bjoris Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 (edited) I to år har min VHF vært stripset bak dette "lokket" her. Planen var å montere den ved henting av båten, men når vi oppdaget at dette lokket vipper opp med hengsler øverst og VHFen må skrus fast fra innsiden gikk det i vasken. Mange andre prosjekt har tatt tid og båten har jo mest blitt brukt, men nå blir det gjort en innsats for å få orden på div midlertidige løsninger ombord, montering av VHF er en av dem. Noen som har en god ide for hvordan jeg kan feste denne plata etter at VHFen er ferdig montert (skal skjære hull ja...), uten at det vises på fremsiden? Har fått tips om borrelås, men ser for meg at det blir litt midlertidig i såfall, et alternativ er jo å skru og sette i propper, men jeg er svak for løsninger som ikke setter spor og vil derfor jobbe litt for å finne en slik løsning også her... Ser for meg noe alla slik motordekslene på nyere bilmotorer er festet, dette er bare noe plugger som en klikker inn på en tapp og det sitter som støpte i mine to biler iallefall... Noen som vet hvor slikt selges, skal til Bergen i morgen og tirsdag så tips mottas om det er butikker der som har... Har en kraftig sugekopp i båten som vi bruker til å lette på luker etc så det gjør ikke noe om dette setter seg godt fast, trenger ikke noe på fremsiden for å få det ut igjen så lenge det ikke limes fast da... Det må være mulig å komme til bak selvsagt... Edited March 21, 2010 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Strengt tatt så har du ikke lov å montere selv. Men du har jo vhf sertifikatet iorden så det trengte jeg vel ikke å si. Tror jeg ville tatt en tur innom en bil oppsamlingsplass der finner du nok noen av de klippsene. Tviler på at du finner noen rimeligere andre steder. Og som du sa så er det jo ingen som ser dem heller da. Ellers så ville jeg ikke ha montert vhf'en slik at den er skult på noen måte. Greit å se hvilken kanal du er på feks. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Demontere henglsene og montere 4 av disse.. Skaplåser En i hvert hjørne av "skapdøren" Kutt hull ut til radioen og monter.. Det er ikke noe problem å montere en slik radio som du har her slik som innlegg nr 2 sier.. Du er en fritidsbåt uten krav til radio.. Og derfor skal du kunne montere den selv. Får sikkert mange på nakken her nå. Hehe Lykke til med monteringen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 I rest my case Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Ka case er det du rester her da? Du seie det ikkje er lov i eitt svar og linker til ein uttalelse fra Dag Ivar Telenor Maritim Radio som seie det motsatte i neste svar. Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Enig med norflyer, ta bort hengslene. Men om du ikke skal så ofte bak der, ville jeg foreslått å feste med gjennomgående bolter/skruer med feks vinkeljærn på baksiden. Selv om det ikke blir like pent, det blir mer "stabilt". Kanskje du får tak i sorte skruer/ bolter? Det blir penere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Ka case er det du rester her da? Du seie det ikkje er lov i eitt svar og linker til ein uttalelse fra Dag Ivar Telenor Maritim Radio som seie det motsatte i neste svar. Jau, det ska eg sei deg. Det var den saken jeg siktet til. Og som du selv klarte å lese så tok jeg feil. Så skjønner du nå hvorfor jeg ga meg? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Vi kan jo alle ta feil av og til.. Selvom vi prøver å skjule det meget godt.. Lykke til med montering.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Et par skaplåser i messing av denne typen (den oppe til venstre) gjør kanskje jobben? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Ja, da er det gjort. Har vært borte og ikke fått lest disse eminente forslagene, men var innom Maritim som kom med samme tipset. Dette fungerte perfekt. monterte bare to, men det virker mer enn stabilt nok. Selvsagt hvis båten går rundt så er det muligens ikke godt nok, men du må dra god til for å få den av så... Så fikk jeg på håndsettet ute, manglet selvsagt holder til hullsaga når jeg skulle til med det på søndagen... Halve tiden til slike monteringer (eller mer) går med til å finne tilbehør og verktøy som passer Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts