Jump to content

Vårpuss spørsmål utenbords Yamaha 1987 70hk


Gromling70

Recommended Posts

Hei hei alle sammen. Kjøpte meg båt i fjor sommer, har lest meg opp en del på båtmotoren og diverse angående vinterkonservering og vårpuss. Desverre fikk jeg ikke gjort noe særlig vinterkonservering i fjor. Men vårpussen skal gjøres skikkelig. I den forbindelse har jeg noen spørsmål

 

1. Er det noen som vet hva "jernstangen" ringet inn i rødt på bildet under er?? Er det riktig at dette er gir stangen? Er litt redd for hva som kan skje om den knekker en dag på sjøen.

 

yamaha1987.jpg

 

 

 

2: Ledningen ringet inn i blått tror jeg er jording. Burde ikke den vært festet på motoren? Noen tips til hvor??

 

3: Skruen til å tømme giroljen sitter bom fast, har prøvd å spraye på WD-40, men det hjalp ikke. Noen tips?

Redigert av Gromling70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den stanga er giroverføringen ja. Kan ta av eller justere giret med en kontramutter som sitter på stanga.

Jordingsledningen er vel for at alle deler skal ha kontakt med sinkanoden,slik at det ikke tærer på selve godset i motoren.

Er det ikke et skruehull i nærheten av den? Må kanskje leite litt.

Til oljeskruen må du hvertfall ha en skikkelig trekker som passer akkurat i sporet. Kanskje du må bruke varme for å få løsnet den.

Link to post
Share on other sites

Har lest litt mer rundt. Viser seg at gir stangen(gear rod/shift rod) på yamaha før 1993 ikke er laget i rustfritt stål. Så de ruster rett og slett til de knekker.

Så jeg får håpe den holder en stund til.

 

Om den ryker så må lower unit'en og powerhead(motorhus) av. Og det kan jo bli litt vanskelig å få av motorhuset har jeg lest ettersom boltene sitter godt fast etter såpass lang tid i saltvann.

 

Er det noen som vet hvor lang tid en slik jobb vil ta på et verksted? Det kan jo koste litt å reparere en så gammel motor. Bør jeg kanskje vurdere å selge den som delemotor og kjøpe meg ny motor om den ryker?

Link to post
Share on other sites

Tidsforbruket der kommer vel helt an på hvor medgjørlige boltene er å få opp.

 

Har du ikke mulighet for å ta det som "vinterprosjekt" til høsten , med en motorkyndig kamerat til å hjelpe deg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å prøve seg på boltene hvertfall. De er lette å komme til.

 

Hvis du velger å gjøre det selv er det masse hjelp å få her inne.

 

Jeg har ett prosjekt gående her inne på en yamaha og kunne ikke klart det uten "båtplassen" :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...