Gromling70 Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 (edited) Hei hei alle sammen. Kjøpte meg båt i fjor sommer, har lest meg opp en del på båtmotoren og diverse angående vinterkonservering og vårpuss. Desverre fikk jeg ikke gjort noe særlig vinterkonservering i fjor. Men vårpussen skal gjøres skikkelig. I den forbindelse har jeg noen spørsmål 1. Er det noen som vet hva "jernstangen" ringet inn i rødt på bildet under er?? Er det riktig at dette er gir stangen? Er litt redd for hva som kan skje om den knekker en dag på sjøen. 2: Ledningen ringet inn i blått tror jeg er jording. Burde ikke den vært festet på motoren? Noen tips til hvor?? 3: Skruen til å tømme giroljen sitter bom fast, har prøvd å spraye på WD-40, men det hjalp ikke. Noen tips? Edited March 22, 2010 by Gromling70 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Den stanga er giroverføringen ja. Kan ta av eller justere giret med en kontramutter som sitter på stanga. Jordingsledningen er vel for at alle deler skal ha kontakt med sinkanoden,slik at det ikke tærer på selve godset i motoren. Er det ikke et skruehull i nærheten av den? Må kanskje leite litt. Til oljeskruen må du hvertfall ha en skikkelig trekker som passer akkurat i sporet. Kanskje du må bruke varme for å få løsnet den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Bruk slagtrekker Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted March 22, 2010 Author Share Posted March 22, 2010 Slagtrekker skal kjøpes. Takk for tips. Anode ved propell er ny, men er det noen som har en tegning/bilde som viser hvor de andre anodene er på en typisk utenbordsmotor eller spesifikt for yamaha? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 (edited) Det er vel bare den som er på utsiden. Ellers har du noen små som sitter bak toppen. Plassert på sidene av hver sylinder. Red: Det sitter en under powertrimen samt en på undervannshuset. Edited March 22, 2010 by Double Weber (see edit history) Quote Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted March 22, 2010 Author Share Posted March 22, 2010 Var den under powertrim'en jeg lurte på hvor var. Og om det eventuelt var flere. Skal se om jeg finner den neste gang. Tror ikke jeg skal begynne å rote med å skru av toppen for å sjekke anoder der(nybegynner). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Har lest litt mer rundt. Viser seg at gir stangen(gear rod/shift rod) på yamaha før 1993 ikke er laget i rustfritt stål. Så de ruster rett og slett til de knekker. Så jeg får håpe den holder en stund til. Om den ryker så må lower unit'en og powerhead(motorhus) av. Og det kan jo bli litt vanskelig å få av motorhuset har jeg lest ettersom boltene sitter godt fast etter såpass lang tid i saltvann. Er det noen som vet hvor lang tid en slik jobb vil ta på et verksted? Det kan jo koste litt å reparere en så gammel motor. Bør jeg kanskje vurdere å selge den som delemotor og kjøpe meg ny motor om den ryker? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Tidsforbruket der kommer vel helt an på hvor medgjørlige boltene er å få opp. Har du ikke mulighet for å ta det som "vinterprosjekt" til høsten , med en motorkyndig kamerat til å hjelpe deg..? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Det går jo an å prøve seg på boltene hvertfall. De er lette å komme til. Hvis du velger å gjøre det selv er det masse hjelp å få her inne. Jeg har ett prosjekt gående her inne på en yamaha og kunne ikke klart det uten "båtplassen" Quote Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Mulig det kan bli et interessant vinterprosjekt sammen med en nevenyttig morfar. Satser på den holder denne sesongen iallefall. Så mulig denne tråden dukker opp igjen til vinteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted April 15, 2010 Author Share Posted April 15, 2010 (edited) http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/S...lagskrutrekker/ denne anbefales på det sterkeste. var med bits med perfekt størrelse. Edited April 15, 2010 by Gromling70 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikosjett Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Har en V4 130hk 1995 hvor ofte bør anodene bak toppen skiftes, ønsker ikke å skru unødig. liker heller ikke å knekke bolter/gjengestag Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.