Jump to content

Kjølevannsrør i seilbåt, bygge om for å unngå tilbakeslag i motor?


jensemann2

Recommended Posts

kjoeleroer.jpg

 

 

Jeg har motoren montert under vannlinjen, og hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen renner motoren full av saltvann via eksosen.

Dette har jeg tenkt å gjøre noe med, hvordan vil dette fungere hvis jeg gjør som på tengingen? Vil det redusere kjølingen på motoren at røret blir så langt? Må jeg ha lufteventil på toppen av svanehalsen? En slags kuleventil som sperrer når motoren går eller?

 

Grunnen til at jeg ikke setter svanehalsen nede ved motoren er at motorkassen min ikke er høy nok til at den kommer over vannlinja..

Link to post
Share on other sites

Er det plass til tørr (isolert)ekso nesten akterover til skroggjennomføringen? lede vannet inn først der.....etter en svanehals..... men ikke sikkert det er plass...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Min motor er også under vannlinja Willing med Volvo hælvete.

Eksosen går i en ca 3 m lang slange. Først ned i kjølsvinet opp i en krok over vannlinja og ut.

Null problem, pass bare på at slangen går litt ned fra motoren så den får blåst ifra vannet.

Noe annet blir bare problemer.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Trådstarter er vel inne på svaret.

Sånn eksos skal ledes fra bendet i ei rett linje akterover med svakt fall, og deretter opp under dekk og så ned til skroggjennomføring ca 15 cm. ovver vannflaten.

Det blir ikke igjen nok vann inni der som kan renne inn i motoren.

Link to post
Share on other sites

Det er vel mange seilbåter som har motoren delvis eller helt under vannlinjen. For å unngå hevertvirkning gjennom kjølevannsinntaket og motoren har mange en svanehals ved kjølevannsinntaket med en vakuumventil på det høyeste punktet. Dette er Volvo sin, men det finnes flere typer.

 

http://vppneuapps.volvo.com/wwlb/VPAC/defa...id=2019&sn=

 

Vakuumventilen slipper luft inn i kjølevannsslangen når det ikke er undertrykk fra motoren og hindrer dermed hevertvirkningen.

 

Trådstarters løsning er jeg litt skeptisk til. Hvordan kan man være sikker på at svanehalsen er fri for vann når motoren stanser? Alt vannet som ikke har kommet over topp-punktet vil jo da garantert renne tilbake og inn i eksosbendet?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...