonen sier at inngangsresistansen skal være mellom 3k og 7k. Ligger begge devicene du henger på i den øvre enden vil det virke. Ligger de i den lave enden vil senderen se det som en kortslutning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 La oss holde oss til det trådstarter spør om - AP11 Hvis den har ballansert inngang er det bare å koble pcen til, bruk pinne 3 og 5 fra pcen inn på nmea inngangen på AP11. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts